Hlavní navigace

Tisíc a jeden důvod, proč nepoužívat trikové bannery

Mirek Zeman 4. 4. 2001

Od vydání článku Trikové bannery fungují! se na českém Internetu vyrojilo velké množství trikových bannerů. Zatímco dříve byl tento druh reklamy doménou pornoserverů, nyní začínají trikových bannerů využívat i seriózní servery českého Internetu. Centrum však překročilo hranici, která měla zůstat nepřekročena.

Nevím, zda se jedná pouze o můj osobní dojem, ale po článku Jiřího Lahvičky Trikové bannery fungují! se všude na českém Internetu vyrojily trikové bannery. Snad je to způsobeno tím, že jsem si jich začal více všímat, ale trikové bannery jsou doslova všude, kam se podívám. Nastal však jeden významný posun – zatímco dříve byly trikové bannery spojovány výhradně s pornoservery, v poslední době je začalo používat také několik významných českých serverů, které jsem až dosud považoval za seriózní. Náznak se objevil v reklamní síti ARBOmedia, kde se před časem zobrazoval čtverec 125×125, který nápadně připomínal grafické rozhranní Windows a odkazoval na Peníze.cz. Co mě však definitivně přimělo k napsání tohoto článku, je „hardcore“ reklamní banner portálu Centrum, který se na českém Internetu objevil v průběhu minulého týdne.

Použití tohoto druhu reklamy v návaznosti na stránku proc.centrum.cz lze považovat za skvělý marketingový tah a současně za jeden z nejnechutnějších kroků, který si kdy etablovaná služba k uživateli českého Internetu dovolila. Na stránce proc.centrum.cz totiž naleznete v několika bodech stručně shrnuto, proč byste si ze všech portálů měli vybrat právě Centrum, ale především se zde nachází „vyskakovací“ systémové okno, které se vás hned po otevření stránky táže, zda si přejete nastavit Centrum jako svojí domovskou stránku. Nejsem si jist, do jaké míry můj negativní postoj k tak agresivní formě reklamy, jako jsou trikové bannery, koresponduje s fňukáním reklamních agentur nad snižujícím se clickrate, nicméně postup Centra podle mého názoru překročil určitou hranici, která měla zůstat nepřekročena – „násilím“ totiž uživateli vnucuje, co sám nechce.

Cílením banneru Centrum uhodilo hřebíček na hlavičku. Skupinu uživatelů Internetu, kteří klikají na trikové bannery, tvoří většinou začátečníci a laici, kteří nemají s používáním Internetu příliš zkušeností. Kdo se na Internetu vyzná, dokáže trikový banner identifikovat a nekliká na něj. Proč také? Osobně mám trikové bannery podvědomě spojené s obsahem nejnižší kvality. Centrum tímto způsobem „naloví“ uživatele – začátečníky, kteří jsou většinou přesměrováním na stránku proc.centrum.cz natolik zmateni, že nabídku na nastavení Centra jako své domovské stránky odsouhlasí, aniž by si uvědomovali, co činí. A vzhledem k tomu, že většina podobných uživatelů nebude schopna se tohoto nastavení zbavit, se pro Centrum jedná o levný způsob zvyšování návštěvnosti. Když jsme se, na rozdíl od konkurence, nedostali do Internet Exploreru, tak budeme muset obelhávat uživatele.

Podle mého názoru se jedná o minimálně neetický (ač možná účinný) postup. Na trikové bannery totiž klikají převážně lidé, kteří netuší, že se jedná o trikový banner, ba dokonce ani netuší, že se jedná o banner jako takový – převážná většina z nich totiž vypadá jako prvky operačního systému. Mám určité a opodstatněné pochybnosti, že by některý uživatel Internetu na trikový banner klikl, kdyby věděl, že bude přesměrován na stránku proc.centrum.cz. Určitě se jedná o velice efektivní způsob zvyšování počtu návštěvníků, ale pouze za cenu toho, že jim „násilím“ a proti jejich vůli vnutím stránku, na kterou vůbec nechtěli a ještě jim tuto stránku nastavím jako domovskou. Otázkou je, zda má server či reklamní agentura právo manipulovat s lidmi jen proto, že zná pravidla hry. Provozování her typu letadlo je rovněž nezákonné, ačkoli jsou založeny výhradně na lidské neznalosti či hlouposti.

Cítím povinnost ještě se vrátit k termínu „hardcore trikový banner“. Jedná se o trikový banner, který se žádným způsobem neidentifikuje s cílovou internetovou stránkou. „Softcore trikové bannery“ – které byly použity kupříkladu v pokusu u článku Trikové bannery fungují! většinou svou příslušnost k určité stránce identifikují například malým nápisem v rohu. To však neznamená, že jsou o něco lepší – jedná se o čirý alibismus jejich tvůrců, aby mohli tvrdit, že uživatele neklamou. „Hodné“ a „zlé“ trikové bannery neexistují. Kupříkladu banner „Chyť tři stejná čísla“ – neznalý uživatel na něj v dobré víře klikne a je přesměrován na Interval. Kdyby byl banner ve flashi (jak namítá Miroslav Kučera z Intervalu), bylo by sice možné tři stejná čísla chytit, ale uživatel nakonec proti své vůli stejně skončí na Intervalu. Trikový banner je takový, který nakládá s uživatelem proti jeho vůli.

Naprosto demagogický mi pak přijde argument, že uživatel na trikový banner kliká ze zvědavosti. V povídce Fritze Leibera Dívka s hladovýma očima dává reklamní fotograf práci nepříliš slibné modelce. Brzy však její plakáty visí po celé zemi, protože má nejhladovější oči na světě. Kdyby se někomu takový banner podařilo vyrobit, pak by na něj uživatelé klikali ze zvědavosti, nicméně zvědavost rozhodně není motiv uživatelů, kteří klikají na trikové bannery. Jde o obyčejné zneužívání neznalosti a důvěry uživatelů. Centrum to dobře ví – je to zřejmé už ze směrování banneru na stránku proc.centrum.cz. Co si však Centrum neuvědomuje, je skutečnost, že trikové bannery ničí především pracně budovanou značku. Na jedné straně propagují sbírku Pomozte dětem, na straně druhé manipulují s důvěřivými uživateli. Účel světí prostředky.

Našli jste v článku chybu?

16. 11. 2002 14:16

TimJ (neregistrovaný)
Zdravíčko všichni.
Právě jsem si přečetl tenhle článek a hlavně připomínky k němu.
Absolutně nemůžu souhlasit s autorem článku, protože klamavá reklama (klamavý banner) je uplně všude. A že se uživatel (ať již zkušený, nebo nezkušený), dostane jinam, než by čekal, na tom neni nic zvláštního. JE TO UPLNĚ to STEJNÉ, jako když budu hledat stránku například Winampu, nebo čehokoliv jiného. Řeknu si, některé firmy si udělají stránky i ve více jazycích, nebo je udělá někdo jiný (viz icq.com a icq.cz)…

2. 5. 2001 10:09

Pavel Hampl (neregistrovaný)
jo, svepravny clovek je, ale vy se k nemu tak nechovate. Pokud mi nekdo rekne, ze na nejake adrese je server s temi a temi informacemi, tak se muzu svepravne rozhodnout, jestli tam pujdu nebo ne. Kdyz mi nekdo hodi do kastliku nejaku agresivni reklamu, tak se svobodne muzu rozhodnout, jestli ji rovnou vyhodim nebo jestli si ji aspon prectu. Ale i ta pitoma reklama musi obsahovat nejake informace o tom, ceho se tyka. Kdyby mi nekdo hodil do schranky listek s textem "prijdte se na nas podivat…
DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Podnikatel.cz: Udávání a účtenková loterie, hloupá komedie

Udávání a účtenková loterie, hloupá komedie

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Podnikatel.cz: Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

DigiZone.cz: Další dva kanály nabídnou HbbTV

Další dva kanály nabídnou HbbTV

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla