Ba ne, je to složitější. Neumíme si vážit práce někoho jiného, protože se bojíme, že tím bychom shazovali práci vlastní.
Nebaví vás prodavač teplé vody? Ale vždyť se můžete mýt ve studené. Ale asi nechcete a protože jinak teplou vodu pořídit neumíte, nakoupíte ji u prodavače teplé vody. Specializace, na kterou jsme zvykí po tisíciletí.
Někdo tu psal o parazitech, nevím zda vy. Ale podívejte se na to do detailu. Parazit je někdo, kdo využívá hostitelský organismus a nic mu za to nedává. Hostitel má tendenci se ho zbavit, parazit se nechce nechat vyhodit. Prodejci reklamy si berou polovinu zisku a to se nám, médiím, nelíbí. Jenže na oplátku přinášejí peníze, které bychom si sami nezajistili v takovém množství, takže i za těchto podmínek je to pro nás výhodné. Dávají nám za oplátku něco, co nemáme - a to není parazitování, to je symbióza. Myslíte si, že to média neskusila, žít bez mediálních a reklamních agentur? Jistě, že zkusila. Jenže to neuměla ze spousty důvodů (neměla na to čas, nesehnali lidi, kteří by to uměli řešit atd). A co hůř, vedlo to k excesům "zaplatíme a vy napíšete to a to". Takže se nakonec model ustálil na specializaci. Máme mediální a reklamní agentury, které řeší náš kontakt se světem zákazníků a odstiňují nás od jeho negativ. Máme technické oddělení, které nás odstiňuje od problémů s padajícími servery. Máme sekretářku, která chodí na poštu. Máme účetní, abychom nemuseli články psát z basy. Atd.
Výsledek téhle promluvy? Jde přeci o to, zda dotyčný práci dělá dobře. A to Tomáš Jindříšek dělal: dobře, úspěšně, seriosně. S nějakou vizí a zapálením. A o tom je rozhovor. I o tom, abychom pochválili něco, co vidíme jako prospěšné a co nepovažujeme za samozřejmé.
Možná by pro média bylo lepší, kdybychom se mezi těchto symbióz dokázali obejít. Už jen vyhozením dvou účetí v IInfu bychom slušně ušetřili a účetnictví mě prudí jako disciplína daleko nejvíc. Jenže... ono by to mělo své konsekvence :)
Pravdou je, že projekty Ogilvy interactiv za poslední 2 roky jsou ve skutečnosti jedna velká hrůza a průšvih, a proto od nich odešlo hromada klientů. To, že si v úzkém kroužku 10 agentur vymění nějakou cenu je irelevantní. Profesionální mlátič prázdné slámy a emeritní návštěvník konferencí s libovolným tématem není ani tak legendou českého internetového marketingu, jakožto spíš mementem toho, kam až vás může dovést touha po sebepropagaci a sebeklam. Tenhle rozhovor je fakt smutný...
No o tom, že byla Ogilvy Interactiv nejziskovější agenturou vůbec nepochybuji. Prodávat takový děs jako produkovala za tak nehorázné peníze je samozřejmě umění svého druhu. Doufám, že toto vaše prohlášení si přečtou i případní budoucí zájemci o služby firmy Dark Side, která bude dozajista v podobných praktikách pokračovat. Vlastně říkáte: "Milý kliente, není ani tak důležité jakou službu vám poskytneme, ale kolik na tom vyděláme. Poznej temnou stranu síly ;)".
... mňo, no a co? Jste tady, tak sem člověk občas zabrousí a může i něco napsat. Nebyli-li byste tady, asi bych to ani nepoznal a chodil bych jinam (a nebo četl knížky, papírové)... Mimochodem, význam internetové inzerce se dost přeceňuje. Na internet chodí kapku jiná skupina lidí než jsou ti, co čučí na Novu i s reklamami. Marně vzpomínám, co jsem si posledních dvacet let koupil díky reklamě na internetu. Dospívám k závěru, že vůbec nic. Myslím, že nebudu sám...
K článku - to žvanění těch chytrých hlav mne fascinuje. Na druhou stranu jsem zase mohl enface vidět, jak vypadají ti kreativci, kvůli kterým neposlouchám komerční rádia, nekoukám na TV, blokuju reklamy na webech... šílený pohled!
Jo lidi už jsou takoví, někdo opovrhuje marketingovým webem, který platí pokaždé, když si třeba v Superhostingu založí nový server, jiný zase opovrhuje akademickým webem, který zaplatí každý měsíc ze svých daní. Jak já bych se rád dožil webu, který bych si platil sám podle toho, jestli ho čtu nebo ne.
To říkala i moje babička a myslím si to také. To rčení má ale jiný smysl a souvisí se skromností, nepovyšováním a tou "dobrou prací", která má být základem každé lidské činnosti.
Možná stačí pro pochopení článku použít starý dobrý citát Forda, který říkal, že kdyby vydělal 2 dolary, tak jeden dolar dá na reklamu :-)
Když to je právě omyl že ta reklama v takové formě ten zisk, větší než stála ,sama o sobě přinese! Krásnou ukázkou byl projek "Český sen" který z dotací od nás všech propagoval vymyšlený supermarket reklama za miliony na zastávkách, v metru, v TV, v rádiu v letácích atd... a Výsledek pár STOVEK nachytaných troubů kteří by rozhodně vynaložené prostředky na právě tento typ reklamy nezaplatili ani z desetiny!
Tak je jasné, že nejlepší reklama je reklama neplacená, ale o té placené bych si nedovolil tvrdit, že 90% je lež. Nevím, nesleduji moc český trh, ale co jsem viděl, tak to není zase taková hrůza a určitě neplatí obecně, že "reklama je navoněná zdechlina" :-)
Finlandia, Jameson nebo Guinness budou mít stále stejnou kvalitu, bez ohledu na obsah jejich reklam. Chce to brát trochu s nadhledem a přát každému jeho výdělek, když ho to baví a snaží se to dělat dobře.
Milý Marku, díky za názor. Je to váš pohled na věc a já ji respektuji i to, že si myslíte, že nějaké projekty jsou hrůza. V každé agentuře klienti přichází a odchází, nicméně pro některé jsme pracovali i více než pět let a OgilvyInteractive je dnes jedna z nejziskovějších internetových agentur na trhu, takže nějaké výhry v soutěži jsou skutečně nepodstatné. Když založíte vlastní agenturu, tak se ve vší nahotě ukáže, zda jste jen marketingový žvanil nebo ne. Já myslím, že nejsem, ale čas ukáže :)))
Ehm, myslim ze mate zcestny nazor. Stejne jako pisatel predemnou pamatuju ciste akademickou sit. A taktez sem se ucastnil lecjakeho toho "homemade" sitovani ... nemam pocit ze by internet potreboval media v soucasne podobe, jsou to ona kdo potrebuje internet, ale internet nepotreje je. Na provoznich nakladech infrastruktury se stejne podileji z 90% "koncovi" uzivatele, jenze drtivou vetsinu obsahu dnes generuji taktez prave oni.
Jestli tedy nekde zmizi nejake idnes/zive/... pro nezajem reklamnich agentur ... nikoho to palit nebude. Ani kdyby podobne platky zmizely uplne ... uzivatele si jednoduse zprovozni vlastni system zpravodajstvi a mozna mnohem lepsi.
Ja hlavne nechapu k cemu takovehle internetove reklamky jsou. Posledni dobou spise pozoruji trend "reklamky nebrat" a resit veci in house. A to co se nezvlada, tak resit formou outsourcingu na freelancery s plnou formou rizeni. Coz je tak nejak ekonomicky nejefetivnejsi.
Kdyz se to veme kolem a kolem, tak spousta takovychto obdobnych agentur s lidmi, know how, znamostmi a buh vi cim jeste, proste zanikla a nikomu nechybi. Pekne to je videt treba na asociace.biz, kde se to strida jak na bezicim pasu. Pryc jsou ilikethis, 1. multimedialni, web design factory, ... jina cast firem se pretransformovala do nositele IT/enterprise reseni a i-komunikaci vcetne webu jiz proste neresi, nebo ji maji jen jako doplnek. "Novacci" tam jsou aby se dostali k lizu.
No spis by me zajimalo, cim je dana reklamka vyjimecna, jake jsou jeji unikatni vyhody oproti konkurenci, kdyz uz ma takove promo. Chapu, ze v tom Tomas umi chodit a potrebuje upoutat pozornost "pozor, jsme tu i my, nebojte se nas", ale to je tak cele co to rika :-)