Tiskovka Českého Telecomu aneb Co v novinách nebylo

Službu Internet Expres, kterou tento týden s velkým halasem pustil do světa Český Telecom, už všechna média rozebrala do šroubku. Ohlášena byla na středeční tiskové konferenci, jež mne svým průběhem trochu překvapila. Přestože nakonec všechno dopadlo jako vždycky, o zajímavé momenty nebyla nouze.

Službu Internet Expres, kterou tento týden s velkým halasem pustil do světa Český Telecom, už všechna média rozebrala do šroubku. Ohlášena byla na středeční tiskové konferenci, jež mne svým průběhem trochu překvapila. Přestože nakonec všechno dopadlo jako vždycky, o zajímavé momenty nebyla nouze.

Český Telecom (ČTc) se v posledních týdnech může přetrhnout s uváděním nových nabídek a služeb. Možná je to shoda okolností, ale stejně dobře to může souviset s aférkou kolem odvolání šéfa Eurotelu – čím víc nových informací se objeví, tím dříve se na Valeskiho zapomene. Za náhodu každopádně nelze považovat, že se během dvou týdnů konala už druhá společná tiskovka Telecomu a Eurotelu – jako kdyby někdo říkal: „Vidíte, jací jsme kamarádi!“ Špatná strategie to rozhodně není.

Celá služba Internet Expres je navíc prezentována jako společná nabídka obou společností, příslušná loga jsou vedle sebe uvedena i v televizní reklamě. Jediná vazba Eurotelu k nabídce balíčku ADSL a hlasových služeb po pevné lince přitom spočívá v tom, že si jej budete moci objednat (!) v jeho značkových prodejnách. Speciálně vyškolení pracovníci Eurotelu objednávku zpracují (= podívají se na mapku, zda je v dané lokalitě ADSL dostupné) a následně předají k vyřízení ČTc. Nevím jak vy, ale já v tom žádnou přidanou hodnotu, která by zdůvodnila prezentaci služby pod společnou hlavičkou, nespatřuji. Také tady tedy platí základní poselství mezi řádky: ať se stalo cokoliv, Eurotel a ČTc spolu úzce spolupracují a jde jim to bezvadně.

Aranžmá tiskové konference tomuto cíli odpovídalo výborně: řečníky byli marketingoví ředitelé obou společností – David Duroň (z ČTc) a Garrison Macri (z Eurotelu) – kteří se vzájemně oslovovali křestními jmény a prokázali profesionální přípravu. Poněkud křečovitě vyznělo jen úporné zdůrazňování existujících synergických efektů. Z trojlístku uváděných příkladů by pod drobnohledem prošel snad jen roaming WiFi hotspotů obou společností. Naopak velmi půvabné je pozadí údajné spolupráce na SMS přes pevnou síť, kterou ČTc uvedl před týdnem: namísto SMS centra Eurotelu totiž ČTc používá řešení firem Fincom/Materna a jediným mobilním operátorem, z jehož sítě lze na „pevnou SMS“ přímo odpovědět, je T-Mobile.

Nejzábavnější částí tiskové konference se však – jak už to u ČTc bývá – stal prostor pro otázky. Sám jsem byl na tiskovce ČTc poprvé po poměrně dlouhé době, a proto mne překvapilo, kolik nových a věci znalých novinářů se objevilo. Patřil mezi ně i Petr Nachtmann z Technetu, který od tiskového mluvčího ČTc Vladana Crhy dostal prostor až v okamžiku, kdy si svémocně ulovil mikrofon a nenápadně jej schoval. Právě kolegové z online titulů dokázali položit celou řadu nepříjemných otázek. A – jak to rovněž bývá – na některé z nich se dočkali odpovědi. Do kategorie těch ostatních spadla například otázka týkající se alternativních operátorů. Cenově výhodný balíček ADSL s hlasovou službou (de facto jde čistě o cenu za ADSL bez nutnosti platit klasický paušál) totiž ČTc nabízí jen svým koncovým zákazníkům, ale nikoliv prostřednictvím velkoobchodní nabídky. Alternativní operátoři tedy budou oprávněně křičet, že jde o nekalou soutěž.

EBF16

První vlaštovka už se ostatně objevila: ještě během včerejška své stanovisko vydalo Tiscali. Bleskurychlá reakce není náhodná: Tiscali totiž na tiskovku vyslalo trojčlennou delegaci, aby si přímo na místě vyslechli, co se chystá. Olga Sedláčková z Tiscali se dokonce pokusila položit dotaz, což jí však Crha zatrhnul. Velmi pohotově se jí totiž zeptal na médium, z něhož pochází. Následně jí vysvětlil, že pokud by dělal ČTc tiskovku společně s Tiscali, velmi rád by jí dal prostor pro vyjádření i příležitost uhradit polovinu nákladů (smích v sále), ale takto je mu velice líto. Osobně to považuji ze strany Tiscali za faux pas – chodit na tiskovky konkurence není korektní, a když už je nezbytné špiónovat, je vhodné tak činit alespoň potichu a v přestrojení. V tomto případě to navíc vůbec nutné nebylo: ČTc – zřejmě právě pro potřeby svých konkurentů – přenášel celý průběh tiskovky online na Internetu.

Sečteno a podtrženo: přestože obsah tiskovky příliš neodpovídal poselství, které chtěli pořadatelé ve skutečnosti sdělit, nebyl to špatně strávený čas. Asi začnu chodit pravidelně.

33 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 24. 5. 2004 12:50

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »