Hlavní navigace

TN.cz dva měsíce po spuštění očekávání nesplnil

3. 7. 2008
Doba čtení: 13 minut

Sdílet

 Autor: 125456
Televize Nova je se svým novým internetovým projektem spokojena, čísla ale ukazují přece jenom něco jiného. Desítky milionů investic a masivní reklamní kampaň má spíše slabý výsledek, nepříliš zvýšenou návštěvnost domény Nova.cz a uživatele, kteří nemají důvod se na TN.cz vracet.

Portál TN.cz byl spuštěn 5. května. Je čas rekapitulovat, dva měsíce jsou v internetovém čase velmi dlouhé období.

Připomeňme si do začátku některá zajímavá fakta. Především, Nova investovala do TN.CZ a týmu zpravodajců teoreticky až sto milionů korun. Částka zazněla z úst generálního ředitele Petra Dvořáka, ale o její realitě lze spíše pochybovat. To, co se objevilo v podobě TN.CZ a jakým způsobem fungují internetoví zpravodajci, odpovídá částce maximálně třetinové. A i tak by šlo o poměrně drahou záležitost – Nova totiž nebudovala na zelené louce a ve většině případů mohla využít už existující web, stejně tak jako lidi i techniku.

Spuštění bylo charakteristické pompézními prohlášeními, přejímáním oslavných vyjádření českým tiskem a, pochopitelně, masivní televizní reklamou. Tu je těžké vyčíslit, ale jedno je velmi pravděpodobné. Žádný internetový projekt v České republice neměl tak masivní a všudypřítomnou reklamu na nesledovanější české televizi. Paradoxně se reklama na TN.CZ soustředila na využívání několik měsíců starých zpráv, v některých případech dokonce videí, která jsou chronicky známá řadu měsíců (například „Rathova facka“). 

TN.CZ se bezprostředně po spuštění potýkalo s klasickými problémy nedostatečně technicky zajištěného projektu. Lidově řečeno, hardware a software nestíhal. Obsahově se TN.CZ pokusilo vsadit na zvláštně profilovaný mix infotainmentu, měkkého bulváru a ještě měkčího předkládání zpráv postupně se svlékajícími děvami lepých, ale nijak zajímavých tvarů. Rozlišení na „modré“ (seriózní) a „červené“ (bulvární, lechtivé) zprávy se ale nakonec nedařilo dodržovat, jak nakonec uznali i sami tvůrci zpravodajství v moderovaném setkání NetClubu.

Hledáte více informací? Jak a kdy se portál TN.cz spouštěl, proč Nova investovala do společnosti Jyxo.cz a jeho vyhledávače a další informace o působení Novy na českém Internetu najdete přehledně shromážděné v rozcestníku Zpravodajský portál TN.cz.

První měsíc

První měsíc, tedy květen, nakonec vynesl Nova.cz (jejíž součástí je i TN.CZ) k 1 519 819 RU (reálných uživatelů, zdrojem je zpráva NetMonitoru zveřejěná v červnu). Při srovnání s denními a týdenními čísly je ale zřejmé, že TN.CZ trpí nepříjemným efektem. Zvědaví lidé přijdou, podívají se a nenajdou, co by je zaujalo. A výsledkem je, že se nevracejí.

Nova - Super - Blesk  denní

Denní návštěvnost – Nova.cz, Super.cz, Blesk.cz

V týdenních a denních číslech je také vidět, že skladba obsahu není tím, co by lidi skutečně přivádělo na TN.CZ. A to i přes pokračující masivní reklamní masáž. „Najdete na TN.CZ“ se objevuje v ranních pořadech, v průběhu dne, v avízech na zpravodajství i v samotném zpravodajství. Jenom výjimečně je to ale něco, co by skutečně vyhovovalo heslu „To musíte vidět“, které si TN.CZ vzalo za své.

Na konci května Nova.cz v denních číslech končí v podstatě na (něco mírně přes) dvojnásobku čísel, které měla předtím. A týden po týdnu pokračuje v sestupu. Menší pokles v týdenních číslech nadále ukazuje, že lidé necítí potřebu se na TN.cz vracet, natož aby jej navštěvovali denně.

Nova - TN - Stream týdenní

Týdenní návštěvnost – Nova.cz, TN.cz a Stream.cz

Na konci května CME koupila společnost Jyxo.cz (viz Nova a Jyxo: generátor návštěvnosti za 200 milionů korun), včetně nejnavštěvova­nějšího českého blogovacího systému Blog.cz. Ten měl v květnu 2,4 milionu návštěvníků a pokračuje v mírně sestupné tendenci. Co s Blog.cz vlastně Nova zamýšlí, prozatím není přesně známo (a nezbývá doufat, že nejde jenom o koupení si 2,4 milionu „jednotek“, které budou moci sečíst a stát se tak skutečně českou „trojkou“).

Nova blog měsíční

Měsíční návštěvnost – Nova.cz a Blog.cz

Druhý měsíc

Červnová čísla je možné posuzovat pouze z odhadů NetMonitoru (konečné RU bude k dispozici až na konci července) a pro TN.cz jsou pouze ukázkou toho, že návšěvnost stále klesá. Červnové RUest ve výši 1 101 765 nejsou příliš daleko od dubnové hodnoty 823 981 návštěvníků (odhadovaných). Řečí procent jde o 45% pokles mezi květnem a červnem (nárust mezi dubnem a květnem byl 48 %). A je potřeba si uvědomit, že většina webů (tedy i původní Nova.cz) vykazuje průměrně 10% nárůst  – prostě jenom proto, že český Internet roste.

Nova ČT Stream měsíční

Měsíční návštěvnost – Nova.cz, Stream.cz a Česká Televize

Nova v červnu přitvrdila ve snaze přilákat televizní díváky na web tím, že zvýšila počet upoutávek „najdete na TN.cz“ a v některých případech se už lépe pokoušela nabízet praktičtější informace (na rozdíl od věcí typu „dva staříci se poprali a jeden druhého pobodal”). Úspěch to přesto nepřináší, možná prostě proto, že samotné sdělení spojené s upoutávkou je dostačující a víc už nepotřebujete vědět.

Na konci června (možná na začátku července, nejsem schopen přesně si vzpomenout) se v ranní Snídani s Novou dokonce TN.cz objevilo mezi monitoringem cizího tisku. Jakkoliv je brzy hodnotit případný úspěch, osobně mám za to, že se to neprojeví vůbec nijak. Nova stále tápe ve vhodné volbě témat a webové stránky TN.cz ve Snídani ukazují spíš webové reklamy než rozpoznatelný text článků, natož nějaké skutečně zajímavé video.

Ve druhém měsíci tak Nova vypustila nové reklamy, opět ale bez poučení z chyby předchozí – stále totiž využívají témata, která jsou měsíce stará. A opět nejsou nijak zajímavá. Jít od televize k počítači, zapnout ho, pustit prohlížeč a na TN.cz hledat video o tom, jak muž rozhazuje fekálie v budově zdravotní pojišťovny? Je velmi nepravděpodobné, že by něco takového zaujalo masy.

V neprospěch Novy navíc v červnu skončil X-Faktor, což byl poměrně významný podílník na pondělní návštěvnosti – všechny ty zvláštní pondělní špičky na denních grafech jsou způsobeny právě touto hudební soutěží. Svým způsobem je škoda, že se Nova nedokázala poučit právě z tohoto jevu – projevoval se totiž ještě předtím, než bylo spuštěno TN.cz.

Nova denní návštěvnostobr nova-denni-navstevnost

Denní návštěvnost Nova.cz

Na konci června se denní návštěvnost dostala někam mezi 80 až 90 tisíci, což je ve skutečnosti zhruba o 20 až 30 tisíc více, než v době před spuštěním TN.cz. Jenom velmi těžko lze něco takového označit za úspěch.

Co na to říká TV NOVA?

S ohledem na právě uvedené jsem položil následující tři otázky a od tiskové mluvčí, Veroniky Smítkové, dostal uvedené odpovědi.

V červnových měsíčních číslech návštěvnost klesá (1,1 milionu), týdenní i denní čísla klesají natolik, že se přibližují hodnotám před spuštěním TN.cz. Konkureční Stream.cz přitom roste, stejně jako další weby. Chystáte se vyvodit nějaké personální důsledky z neúspěchu? 

Žádné hlavy padat nebudou! Výsledky návštěvnosti rozhodně nevnímáme jako neúspěch, naopak. Po prvním měsíci provozu jsme dosáhli 1,21 mil. reálných uživatelů. Čísla za červen ještě k dispozici nemáme, ale s odhady jsme spokojeni. Ukažte mi jakýkoliv podobný internetový projekt, který startoval bez zázemí silného portálu a po několika týdnech byl podle reálných uživatelů v první desítce… 

Samozřejmě víme, že čísla, kterých jsme dosáhli na začátku, byla ovlivněna silnou zaváděcí kampaní a nás čeká ještě dlouhá cesta. To je standardní vývoj a spíš by nás překvapilo, kdyby tomu v případě tn.cz bylo jinak. Také proto budeme úspěch nebo neúspěch projektu posuzovat po delší době, ne po několika týdnech. Naše cíle ale znáte a ty pořád trvají. Pro nás jsou důležité hodnoty, které budeme mít zhruba do roka. Našim cílem je být mezi třemi nejnavštěvova­nějšími portály se všemi internetovými projekty, které plánujeme do konce roku spustit, netýkají se tedy jenom zpravodajského portálu tn.cz. 

Jen ještě malé upřesnění, stream.cz nevnímáme jako konkurenční projekt, protože jde o dva naprosto odlišné produkty, tudíž se s ním ani neporovnáváme.

Chystáte nějaké strategické změny, které by zvrátily nepříznivý vývoj návštěvnosti?

Viz odpověď výše. Postupujeme podle strategie, kterou jsme si nastavili už v lednu, a sice do konce roku spustit další obsahové služby a s nimi dosáhnout stanovených cílů. 

Kdy bude možné vidět nějaké výsledky koupě Jyxo.cz (Blog.cz)? 

Nevíme přesně, na co se ptáte, v tuto chvíli probíhá integrace Jyxa do Cet 21 a naším záměrem není odhalovat plány dříve, než dojde k jejich realizaci. 

Kde se stala chyba?

Tisková mluvčí poskytla vyjádření, ve kterém výsledky návštěvnosti označuje za úspěch. Nemohu s tím souhlasit. Dva měsíce jsou navíc v Internetu tak dlouhá doba, že je bohužel až příliš zřejmé, že to žádný úspěch není. A také je to špatná ukázka pro inzerenty i investory, protože selhání Novy může být bráno i jako negativní věc týkající se Internetu samotného. Osobně si to nemyslím, jde jen a pouze o kombinaci amatérského přístupu, nepochopení cílové skupiny a jejího chování a kombinaci naivních představ – zejména těch, že si každý před TN.cz „sedne na zadek“ a bude ten web sledovat. Stejně jako sleduje televizní obrazovku.

  1. Chyba je už samotné spuštění v květnu. Nova měla se spuštěním počkat na září, dobu návratu studentů do škol, dobu kdy jsou lidé hladoví po Internetu, který jim dva měsíce chyběl. Spuštění v květnu je problematické už jenom tím, že blížící se léto znamená automaticky menší návštěvnost – ale hlavně podstatně menší zájem o něco nového (a také změnu návyků).
  2. Bombastické a pompézní uvedení vyvolalo příliš vysoká očekávání. A ty se TN.cz nepodařilo splnit s logickým vyústěním v té nejčastější reakci na Internetu – lidé zůstali věrní těm zdrojům, které používali doposud. Nemají důvodu změnit návyky, TN.cz jim nic zvláštního nenabízí.
  3. TN.cz je upoutávána starými, nudnými nebo okoukanými věcmi. Což v praxi opět znamená, že takovéto impulsy nestačí k tomu, aby někdo od televizní obrazovky přešel k počítači. To, co TN.cz používá, je staré a okoukané, v řadě případů to je zajímavé tak možná v podobě jednoho odstavce v Blesku.
  4. TN.cz nemá žádnou možnost k vytvoření vztahu s návštěvníkem. Návštěvník neví, zda jde o zpravodajství, bulvár, zábavu či soft-porno. Stejně jako TV NOVA není „všechno“, není možné aby TN.cz bylo všechno. Je nutné si vybrat a správně nastavit mix. V některých momentech se přitom TN.cz dokonce snaží tvářit jako Stream.cz, který tak hodně nechce uznat jako konkurenta.
  5. Zpravodajství (rozhodně ne to v pojetí TN.cz) není tím, co by lidi přitahovalo. Jakkoliv podobné tvrzení zní absurdně, stačí se podívat na návštěvnost iDnes.cz – celková denní návštěvnost více jak 500 tisíc návštěvníků, zprávy zajímají pouze 171 tisíc.  
  6. Neschopnost přizpůsobit obsah a práci okamžiku, kdy je viditelný nezájem o předkládané. Tohle je, dle mého, jedna z nejvážnějších chyb. Nova používá metodu stejnou jako na televizní obrazovce – v podstatě to funguje tak, že divákovi bude dlouho dodáváno pořád totéž, protože quot;on si jednoho dne zvykne a bude nakonec spokojený„. Na Internetu tohle nefunguje, už jenom proto, že "divák“ (návštěvník) má desítky až stovky jiných možnosti. 
  7. Ignorování možností komunit. Viditelné i v projevu soutěže X-Faktor na návštěvnost. TN.cz neumožňuje vznik komunit (a úzce to souvisí i s nemožnosti vytvořit si k webu nějaký vztah), takových, které by byly stabilním tahounem návštěvnosti. Jakkoliv Nova něco takového plánuje (i skrz koupi Blog.cz), nelze nekonstatovat, že to bude už opravdu hodně pozdě. 
  8. Typicky přeplácané webové stránky mají také svůj vliv na chabé výsledky. V praxi je totiž poměrně složité skutečně dostat slíbené v okamžiku reakce na „Nyní na TN.cz“. V některých případech to tam vůbec není, v ostatních případech to je „někde“ na stránce. A internetový uživatel nic hledat nebude. Odejde a už se příště nenechá nachytat. 
  9. Amatérské zpracování textu a videa. Zejména videoreportáže se spíše hodí na YouTube nebo jako amatérská tvorba na Stream.cz. Opět zde není žádný zjevný důvod, proč by se někdo na video doprovázející zprávy měl dívat – nejvíce charakteristické jsou nic neříkající ilustrační záběry. Zde je ale vhodné zdůraznit jednu věc – natáčet zpravodajská videa pro internetové použití vyžaduje specifický přístup (vůbec se nepodobající klasickému televiznímu) a hlavně vyžaduje aktuálnost a skutečné zobrazení události (což opět není vůbec obdobné klasickému televiznímu zpracování).

    Milan Šmíd, mediální analytik, to ostatně komentuje takto: „Zatím jediným důvodem, proč bych v budoucnu navštěvoval TN.cz, by mohly být kvalitně sestříhané devadesátisekundové obrazové zprávy, jejichž přidaná hodnota vysoce převyšuje nudné sledování asexuálních nahotinek.“

    Problematická je i práce s textem. Web vyžaduje specifický copywriting, zejména správnou práci s titulky a podtitulky (perexy) coby spouštěčem zájmu o samotný článek. A pokud po otevření článku najdete některý z typických pár odstavcových textů, nebudete mít příště zájem. Budete totiž už tušit, že stačí přelétnout očima titulky a podtitulky – samotný článek vám toho totiž už příliš víc nenabídne. Z pohledu na texty je poměrně zřejmé, že TN.cz pouze použije text, který je více či méně totožný s tím, co je předneseno na televizní obrazovce. Jedna z typických chyb, která nebere v potaz, že Internet by měl nabízet víc, než několik desítek sekund „rychlé“ televizní informace.  
  10. Nepochopení toho, jak dlouhá a obtížná cesta je od obrazovky k počítači. Tenhle problém bude mít každá televize, snažící se „ovládnout“ Internet. Pokud se někdo dívá na televizi, nemá zájem od ní odejít. A už vůbec ne uprostřed zpravodajské relace. Nepoběží k počítači, nebude ho zapínat, spouštět prohlížeč a čekat na TN.cz. Jde o poměrně fatální nepochopení základních principů chování lidí. Místo vytvoření místa, kam lidé budou chodit primárně pro informace a zábavu, se TN.cz snaží vytvořit supplement k televizní obrazovce. A tudy cesta nevede.

Kde se ale nakonec stala největší chyba? Osobně ji vidím v angažování lidí, kteří o problematice nevědí prakticky vůbec nic. Jakkoliv mají kvalifikační předpoklady z druhého největšího českého portálu nebo rozjezdu zpravodajské televizní stanice, nevědí, co si počít s internetovou televizí.

Výsledkem je neúspěch, ukázkové tápání a neschopnost pružně reagovat na realitu. Pro nadnárodní korporace jde o poměrně typický přístup, zejména tam, kde nefunguje potřebná delegace pravomocí a místo toho přichází direktivní řízení. Většinou okořeněná snahou prosadit zvyklosti a mechanismy „fungující v jiné zemi“.

Pár připomenutí na závěr

Nejprve si dovolím citovat pár trefných komentářů:

BRAND24

  • Tn.cz má být další pokus Novy o Internet (Patrick Zandl) – Závěr: nic, kvůli čemu byste museli opouštět svůj oblíbený zpravodajský server. Alespoň zatím.
  • Videománie po česku (Zdeněk Polách) – … jestli Stream vyhazoval peníze z okna, Nova ho úspěšně kopíruje a jako inovaci je navíc splachuje do záchodu, aby se jich zbavovala rychleji. Divné je, že na Nově si nikdo neuvědomil, že technologické zázemí je taky důležité.
  • Porno Nova (Petr Koubský) – Upřímně jim přeju, ať jim celý ten internetový krám brzy zkrachuje.

A jeden delší, od mediálního analytika Milana Šmída. Ten pochází z doby více než před půl rokem. A přesto je stále trefný a pravdivý:

Nevím, jak se chce TV Nova prodrat do špičky českého internetového trhu, kde hlavní karty se už rozdaly, a panuje tu velká tlačenice. Ano, je pravda, že televize CNN a BBC mají úspěšné zpravodajské portály. Je také pravda, že CME má ve Slovinsku úspěšnou – prý nejvíce navštěvovanou – zpravodajskou stránku 24ur.com a v Chorvatsku nedávno koupila zpravodajský dnevnik.hr

Naše www.nova.cz si však zatím zvyšovala návštěvnost televizními speciály a kromě jiného také tím, že se tu od února každý den svlékají lepé děvy v rubrice Archiv/Počasíčko. Nevidím cestu, jak by se tato stránka mohla stát cílovou stanicí uživatele toužícího po aktuálních a komplexních informacích stejným způsobem jako cnn.com nebo news.bbc.co.uk. 

Leda? Leda že by CME měla schované eso v rukávě a chce v Česku rozjet 24hodinový zpravodajský kanál s infotainmentem typu FoxNews nebo SkyNews, což by dávalo logiku jak investicím do nového studia, tak do Internetu.

A uplně nakonec, přehled toho, co všechno Nova měla (a mnohde ještě má) v rukávu, a přesto toho není schopna využít:

  • Skvělou doménu tn.cz.
  • Jednu z největších reklamních kampaní na nejsledovanější české televizní stanici.
  • Jedno z největších zpravodajských a publicistických zázemí.
  • Skvělé technické možnosti jak v televizní, tak internetové oblasti.
  • Obrovskou pozornost médií.
  • Bezkonkurenční prvotní zájem potenciálních návštěvníků.
  • Dobře fungující, vypadající a použitelný původní web Nova.cz.

Navštěvujete poslední dobou server tn.cz?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).