Tomáš Baránek (Jan Melvil Publishing): péče o e-knihy vydáním nekončí

E-kniha není jen soubor, chápu ji jako službu. Nakladatel i autor mají možnost ji po vydání udržovat, doplňovat, rozvíjet, říká v rozhovoru ředitel Jan Melvil Publishing.

Existuje podle vás u čtenářů knih podobná polarizace, jaké jsme byli svědky při nedávné prezidentské volbě, v tom smyslu, že jedni nedají dopustit na e-knihy a ti druzí by zase nic jiného než tištěnou knihu nikdy nevzali do ruky?

S knihami si jednak většina lidí, snad kromě nakladatelů, nespojuje svůj osud, a hlavně, e-book není popřením knihy, ale jejím rozvinutím. Čili mezi čtenáři e-knih a tištěných knih asi nikdy nedojde k takové silné polarizaci, jaké jsme byli svědky při prezidentských volbách. K určité polarizaci dochází snad uvnitř e-bookové komunity, kdy proti sobě stojí technologické tábory.

Mám ale radost, že nehledě na věk jsou e-knihy přijímány dobře. Překvapivě i na obou nejohroženějších stranách věkového spektra: pro nejmladší se čtení díky e-knihám stává znovu cool, a pro seniory přestává být četba tak únavná, protože si mohou písmo nastavit dle potřeby.

Budou se e-knihy v budoucnu číst spíše na čtečkách nebo na tabletech?

Čtečky byly a stále ještě jsou způsob, jak dostat e-knihy ke střední a starší generaci trpící odporem k technologii. Když dáte staršímu člověku do ruky čtečku, která je velmi jednoduchá na ovládání, tak ji bude považovat za nástupce knihy. Když mu ale dáte do ruky tablet, tak to pro něj bude velký mentální skok. Bavíme se o generaci, která měla problém už s počítači, a nechce se učit nic nového. Analytici se ale shodují, že čtečky e-knih to mají nahnuté. Mladší generace inklinuje spíše k tabletům. Nyní jsme někde na půli cesty.

Je nevýhodou čteček, že se dají použít pouze k jednomu účelu – ke čtení textů?

Neoznačil bych to za nevýhodu. Pro určitý okruh čtenářů je čtečka úplně ideálním zařízením. Někteří lidé preferují čtečky, protože mají rádi elektronický inkoust a tvrdí, že se jim špatně čte na svítícím displeji. Toto tvrzení ale osobně považuji za mýtus. Sám trpím dlouhodobě oční vadou a měl bych být citlivý na svítivost displeje. Žádné problémy při čtení e-knih na iPadu nepociťuji. Respektuji, že někdo s tím problém mít může, ale pokládám si otázku, zdali u některých lidí nejde jen o předsudek.

Naopak tablet, tím že je multifunkčním zařízením, vyžaduje mnohem větší disciplínu pro čtenáře, aby se dokázal věnovat pouze čtení. Mívám s tím sám problém… Přesto právě multifunkčnost na tabletu oceňuji, protože v jediném zařízení máte možnost čtení knih i z uzavřených platforem jako je iBookstore, Amazon Kindle apod.

Tomáš Baránek (nar. 1972):

  • Vystudoval matematickou informatiku na Masarykově univerzitě v Brně
  • Zakládal vydavatelství Computer Press (kde působil jako první šéfredaktor časopisu Computer)
  • Od roku 2004 se věnuje především volné literární tvorbě
  • Od roku 2007 opět vydavatelské činnosti – řídí nakladatelství Jan Melvil Publishing
  • Profily: LinkedIn, Twitter, About.me

Jak jste došli k tomu, že budete e-knihy nabízet pouze na dvou platformách na Wooky a v iBookstoru?

Většina našich knih jsou překlady a my musíme dodržet smlouvy, které máme s poskytovateli práv. Vzhledem k tomu, že od jednotlivých nakladatelů máme zpravidla po dvou, třech knihách, tak jsme pro ně malý partner, z globálního pohledu navíc v maličké zemi, takže naše pozice pro vyjednávání změn ve smlouvách byla dosud slabá. Mám tím na mysli, že se nám zatím nepodařilo nakladatele přesvědčit, abychom mohli vydat knihu bez tvrdé digitální ochrany. (Tedy kromě tří našich knih, kde autoři slevili, protože kniha už nebyla novinkou.) Z toho logicky vyplynulo, že můžeme e-knihy nabízet jen na platformách, které mají patřičnou ochranu. V současné době tak prodáváme na iBookstore a přes platformu Wooky. 

Strašně rádi bychom byli i v Kindlu přes ekosystém Amazonu, což je v souladu s podmínkami. Několikrát jsme do Amazonu psali, odpovědi byly neuspokojivé a tak plánujeme do dalších výzev nějakým způsobem zapojit i naše čtenáře. Realita je však taková, že pokud Amazon rozjel před dvěma měsíci svůj e-bookový obchod v Kanadě, tak se moc nedá očekávat, že se k nám dostane v dohledné době. Zatím Amazonu stačí, že do Česka vozí čtečky, čímž nám dost podrývá čtenářskou základnu, protože jim nemůžeme naše e-knihy na Kindle nabídnout.

Jaký podíl si Apple z prodané e-knihy bere?

Je to 30 procent z ceny e-knihy.

Zaplaceno za prodané e-knihy dostáváte od Applu každý měsíc?

Každý měsíc a vždy včas, což se obvykle nedá říci o velkých českých knižních distributorech. Prodej přes iBookstore nám tak velmi zlepšuje situaci, co se týče hotovosti, protože se můžeme spolehnout, že v domluveném termínu bude malý, ale příjemný obnos na našich účtech.

Máte představu, kolik českých nakladatelů v současné době na iBookstore prodává e-knihy?

Apple rozlišuje samostatného nakladatele a ověřeného agregátora. Naše nakladatelství prodává na iBookstore přímo, ale pokud máme v pořádku autorská práva, tak můžeme na iBookstore dávat i e-knihy, které vydal někdo jiný. Čtenář vidí tuto knihu pod značkou nakladatelství, které ji vydalo, ale nemá šanci zjistit, kdo ji vlastně ve skutečnosti do obchodu umístil.

Nelze tedy s určitostí říci, která česká nakladatelství dávají na iBookstore e-knihy napřímo. Vím, že např. Palmknihy tam zprostředkovávají umístění e-knih některých nakladatelů. Stejně tak my registrujeme poptávku od jiných nakladatelů, abychom jejich e-knihy na iBookstore umístili.

Ukazuje to, že nakladatelé chtějí své e-knihy na iBoostore nabízet, ale nechtějí se příliš zabývat procesem umístění a raději to nechají udělat někoho jiného?

Po pravdě mě překvapuje, že na iBookstore nakladatelé nejsou v hojnějším počtu. Když to vezmu sobecky z pohledu našeho nakladatelství, tak jsem tomu rád. Čím méně je tam knih, tím častěji naše knihy vévodí žebříčkům. Nonfiction literatura, kterou vydáváme, na tom nebude v absolutních číslech nikdy tak dobře, jako aktuální hity beletrie. Pokud se na iBookstore objeví beletristické tituly, kterých se obvykle prodává mnohonásobně více než příruček a podobně, tak naše knihy budou z hlavního žebříčku spíše odpadávat. Máte-li knihu v žebříčku, tak se prodává sama. Pokud vám z něj ale vypadne, tak se bez reklamy a promování vlastními kanály neobejdete.

Na druhou stranu, nesobecky vzato, čím více českých e-knih se prodá v iBookstore, tím lepší podporu všem českým vydavatelům Apple nabídne a tím se tam taky dostane víc čtenářů. Loni naše nakladatelství prodávalo na iBookstore asi tak 15 až 20 e-knih denně. Držíme se dlouhodobě v cenových relacích cca –20 % až –30 % proti ceně papíru, málokdy níž, to podle nás odpovídá jejich zpracování, kvalitě a taky faktu, že knihy zpětně updatujeme, vylepšujeme a opravujeme.

A i když se vinou příchodu nakladatelů už neobjevujeme v žebříčcích na prvních pozicích tak často, počet prodaných e-knih nám neklesá. Z toho lze usoudit, že ti, kteří jsou v žebříčku nahoře, prodávají v absolutních číslech více než dříve. Neboli, že počet prodaných e-knih od českých nakladatelů na iBookstore velice slušně roste.

Většinu e-knih jste loni prodali přes iBookstore. Proč přes Wooky prodáváte výrazně méně?

Když jsme do obchodního vztahu s Wooky před dvěma lety vstupovali, tak to byl jediný obchodní partner na trhu, který sliboval, že nabídne přístup k široké paletě platforem. Což taky dodržel. Vyvíjel tehdy vlastní aplikaci, která vypadala slibně. Jejich osobitý razantní obchodní přístup jsem považoval za správnou cestu, jak s trhem otřást nikoli zezdola, kutilsky, ale shora, nalitím spousty peněz.

Nakladatelství Jan Melvil Publishing v roce 2012 prodalo 9100 e-knih. Loni tvořily tržby z prodeje e-knih zhruba 10 procent celkových tržeb nakladatelství. Většinu e-knih prodalo přes iBookstore, zbytek prostřednictvím platformy Wooky. V letošním roce by nakladatel rád prodal 15 až 20 tisíc e-knih.

Bylo to v době, kdy na českém trhu byli všichni nakladatelé vystrašení. Líbilo se mi, že přijde někdo, kdo bude tvrdě vyjednávat a přesvědčovat, a trh se tak pohne dopředu. Důležité pro nás také bylo, že Wooky (tehdy Mobilbonus) nabízel uživatelsky přijatelný systém ochrany proti kopírování, který splňoval podmínky, které jsme měli ve smlouvách od nakladatelů či agentur.

Bohužel jsme v nadšení postupně ochladli, protože se Wooky po technologické stránce nevyvíjel stejně rychle jako nároky čtenářů. Myslím, že pes byl od začátku zakopán někde v komunikaci firmy s čtenáři. Po období, kdy jsme vyčkávali, co se bude dít, se objevil iBookstore, který ze dne na den poskytl technologicky lepší zázemí, lepší čtečky, výrazně menší trh, ale zároveň i čtenáře ochotné připlatit si za kvalitu. Ale věřte nebo ne, přesto Wooky stále fandím a byl bych rád, kdyby situaci dokázali obrátit ve svůj prospěch.

Proč se na českém trhu rozvinul fenomén sociálního DRM?

Protože jsme velcí sběratelé souborů? Je to podle mne reakce na skutečnost, že trh se čtečkami je v Česku extrémně fragmentovaný. V době, kdy už v Americe naplno řádil Amazon, Barnes&Noble a iBookstore s desítkami tisíc legálně koupitelných eknih, jste si u nás mohli koupit levná, předpotopní čtecí zařízení a do nich si nahrát nějaký z tisíců pirátských ebooků. Tak se u nás mělo čas hluboko zakořenit rovnítko mezi “e-knihou” a “souborem”, což navíc plodí pro knihu další hrůzné následky, například že “e-kniha nic nestojí”. Podle mě souborová cesta slepá ulička, budoucnost e-knihy je jinde.

Proto tedy vaše e-knihy proti papírovým nezlevňujete například na polovinu?

Ano, e-knihu chápeme jako službu. Nejde o hezky zabalenou a vyvázanou hromádku papíru, jejímž dodáním čtenáři a realizací zisku končí nakladateli jeho práce. Proč by to tak mělo být? Jen proto, že jsme zvyklí, že jsme skrze papírovou knihu nedokázali komunikovat víc?

Nakladatel a troufnu si říct, že vlastně i autor, má podle mne možnost a někdy i povinnost e-knihu udržovat, doplňovat, rozvíjet… Pro nás péče o e-knihu nekončí v okamžiku, kdy ji vydáme. Mimochodem právě chystáme zajímavé “zpětné” doplnění mnoha našich e-knih.

Myslím, že v budoucnu by autor, zejména non-fiction literatury, mohl a měl své knihy, v rámci aktualizace doplňovat či upravovat o nové poznatky či fakta, přinejmenším tak, jak tomu je v případě nových vydání tištěných knih, mohl by některé žádané knihy diskutovat s čtenáři přímo v knize apod. Bude to skvělé mít takovou knihu a žít tou knihou, a neumím si představit, že by někdo očekával, že tohle půjde udělat formou papírové knihy či “souboru”, který si stáhnete a basta.

EBF6

Jak vidíte budoucnost tištěných knih?

V budoucnu bude papírová kniha specialita a v daleké budoucnosti asi jakási obskurnost. V proudu nových technologií bude stále složitější papír obhájit. Ano, pro některé způsoby ztvárnění myšlenky autora bude papír asi nenahraditelný. Ale to elektronická kniha bude hlavním prodejním artiklem v oblasti literárního umění a lidského poznání, a jen když budete jako čtenář chtít, tak si k ní v některých výjimečných případech dokoupíte i papírovou verzi. Tu pro vás vytiskneme na vyžádání, a jako stálému zákazníkovi vám ji k té elektronické přibalíme zadarmo.

86 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 11. 7. 2014 3:52

Školení: Práce s leady v digitálním prostředí

  •  
    Jaké online kanály používat pro získání leadu
  • Jakým způsobem pracovat s leady
  • Jak vyhodnocovat a optimalizovat efektivitu

Detailní informace o školení Práce s leady v digitálním prostředí »