Hlavní navigace

Tomáš Hodboď: Mých šest let v Heurece. Byla to parádní jízda

 Autor: Tomáš Hodboď
Tomáš Hodboď 24. 5. 2013

Šéf Heureka.cz Tomáš Hodboď na konci května končí a opouští také management skupiny Allegro. Na blogu publikoval ohlédnutí za uplynulými lety, které s jeho svolením přetiskujeme.

Do jabloneckého Mitonu jsem se dostal začátkem roku 2007. To bylo ještě v době, kdy se firmám neříkalo start-up, a když mi Ondra Raška navrhoval, že bychom mohli příští projekt prodat za miliony, tak jsem se mu smál. Dnes, o několik miton-exitů později, jim vděčím za to, že mi tehdy (jako osmnáctiletému) otevřeli dveře do světa internetového businessu. 

Po prvních pár měsících v Mitonu, v květnu 2007 (aspoň tomu napovídá první zmínka v archivu Gmailu), jsem začal spolupracovat s Michalem Jirákem. Ten v té době už více než půl roku pracoval na první verzi Heureky. Od něj jsem se začal učit, jak je důležité domyslet, dotáhnout a vyhodnotit každý detail webového projektu, což se později ukázalo jako jedna z nejdůležitějších zásad, která táhla Heureku neustále kupředu. (Michalovy vzpomínky na začátky Heureky si můžete přečíst na jeho blogu.) 

Je to už 6 let, co jsem se připojil k jízdě, na jejímž konci stojí největší e-commerce projekt v Česku a na Slovensku. 

Tento text původně vyšel na blogu Tomáše Hodbodě, Lupa jej přetiskuje se svolením autora.

Při startu jsme proti sobě měli desítky srovnávačů cen, které se odlišovaly snad jen jiným tvarem slova “cena” v názvu domény (hledejceny, nejlepšíceny, srovnanicen, cenovyradce, cenyzbozi). A seznámacké Zboží. Proti tomu nám nedával nikdo moc velkou šanci. 

Začátky nebyly snadné. Eshopy se s námi nechtěly bavit, protože jsme jim mohli přinášet pouze zlomek návštěvnosti v porovnání s tehdejší jedničkou. Navíc kolem srovnávačů tehdy panoval mýtus, pokud nejsem nejlevnější, nemá tam moje přítomnost smysl. Nic moc výchozí situace. A to jsme první rok po e-shopech nechtěli žádné peníze. Ani přesto nebylo jednoduché je přesvědčovat, že Heurece nejde jen o cenu, že se chceme zaměřovat na dlouhodobou zákaznickou spokojenost, že máme připravený systém hodnocení, které je oddělí od nekvalitních prodejců. 

Ještě o rok později jsme si vůbec nebyli jisti, jestli Heureka jako firma dokáže dlouhodobě fungovat. Nesete náklady na vývoj, správu produktů a zákaznickou podporu. Návštěvnost máte pod 10 000 visits denně, proti vám stojí konkurenční Zboží, které obchodům přinášelo desetkrát větší návštěvnost, a přesto bylo zdarma. Jděte s takovou za zástupci e-shopů a přesvědčujte je, že by vám, jako stále zanedbatelnému hráči, měli něco platit. 

Povedlo se. Kvalitním prodejcům, kteří chápou význam uživatelské zkušenosti s online nakupováním, přinášíme velké procento zákazníků a jsme rovnocenní partneři. S těmi, kteří nesdíleli stejný pohled na to, jaký servis chceme zákazníkům poskytovat, jsme se bohužel museli rozloučit. Na prvním místě totiž pro Heureku nikdy nestálo prodat klik do obchodu za každou cenu, ale především spokojenost zákazníka, který se vrátí i příště. 

Za úspěchem není jedna věc, která by to zlomila. Je to souhra všech kroků a činností. Akvizice webu SrovnaniCen.cz přinesla nové e-shopy, navázání spolupráce s Allegrem, koupě dalšího webu NejlepšíCeny, spolupráce s Centrem, unikátní obsah v podobě uživatelských recenzích a strukturovaná data o eshopech. K tomu postavit skvělý tým, který jejich práce baví. Nachytřit se, co funguje v jiných zemích. A každou jednotlivou úpravu tlačítka na webu změřit, vyhodnotit a udělat znovu. 

Střih. Je květen 2013, Heureka v Čechách ročně ovlivní nákupy v objemu 10 miliard korun. Za minulý měsíc byla o 40 % větší než nejbližší konkurence.

Zdroj dat: NetMonitor, RU, 12/2007 – 03/2013, přerušovaná čára ukazuje trend klouzavým průměrem za 12 měsíců

Zdroj dat: NetMonitor, visits, 12/2007 – 04/2013, poměr návštěvnosti Heureka/Zbozi

A ještě lépe si stojíme na Slovensku.

Zdroj dat: AimMonitor, visits, 11/2010 – 04/2013, přerušovaná čára ukazuje trend klouzavým průměrem za 12 měsíců

Jsem vděčný, že jsem mohl být u téhle jízdy. Děkuju Mitonu za přílěžitost, Allegru za důvěru a skvělému jabloneckému týmu za těch 6 let, co jsme společně prožili. 

Pro mě osobně uzrál čas udělat další krok, proto jsem se ke konci května rozhodl skončit v managementu Allegra a na pozici ředitele Heureky. Heurece přeji, ať se daří pokračovat v započaté cestě, posouvat zákaznickou zkušenost v ecommerce a být tím prvním místem, kde lidé začínají svůj nákup. 

Našli jste v článku chybu?

24. 5. 2013 8:17

Rdm (neregistrovaný)

ten spam je legendární dodnes. Pořád, když něco hledáte, tak se vám heuréka plete do výsledků, obzvláště pak nasere, když hledáte recenzi na nějaký produkt a dostanete se na nějakou stránku, které heuréka říká recenze, a při tom je to jen snůška smyšlených keců. nemluvě o tom, že polovina všech informací, které se tváří jako uživatelské, byly vytvořeny uměle.

24. 5. 2013 9:57

Kenny (neregistrovaný)

Nejvíc mě vytáčela hláška: "Recenze zde zatím není, můžete ji napsat". Já? Proč? Já recenzi hledám a nehodlám ji napsat, a už vůbec ne pro nějaký protivný (a otravný) web, který mi vůbec nenabízí co hledám. Z těchto důvodů jsem proti nim a ostatním podobným získal averzi. Nemám problém se na stránkách konkrétního obchodu podělit se zkušeností s nějakým zbožím ale ne u heuréky a jim podobných seo spamerům.

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Podnikatel.cz: Dva doklady netřeba, dejte to na účtenku k EET

Dva doklady netřeba, dejte to na účtenku k EET

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

DigiZone.cz: NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny