Tiscali.cz prodáno, koupila ho nová mediální skupina Jana Václava Čepa (doplněno)

Upadající Tiscali končí svoje účinkování na českém Internetu se stávajícími italskými majiteli. Jeho server a služby, které zbyly, koupil internetový podnikatel Jan Václav Čep se svou novou mediální skupinou Dignity. O ní zatím není mnoho známo, ale má ambici spolupracovat a kupovat další servery.

Koupi Tiscali oznámil Jan Václav Čep během včerejší konference o internetovém marketingu, kterou pořádala Economie. O jeho akvizičních choutkách se již nějaký čas vědělo, jména konkrétních projektů ale byla předmětem spekulací.

Jan Václav Čep dříve působil ve vedoucích manažerských pozicích, několik let vedl českou pobočku mezinárodní online komunikační agentury Beyond Interactive – ještě když byl v této funkci, vyšel s ním na Lupě rozhovor s následnou zajímavou diskusí. Byl také aktivní na slovenském a ruském trhu.

Jan Václav Čep včera předstoupil těsně před polednem před napjaté návštěvníky konference a na „jednosnímku“ prezentace odhalil svůj úlovek: nová skupina Dignity vstoupila do portálu Tiscali.cz, jehož součástí je třeba i web Dokina.cz. Potvrzena byla již dříve ohlášená akvizice serveru Peníze.cz, o které jsme psali ve zprávičce.

Zároveň byla oznámena i strategická spolupráce s filmovým serverem ČSFD.cz a komunitně-zábavným portálem Líbimseti.cz s webem Magazin.cz. K nim bylo přiřazeno i logo Googlu, podle našich informací to ale znamená maximálně to, že Tiscali bude využívat jeho volně šiřitelné produkty, jako jsou mapy, vyhledávání nebo e-mail.

Dalším projektem Dignity bude patrně web SMSlevně.cz, kde se rýsuje spolupráce s platebním systémem Paysec.

Cena, za kterou Dignity tři servery pořídila, byla prý řádově kolem desítek miliónů korun. Na konferenci hovořil Jan Václav Čep jen pár minut a neřekl nic konkrétního. Hovořil spíše ve frázích o tom, že svět se mění, Dignity označil za komunitní firmu, která propojuje majetkově a strategicky různé partnery. Propojování zavedených internetových projektů a zejména zkušených lidí z internetového oboru nám otevírá nové možnosti spolupráce napříč celým online trhem v Česku, citovala Jana Václava Čepa tisková zpráva.

Ani v několikaminutovém soukromějším rozhovoru Jan Václav Čep neprozradil nic moc konkrétního. Dokonce bylo těžké získat jasnou a konkrétní odpověď na otázku, čím se bude firma zabývat a jak se chce vymezit vůči konkurenci. Dignity chce na jednu stranu poskytnout inovativní nabídku pro zadavatele reklamy, ovšem nechce být mediální agenturou a o vydavatelství také nepadlo ani slovo.

I z prvotních informací je ale patrné a potvrzené, že byznys model a hlavní zdroj příjmů má plynout z prodeje reklamy. Také proto Dignity zmiňuje inzertní potenciál svých serverů. V krátkodobém horizontu je prý cílem zvýšit návštěvnost skupiny webů vlastněných Dignity o třetinu a dosažení desetinásobku příjmů za předchozí rok.

Dignity většinově vlastní Jan Václav Čep a podporovat by jej měli další tři investoři. Ovšem to zatím nelze ověřit. Nejen že tito investoři (podle ČTK pocházejí z dosud neinternetového prostředí) chtějí zůstat v anonymitě, Dignity není zapsána v online verzi obchodního rejstříku, a tak není oficiálně známa ani právní forma skupiny, ani vlastnická struktura.

Nebýt včerejšího oznámení, akvizici by nic nenasvědčovalo. Domény Tiscali zatím stále podle CZ.NIC patří původnímu vlastníkovi. Samotná doména Dignity dokonce není stará ani 14 dnů. Nasvědčuje to o tom, že buď byl celý projekt realizován a oznámen velmi rychle, nebo pojmenování nové mediální skupiny bylo až jednou z posledních věcí v řadě.

Dignity deklaruje, že nezůstane u tří současných serverů, ale ohlásí do konce roku další akvizice. Chceme se držet digitálního segmentu, řekl Lupě Jan Václav Čep.

Propadající se Tiscali dostává další šanci

Včerejší oznámení Jana Václava Čepa, že předmětem koupě se stal portál Tiscali, vyvolalo u nemálo lidí překvapení. Někteří tu otázku měli na jazyku, jiní ji přímo vyřkli: Tiscali ještě žije? Ono není mrtvé?

Pravdou je, že Tiscali v květnu navštívilo 600 tisíc unikátních návštěvníků. Do největších českých portálů má daleko, na druhou stranu stále provozuje řadu obsahových, komunitních a jiných služeb, podobně jako slavnější portály. Na rozdíl od nich Tiscali bylo zároveň celkem významným poskytovatelem internetového připojení. Nějací řadoví uživatelé Tiscali tedy zůstali (dokonce pár desítek lidí na portále chatuje v reálném čase) a jsou významným vkladem pro budoucnost Dignity.

Na druhou stranu je fakt, že o Tiscali není dlouhodobě vůbec slyšet. Důkazem je i sekce tiskových zpráv – datum poslední novinky je 15 měsíců staré! Poslední nová webová služba (videoserver dodaný N-joy) vznikla na začátku minulého roku a nyní už na stránkách Tiscali nefunguje. Firemní zákazníky, kteří využívali hlasové, datové a internetové služby Tiscali, už dříve převzala společnost ČD-Telematika. Už od té doby se intenzivně spekulovalo o konci účinkování Tiscali v České republice. Domácí zákazníky Tiscali letos od Tiscali přebíral Volný.

Tiscali se zkrátka už nějaký ten pátek vůbec nerozvíjí, stagnuje a jeho návštěvnost hodně klesá. V květnu před dvěma roky navštívilo podle NetMonitoru Tiscali o 140 tisíc lidí více než letos. V porovnání s květnem 2005 je rozdíl v návštěvnosti až čtvrt milionu uživatelů. Asi není třeba dalších důkazů úpadků dříve celkem známého serveru, který probíhá navzdory všeobecnému růstu Internetu.

Tiscali je původně italská společnost, která zahájila působení před deseti roky v sardinském Cagliary a posléze působila v celé Evropě. V roce 2000 získalo 80 % společnosti CD-Telekomunikace, operátora v České republice s licencí na poskytování telekomunikačních služeb. I podle výše uvedeného je zřejmé, že opouští trh v podobě, jaké jsme ho znali. Můžeme se jen dohadovat o tom, zda byl „exit“ v ČR pro Tiscali alespoň slabou náplastí. Jestli Jan Václav Čep naznačuje, že ho akvizice všech serverů stála několik desítek milionů korun, připomeňme pro srovnání, že stejně vysoké částky musel někdejší Český Telecom platit Tiscali jen na poplatcích. Možná by bylo Tiscali po finanční stránce spokojenější, pokud by své letité skomírání v tuzemsku neprotahovalo a nechalo se koupit už dávno.

Značka Tiscali ale zůstane zachovaná. Jan Václav Čep včera přiznal, že je léta zanedbaná. Přesvědčili jsme Tiscali o naší vizi, že tu značku budeme tlačit dál.

CIF16

Jan Václav Čep má viditelnou ambici z Dignity vybudovat mediální skupinu se sítí internetových médií. Ze svých předchozích působišť má s obchodováním, prodejem a nákupem online reklamy zkušenosti, nebojí se do českého Internetu investovat a možná bude znamenat určité osvěžení. Bude mu to stačit? Do své stáje určitě plánuje přivést další servery. Pokud by to ale měly být zanedbané projekty typu Tiscali, bude muset vynaložit kromě prvotní investice i hodně úsilí, aby na ně přivedl uživatele. A o ty mu prý jde především, jak se nechal Jan Václav Čep slyšet. Jestli to byla jen další fráze, ukáže čas.


24. července, doplnění: Tiscali ČR nám dnes v reakci na článek zaslalo následující vyjádření:

Společnost Tiscali Telekomunikace Česká republika, s.r.o. (Tiscali) uzavřela smlouvu o prodeji internetového portálu tiscali.cz s panem Janem Václavem Čepem a skupinou Dignity. Uživatelů služeb portálu tiscali.cz se tato změna nijak nedotkne.
V žádném případě se však nejedná o prodej nebo dokonce o ukončení činnosti společnosti Tiscali, jak může vyplývat z článků o prodeji portálu zveřejněných v některých českých médiích. Tiscali i nadále patří mezi přední alternativní poskytovatele pevných hlasových služeb CS/CPS a internetového připojení ADSL na českém trhu.

Ivana Kališová
Tiscali Telekomunikace Česká republika s.r.o.

Anketa

Má Tiscali šanci na "zrovuzrození"?

36 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 21. 3. 2009 0:59

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»