Tiscali Media chce zpět podíl na trhu

Kdysi bylo Tiscali jedním z ambiciozních portálů, ale s prasklou bublinou splaskly i naděje. Nyní se pod novým majitelem i novým vedením snaží o návrat. Když už ne k někdejší slávě, tak alespoň k příjmům a pozici na trhu.

Když vloni v červenci kupoval J.V. Čep s tajuplnou mediální skupinou Dignity server Tiscali, vypadalo to zajímavě (Tiscali.cz prodáno, koupila ho nová mediální skupina Jana Václava Čepa (doplněno)). Sebevědomá prohlášení o koncentraci někdejšího stříbra českého Internetu a pulírování kdysi známých a dnes zašlých značek znělo zajímavě, ba i dávalo smysl. Aby nedošlo k záměně: Dignity koupilo jen webové servery, telekomunikační služby a business divizi koupily či převzaly jiné firmy (historii odkupu Tiscali shrnujeme zde).

Pak přišla chvíle střízlivění. Bezrealitky popřelo ještě v létě, že by se s Dignity dohodlo, v prosinci se ukázalo, že nedojde ani k pohlcení Peníze.cz, jež měly být dalším úhelným kamenem nového webového impéria (Dignity jedná o strategickém vstupu do projektu bezrealitky.cz) a Dignity je bez Peněz). Hlavním aktivem Dignity se tak stalo vlastnictví webového portálu Tiscali.

Tiscali Media

Dignity se rozhodlo neotálet. Počátkem roku 2009 vzniká společnost Tiscali Media, která má zaštiťovat někdejší webové servery provozované Tiscali, v únoru 2009 společnost dostává nového ředitele. Jím je Kamil Koupý (profily: LinkedIn, Facebook), někdejší projektový manager Seznamu a především také majitel navštěvovaného serveru Osobnosti.cz, u čehož se ještě zastavíme. Právě Kamil Koupý se o restart Tiscali má postarat.

Co vlastně portál Tiscali dnes obnáší? Mezi hlavní aktiva patří následující weby:

Návštěvnost portálu není dnes již nijak špičková, podle NetMonitoru je celé Tiscali na 45. místě v počtu uživatelů za březen 2009 (REest), lépe (o dvě místa) je na tom dokonce web Osobnosti.cz patřící šéfovi Tiscali Media. Jak se návštěvnost vyvíjela, nakonec uvidíte z následujícího grafu.

Tiscali RUest 2008-9

Je zřejmé, že dlouhé období bezvládí se na návštěvnosti projevilo. Ta klesala dlouhodobě, vloni v červnu, tedy před prodeje, se pohybovala pod hranicí 600 000 uživatelů. „Do července 2009 chceme dosáhnout milionu uživatelů,“ předpokládal v červenci 2008 Jan Václav Čep, ale to dnes vypadá, přes jistý vzestup, jako těžko splnitelný cíl. Úspěchem bude návrat k původním číslům z doby před rokem, ale toho jsou si v Tiscali Media jistě vědomi.

Mafra prodá reklamu

Koncem března oznámila Mafra a Tiscali dohodu, podle níž bude od dubna Mafra exkluzivně prodávat reklamu na webech Tiscali. Dohodli jsme se na obchodní spolupráci, kdy portál Tiscali.cz budeme exkluzivně zastupovat při prodeji internetové reklamy. Rozhodně nekupujeme žádný podíl v Tiscali.cz a neplánujeme to ani do budoucna. Dovedeme si ale představit spolupráci při vývoji nových produktů a služeb, prohlásil Jaroslav Kábele, ředitel internetových aktivit mediální skupiny Mafra (zdroj: TZ). O ostatních serverech ze skupiny Dignity se nejednalo a dohoda se jich netýká.

Toto spojení je více překvapivé, než očekávané. Ačkoliv Tiscali není přímým konkurentem Mafry a jejího iDnesu, není také mnoho zjevných důvodů, proč by se Mafra měla obtěžovat s prodejem reklamy pro Tiscali, když sama má svého reklamního prostoru dostatek a nemá jej zcela vyprodán. Kamil Koupý z Tiscali Media sice argumentuje tím, že podobné věci se již v minulosti stávaly, jak Seznam, tak Centrum například prodávaly reklamu na serverech Blesk.cz nebo Superhry, v tom případě ale šlo o zastoupení menších serverů nebo těch, které vhodně doplnily nějakou část portfólia, nepřekrývaly se s weby portálu. Což není přesně případ vztahu Tiscali a Mafra.

Nakonec je asi jedno, proč si J.V.Čep vybral pro prodej reklamy právě Mafru a až budoucnost ukáže, jaké budou výsledky tohoto spojení.

Nyní je možná ta správná chvíle pro vsuvku k serveru Osobnosti, jejž K. Koupý vlastní. Ten se ani nadále nestává součástí Dignity a Kamil Koupý se o něj bude i nadále starat, rozvíjet a vlastnit jej, ačkoliv se také zároveň s tím stává menšinovým akcionářem Tiscali Media. Oba weby na sobě budou i nadále nezávislé, ačkoliv určité propojení a vzájemné úlitby se dají očekávat.

Modernizace, přestavba

Pro uživatele jsou zatím nejzajímavější plány Tiscali Média do budoucna. Šéf Tiscali Media Kamil Koupý vidí situaci realisticky: Tiscali.cz byl portál, kterému se skutečně nikdo několik let technicky nevěnoval, což jsme od března změnili a začínáme postupně pracovat na změnách. Změn bude portál vyžadovat hodně, takže to bude běh na dlouhou trať. Tiscali vidím jako portál, který bude dále pracovat na službách, které mu tvoří návštěvnost a postupně rozšiřovat náš záměr v oblasti volného času a zábavy.

Právě technické zastarávání portálu Tiscali je v poslední době viditelné a firma se hodlá zaměřit v prvé řadě na pročištění portálu, optimalizaci výkonu, software a hardware tak, aby odpovídalo současným požadavkům. V dalším kroku přijde na řadu optimalizace pro SEO, od níž si Koupý slibuje zajímavé zvýšení návštěvnosti a přidání RSS kanálů, které dnes Tiscali citelně chybí.

Na pořadu bude podle Koupého také redesign Tiscali, i ten potřebuje omladit, prořezat a přizpůsobit novým požadavkům. Začne se s homepage, následovat bude zpravodajství, Games a ostatní služby. Proměnou mají projít i redakční systémy a email Tiscali, vše již zastarávající.

Chystané novinky

Novinkou mají být externí spolupráce. Tou první bude spolupráce s Bezrealitky.cz na sekci Nové bydlení na webu Reality.Tisca­li.cz, následovat mají další projekty.

Novou sekcí má být také Freegames.cz, herní server pro online hraní flash her zdarma. To je dnes populární téma, na kterém vyrostla řada nezávislých serverů, dnes je tu ale poněkud tlačenice i u konkurenčních portálů, za všechny zmíníme Seznam.cz a jeho Hry.cz nebo Atlasácké / Centrácké Hry.

Content

Další novinkou, či spíše restartem, bude Doklubu.cz, tedy databáze klubů, restaurací, barů, pořádání akcí a fotoreportáže z nich. Něco podobného Tiscali před deseti lety koupilo, než se mu podařilo web usoužit do zapomnění, snad se restart podaří.

Primárně se teď zaměřujeme na vývoj a rozvoj služeb pro uživatele. Naším cílem není atakovat první příčky v návštěvnosti portálů, chceme si udržet stávající a zvýšit naši cílovou skupinu uživatelů, shrnuje strategii K. Koupý.

Plány na změny v Tiscali nejsou tak ohromující, jakými nás krmí zástupci jiných restartujících se portálů, o to ale vypadají realističtěji. Tiscali ani s obrovskými investicemi nemůže počítat s návratem do první pětky, ale při troše šikovného lavírování mezi zájmy reklamek a inzerentů a náklady by se mu mohlo podařit nastavit a udržet profitabilní obchodní model. A to je zjevně to, oč jeho majitelům běží.

Anketa

Myslíte, že se Tiscali podaří přejít letos přes milion uživatelů?

5 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 12. 5. 2009 23:08
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Workshop: UX design v návrhu webu

  •  
    Rychlý a efektivní návrh rozhraní.
  • Metoda Design Studio.
  • Prototypy - proč a jak prototypujeme.

Detailní informace o workshopu UX designu »