Hlavní navigace

Tlačí banky na dot-com byznys?

Michal Zálešák 21. 7. 2000

Nakupování prostřednictvím Internetu je již zavedená služba. Jedním z nejdůležitějších vztahů mezi e-podnikatelem a dalšími subjekty je vztah k bankovním institucím a platebním systémům, jejichž debetní či kreditní karty jsou při platbách v e-obchodech používány. Nad tím, zda banky tlačí na dot-com byznys, se zamýšlí Michal Zálešák.

Nakupování prostřednictvím Internetu je již zavedená služba. Jedním z nejdůležitějších vztahů mezi e-podnikatelem a dalšími subjekty je vztah k bankovním institucím a platebním systémům, jejichž debetní či kreditní karty jsou při platbách v e-obchodech používány. Nad tím, zda banky tlačí na dot-com byznys, se zamýšlí Michal Zálešák.

Nedávno jsme vás na Lupě informovali, jak je na tom internetové podnikání v porovnání se svojí „offline“ konkurencí. Na jednu stranu je pravda, že do podnikání proudí mnoho milionů až miliard dolarů a každý investor se hodně rozmýšlí, zda vsadit na tradiční průmyslové společnosti nebo se pustit do spekulací na online trhu. (I když trend poslední doby ukazuje, že zisky nejsou neomezené a tím pádem ani prostředky, které sem proudí.) Také jsme se prostřednictvím článku snažili ukázat, že i Evropská unie si uvědomuje, jaký objem peněz proudí po Síti, a že by to mohl být poměrně dobrý příjem do úřednické pokladny. Jak ale ukazuje studie prestižní analytické společnosti, Gartner Group, byrokratická mašinérie rozhodně není prvním, koho napadlo, že lze na internetovém obchodování druhých poměrně dobře vydělávat. (Nejdříve byly samozřejmě programátorské firmy, protože firmy potřebovaly určitým způsobem realizovat své požadavky. Do tohoto článku ale v žádném případě nepatří.) Gartner Group přišla s mnohem zásadnějším odhalením – některé banky a kreditní společnosti účtují „dot-comům“ za transakce více než běžným obchodům a stanovují si vlastní pravidla hry.

V rámci studie Gartner Group bylo prozkoumáno na 160 společností, žádné domácí maloobchody, kde je ostražitost opravdu na místě, ale poměrně velké a prosperující B2B centra, jejichž zisk za poslední rok přesahoval 1 milion dolarů, u několika firem se vyšplhal až na 1 miliardu amerických dolarů. Opravdu zásadní zdroj informací.

Studie Gartner Group uvádí, že ze stodolarové transakce musí webový obchodník „odevzdat“ 3 dolary 10 centů. Jeho offline konkurenta stojí stejná služba přesně o dolar méně – 2 dolary 10 centů. V objemu peněz, které v online světě cirkulují se už jedná o zcela jiné cifry. (Podle další analýzy je zhruba devět nákupů z deseti hrazeno kreditní kartou!) Mezi bankami totiž stále panuje obava (a to do jisté míry oprávněná), že jsou internetové platby, realizované prostřednictvím kreditní karty, mnohem zneužitelnější než při běžném zaplacení v obchodě, kde stačí pouhý podpis. (Jejich zdroje hovoří dokonce o dvanáctinásobku!)

A co na to říkají samotné dot-comy? Několik e-obchodníků takovou zprávu dementovalo, největší hráči na trhu (Amazon.com, Wines.com a Petsmart.com) o celé záležitosti raději taktně mlčí. Zřejmě vědí proč.

V souvislosti s kreditními kartami se pomalu ale jistě začíná smrákat nad dvěma společnostmi – Visa a Mastercard. A důvod? Podobně jako v několika případech z posledních několika měsíců (fůze Time Warner, přílišná nadvláda Microsoftu) se jedná o monopolní chování.

Rozdíl však nespočívá pouze v odlišné platbě za realizovanou online transakci. V případě zneužití karty stačí kreditní společnosti pouze podepsaný účet od běžného offline obchodníka, a ztráta je poté připsána na její vrub. Elektronické obchodní domy se ale musí postit do zdlouhavého a nákladného stopování prodejce, které mnohokrát převýší zpronevěřenou sumu.

Mnohdy nevýhodnou pozici některých dot-comů si tedy neuvědomuje americká vláda ruku v ruce s Evropskou unií, ale i některé banky. V souvislosti s elektronickým podpisem jsem byl rád, že se Česká republika zařadila zcela do popředí – ke státům, jež jej implementovaly jako jedny z prvních. Pokud by ale české banky výrazně zaostávaly za svými americkými protějšky v tomto aspektu a česká vláda by se nejala zdaňovat již tak malý objem elektronického obchodování v rámci českého Internetu, byl bych opravdu jedině rád.

Michal Zálešák

Našli jste v článku chybu?

21. 7. 2000 14:06

Petr Anderle (neregistrovaný)
Vsechno zalezi na tom, jak je ktery byznys klasifikovan. Drtiva vetsina internetovych obchodnich domu je klasifikovana jako zasilkove prodejny, cimz spadaji do kategorie "vysoce rizikove" a tim padem pro ne plati mnohem tvrdsi pravidla (hlavne co se tyka poplatku a reklamaci) nez par vyvolenych e-shopu jako treba Amazon, ktery je klasifikovan jako knihkupectvi (!), proto pro nej plati pravidla jina, prijatelnejsi...

21. 7. 2000 8:52

David Nebesky (neregistrovaný)
Dobry den,
do clanku se vloudily dva omyly. Prvni je zamena B2B za B2C - samozrejme se jedna o B2C, v B2B bychom asi platby kartou hledali marne.
Potom je v clanku zcela nesmyslna veta:
"Elektronické obchodní domy se ale musí postit do zdlouhavého a nákladného stopování prodejce, které mnohokrát převýší zpronevěřenou sumu."
Nezamenil autor "prodejce" za "zakaznika"? Pak by to melo smysl. Na druhou starnu je to ale z hlediska tematu clanku zcela mimo. To banku ne…



DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Lupa.cz: Proč Stream netočí jen Kancelář Blaník?

Proč Stream netočí jen Kancelář Blaník?

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

DigiZone.cz: Flix TV má set-top box s HEVC

Flix TV má set-top box s HEVC

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Podnikatel.cz: Berňák kvůli EET prodlužuje otevírací dobu

Berňák kvůli EET prodlužuje otevírací dobu

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Podnikatel.cz: Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Vitalia.cz: Dáte si jahody s plísní?

Dáte si jahody s plísní?

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Lupa.cz: Seznam mění vedení. Pavel Zima v čele končí

Seznam mění vedení. Pavel Zima v čele končí

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon