Tn.cz mění tvář

Symbolicky rok po svém kontroverzním startu přichází hlavní zpravodajský server televize Nova s novou Homepage. Jde jen o průběžnou údržbu, nebo pokus o restart a nový začátek? Sám Dvořák připouští, že Tn.cz za první rok fungování nesplnil všechna očekávání na sto procent. V mnohém prý ale také pozitivně překvapil. Jaký je skutečný smysl změn a kam má Tn.cz namířeno dál?

Čerstvě spuštěná homepage signalizuje posun od snahy identifikovat se s televizí k tendenci profilovat se jako klasické internetové zpravodajství. Nová podoba titulní strany ze všeho nejvíce připomíná celoplošné zpravodajské weby jako je iHned, nebo starší verze iDnes.cz, kterou Nova prohlašuje za svého hlavního konkurenta. Vedle provzdušnění layoutu zaznamenal web jednu výraznou změnu v agendě settings, z titulní strany vypadla upoutávka na „strip zpravodajství“ Red News, obsahové změny se teprve chystají, dojít by mělo například na posílení přímých přenosů.

V momentě kdy Nova Tn.cz spouštěla, tedy přesně před rokem a 10 dny, sledovali situaci všichni velcí hráči s jistým znepokojením. Na rozparcelovaný internetový trh se chystal obr se vstupním kapitálem, kterému mohly konkurovat pouze největší portály. Nejeden analytik si před spuštěním serveru kladl otázku, co udělá vstup televizního molochu s křehkým ekosystémem českého Internetu.

TIP: Start portálu TN.cz byl na českém Internetu výraznou a dlouho očekávanou událostí, byť následný vývoj návštěvnosti a koncepce obsahu byly mnoha komentátory kritizovány. Pro přehlednou historii TN.cz můžete využít rozcestník Zpravodajský portál TN.cz.

Na druhé straně až doposud ovšem také platilo rčení: „Ševče drž se svého kopyta,“ neboť strategie, které fungovaly v jiných mediatypech, na Internetu pravidelně ztroskotávaly. České komerční televize v tomto ohledu mohou sloužit jako učebnicový příklad. Tn.cz jakoby tento trend potvrdila na 100 %. Počáteční bezradnost a zklamaná očekávání na čas smazala vrásky z čel managerů zavedených mainstreamových zpravodajských portálů, proklamovaný sen stát se trojkou českého Internetu (alespoň ve zpravodajství) se do dnešních dnů nesplnil. Právě toto by měl restart změnit. Kdo ví, internetový tým Novy se možná skutečně poučil, cílem již totiž není honba za vítězstvím v absolutních číslech, ale něco mnohem skromnějšího – ačkoli záleží na úhlu pohledu. Nejnovější záměr Novy je totiž dostat do povědomí lidí Tn.cz jako plnohodnotný a věrohodný zpravodajský server.


tn1

Kde nastala loni chyba?

Možná že si jen vedení vytklo za cíl příliš mnoho úkolů naráz, jak víme, multitasking nikdy nikomu nepřinesl nic dobrého. Možná za věc mohla neujasněná forma, mělo jít o zpravodajský server a la iDnes, nebo zpravodajský video stream, jak bychom nejspíše od televize očekávali? Faktem je, že právě extrémně malá stopáž (kolem 20–30 vteřin) a mnohdy neprofesionální kvalita videí bylo to poslední, co bychom od televizního zpravodajského kanálu na Internetu čekali. Co do obsahu server zpočátku příliš nezabodoval ani na úrovni psaného slova. Zprávy pod videi si svoji délkou o hloubkou záběru pěkně notovaly s doprovodnými videi, a to ještě vůbec nepřišla řeč na trochu nešťastně zvolenou agendu settings (řazení zpráv), díky níž si Tn.cz trochu neprávem a zbytečně hned ze začátku vysloužilo pověst nedůvěryhodného bulvárního serveru.


tn2

Hodně nešťastné promíchání seriózního modrého zpravodajství a oddechového červeného (Red News) si ostatně nevysloužilo kritiku pouze nezávislých pozorovatelů a části diváků. Nova si díky němu naběhla například také u kategorizační komise SPIR, která nejprve odmítla zařadit Tn.cz mezi měřené zpravodajské weby. Komise svoje rozhodnutí odůvodnila tak, že Homepage Tn.cz nepředstavuje zpravodajství, komentuje pro Lupu Pavel Krbec.

Netvrdíme, že Tn.cz neobsahovalo mixovaný obsah, ale jak je možné, že stejná komise neposuzuje se stejnou přísností také nejmenované portály, které agregují pod zpravodajství například download server, nebo jízdní řády, ptá se ještě. Rozhodování uvnitř SPIRu bylo poznamenáno velikostí trhu, to co dlouho fungovalo, protože se zde všichni lidé znali, je najednou atakováno přístupem nových agresivních hráčů, kteří zákonitě vyžadují transparentnější prostředí. Například z chování zmíněné kategorizační komise nabývám pocit, že zde neexistuje formální postup, jak se věci řeší. Chybí jasná a za všech okolností závazná pravidla pro všechny, kritizuje přístup SPIR k původnímu Tn.cz Daniel Grunt. Jako příklad uvádí odsouvání výstupu březnových dat na žádost Ringieru a Centrum Holdings.

Role Tn.cz na českém Internetu

Ačkoli by se mohlo zdát, že anticena z loňské Křišťálové Lupy dává jasnou černobílou odpověď, pravda se nese v mnoha odstínech šedi. Ostatně ne náhodou byl server Tn.cz v Křištálovce nominován hned dvakrát, tedy nejen coby anticena, ale také jako projekt roku. Sám Petr Dvořák, coby generální ředitel společnosti neopomněl na začátku včerejší tiskové konference připomenout, nakolik se Tn.cz přese všechny neúspěchy (zejména v poměru ceny a výkonu) podařilo rozbouřit poměrně klidné vody českého Internetu a na poměrně dlouhou dobu na sebe strhnout pozornost přímé konkurence a i nezaintereso­vaných médií.


tn3

Zavedli jsem několik nových formátů, rozhýbali trh s internetovým videem, a to jak v oblasti obsahu, tak i reklamních formátů. Byli jsme při tom dokonce natolik výrazní a úspěšní, že nám nejmenovaná konkurence ukradla náš symbol pro spouštění videa, tvrdí Dvořák.

O neúspěchu z jeho úhlu pohledu vlastně vůbec nemůže být řeči: Neúspěšné projekty zpravidla konkurence nejeví snahu horečnatě kopírovat, prohlašuje dále Dvořák. Podle Dvořáka je nezpochybnitelné vítězství Tn.cz hned na dvou frontách. Jsme v současnosti nejrychleji rostoucím projektem na českém Internetu, stabilizovali jsme návštěvnost na počtu milionu uživatelů za měsíc a jsme také největší český video portál, co do kvantity uveřejněných videí, dává Dvořák názorné argumenty ke své tezi. Denní počet videí se podle Grunta pohybuje dokonce kolem 200 denně a rozhodně by se toto číslo nemělo v nejbližší době zastavit v růstu. Přibude ještě více videí a internetových přenosů, nabídneme více zpráv z domova i zahraničí, prohlašuje šéf internetového zpravodajství Novy Zdeněk Šámal.

Trocha statistiky: Homepage Tn.cz tvoří 80 % z celkové návštěvnosti serveru. Na tn.cz zavítá až 1 milion reálných uživatelů za měsíc. Denně návštěvníci portálu přehrají průměrně 180 tisíc videí a v období aktuálních událostí přes 350 tisíc videí za den. Na stránkách tn.cz uživatelé stráví průměrně více než 12 minut denně.

Na jedné stranně je to logické, kdo jiný by měl kralovat internetovém videu, než video profesionál, jakým televizí stanice bezesporu je. Všechny trumfy jsou na její straně – má know how, zázemí, peníze a kapacity. Ačkoli právě v tom posledním by právě mohl být zakopán pes. Kvalita zpracování (reportérská i technická) ani stopáž videí zatím vždycky tak docela nekorespondují s nároky, které na profesionála kalibru Novy klademe. Hranice mezi obsahem, který vznikal primárně pro televizi a jenž byl plně v režii „Internetu“, je zatím stále příliš zřetelná. Přitom právě přidaná hodnota, co dává zpravodajství na serveru asi největší smysl, jinak půjde jen o jakýsi archiv televizních novin provázaný s erotikou a magazíny.

KL_NOMINACE

Jednou z nejvíce kritizovaných věcí na serveru hned po řazení zpráv byla také poněkud bizarní obsahová orientace, respektive obsahová nevyváženost. Tento trend zůstává stejný. Zatímco běžné zprávy bez ohledu na důležitost zanechávají na serveru jen mělkou stopu, Homepage vždy s přehledem vévodí krimi, respektive černá kronika, ostatní obsah je upozaděn. Jestli i takto může vypadat plnohodnotný zpravodajský servis nevím, ale krk bych za to nejspíš nedal. Nova se ale očividně o něco snaží a jisté výsledky má, není tedy sebemenší důvod, proč jí nedat s Tn.cz ještě šanci.

A na závěr vybrané názory lidí na Twitteru, jak se jim nové Tn.cz líbí. Twitter Lupy najdete jako @lupacz


Názory na Tn.cz z Twitteru

Anketa

Líbí se vám nová homepage Tn.cz?

34 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 30. 7. 2013 16:42

Školení PPC reklamy pro pokročilé

  •  
    Důležité principy fungování PPC reklamy
  • Optimalizační postupy běžících kampaní
  • Práce s aplikací AdWords editor

Detailní informace o školení PPC reklamy pro pokročilé »