Na jednu stranu službu jako Uber vítám, protože taxíky jsou cenově dost mimo (vzdálenost 10 minut MHD za 500,-). Na druhou je jim prostě nemůžu věřit nějakou sdílenou ekonomiku. Je to prostě služba jako každá jiná. A tady jsou opravdu legální taxikáři v nevýhodě, protože konkurence "nemusí" dodržovat zákonné povinnosti a tím jí klesají náklady.
"Sdílená ekonomika" je pouze eufenismus pro digitální feudalismus. Je to dnes vidět poměrně často - online služby se konsolidují na jen několik málo mocipánů co sedí na prdeli a nedělají v podstatě nic, jen vybírají 30% provizi a agresivně si chrání své teritorium.
Proč to tak je? Useři sou líní a chtějí mit všechno na jedné platformě, umět si producenta služby najít přímo je nad jejich kognitivní rámec.
Příklady? Vedle uberu třeba airbnb, google play, appstore, steam...
Základní idea je že malí človíčci můžou zapomenout na to těmto službám "konkurovat" tím že by ten kanál (a 30% daň) obešli, šance na úspěch jsou malé (i když tu a tam některým se to podařilo, viz třeba minecraft když bojkotoval steam). Namísto toho se ovečky v ohradě požírají navzájem (čim více řidičů pro uber, tím nižší rejty - taxikáři jsou tradičně odbor, aby si nepožírali navzájem živobytí).
Internet měl údajně umožnit přímý prodej služeb, bez parazitních mezičlánků - a paradoxně se ukázalo že realita je přesný opak.
Výsledek je dost temný, z volného trhu se společnost vyprofiluje na 2 oddělené trhy - těch pár feudálů co to celé vlastní a navzájem si konkurují (podobně jako ve středověku knížata vedla války o panství), a nevolníky co makají pro toho kdo jim zrovna vládne. Na rozdíl od otevřeného trhu, přímý prodej obilí je pro nevolníka takřka nemožný, a na to stát se mocipánem je potřeba enormní kapitál a i tak není úspěch zaručen (pamatujete microsoft store? to byla legrace.)
Musim uznat, ze vstup Uberu do Brna neslo prehlednout. Napr. uz tim, ze rozesilali spam na kde koho. Myslim, ze tim jasne ukazali, co si mysli o zakonech a pravidlech a ze jejich primarni cil je vydelat, at to stoji co to stoji.
Osobne nemam proti sluzbe jako takove nic je fajn, ale vytvari dvoji podminky na trhu a to je spatne. Pokud cast podnikatelu v dane oblasti musi dodrzovat urcite predpisy a druha nemusi krivi to trh. Takze bud zrusme pravidla pro vsechny, tedy i taxikare, nebo je maji mit vsichni.
Uber mozna sam o sobe nic neporusuje, on s temi auty nejezdi a je to povinnost ridice aby mel vse v poradku, jenze Uber vi, ze bude agregovat prave tyto ridice, kteri nic neplni a jen diky tomu je schopen fungovat. Samozrejme na venek se bude tvarit jako milius, ktery o nicem nevi a netusi.
PR kecy jako sdílená ekonomika, ale prozatím funguje Uber stejně, jako když někdo najede na louku s bagrem, než se úřady rozkoukají má tam penzion a pak prostě doufá, že nikdo nebude mít koule na to mu to zbourat a že se dodatečně územní plán opraví, stavba povolí atd. Ti, kdo na to jdou podle všech zatím platných pravidel, samozřejmě nemají šanci a jsou v nevýhodě. Jestli je někomu sympatický takový způsob podnikání...
Navíc si každou chvíli můžeme přečíst, jak aplikace sleduje lidi i po vystoupení a používá další agresivní praktiky, samozřejmě schované za PR kecy o zlepšování uživatelského zážitku.
Vůbec nechci bránit klasické taxikáře, ale tohle není o nic lepší chování.
Dobrý den, už se velmi těším na příchod Ubera do našeho města. V tomto městě provozují již více jak 18 let taxislužbu o 50 vozidlech. Myslím si, a naše výsledky to ukazují že jsme slušná služba lidem. Ale i přes to jak jsem již uvedl, nebude pro nás Uber konkurenci a já jako provozovatel se na něj opravdu upřímně těším. Těším se na to jak že všech aut odmontuji taxametry, majáky, evidenční čísla a další nesmysly, které dnes musím mít. Těším se jak pošlu řidiče na PU, samozřejmě s tím, že budou moc jezdit i nadále. Vždyť kdo Vám může zakázat být na úřadě a náhodou někoho svést autem a on Vám přidá na PHM. Těším se jak vrátím koncesní listinu a těm úředníkům poděkuji za skoro 20 let buzerace. A pokud na mě úředník náhodou zvýší hlas tak se mě ihned Uber zastane a pošle na úřad svoje právníky, kteří vše vyřeší. Při platbě pouhých 25 % provize kterou UBERU zaplatím je to opravdu dobrá služba, když si jen uvědomím že dnes odvedu 21 % DPH z každé koruny a nemám za ní nic. A věřte mi že u mojí firmy jsou to statisíce měsíčně,které ušetřím na DPH, odvodech, silničních daních, a samozřejmě daních ostatních. A k tomu všemu již nebudu před veřejností ten nepoctivy taxikář, nýbrž ten kdo je hodný a levný ridic UBERU.
V jakém smyslu to není problém? "Rozjet si aplikaci" můžete, ale když nebudete mít jednak určité množství řidičů, abyste zvládl obsloužit zákazníky, a jednak právě ty potenciální zákazníky (tedy lidi, kteří službu tohoto typu využívají a zároveň vědí, že existujete), tak si na provoz nevyděláte. No a získat potřebné množství na obou stranách chce peníze, hodně peněz. Navíc jsou za "nic" (za reklamu), nekupujete něco, co by se dalo prodat, kdyby to celé nevyšlo, a získat tak aspoň část zpět.
to je jenom vaše zbožné přání nikoliv realita. Uber umožňuje hodnotit řidiče dodatečně a pokud řidič nemá celkové hodnocení nad 4.5 časem ho prostě vzrazí, tomu já říkám dobrá kontrola poctivosti a ověřování spokojenosti zákazníků ne jako taxi službz které nic takového nikdy v životě nezavedou protože by museli vyházet do týdne všechny své zaměstnance ... v tom je ten zádadní rozdíl. UBER není regulovaný a přesto dosahuje lepších výsledků ve vztahu ke klientovi a mnohem vyšší spokojenosti se službou jako takovou, o tom se taxikařům může jenom tak zdát...
Ty jsi to nepochopil Uber za tebe zadny problem s urednikama resit nebude, veskera rizika a povinosti ti zustanou budou jen na tobe Uber si pouze strhne 25% z ceny jizdneho ostatni je na tobe... jestli chces v klidu vydelavat prodej vsechny taxiky a nech si naprogramovat aplikaci pak ji jen poskytni ridicum z ulice a strhni si treba jen 20% z ceny at jsi pro ne atraktivnejsi nez Uber. Co se tyce uradu jako provozovateli aplikace ti nic nehrozi jen zprostredkovavas prevod penez a svuj prijem radne zdanis... ;)
Kdyby to Uber myslel fer pomahal by ridicum ziskat taxi licenci, ale on jim radsi tvrdi, ze ji nepotrebuji ty se ale diky tomu dostanou do problemu a nesou vsechna rizika uber si shrabne provizi za sprostredkovani a vic ho nezajima vse ostatni odsere ridic
Brát si za zprostředkování 25 % mi přijde jako dost nehorázné, to ti taxikáři, kteří na to přistoupí, musí být dost zoufalí. Doufám, že se spíš budou rozvíjet podobné platformy, kteří řidičům nabídnou férovější podmínky.
Jinak celý ten byznys Uber je postaven na slovíčkaření jak provozovat taxislužbu bez dodržování zákonných podmínek pro ni a náklady obvykle spojené s dodržováním těch zákonných podmínek přesměrovat do své kapsy. Z tohoto důvodu se nedivím, že má všude problémy.
Takže by to chtělo udělat z taxislužby volnou živnost, udělat jasné a jednoduché podmínky a dál ať si tu službu řidiči prodávají jak chtějí, samozřejmě za podmínky, že bude zákazník předem seznámen s parametry služby a ty budou dodrženy. Řidiči ať si taky rozhodnou, jestli budou platit procenta nějaké aplikaci, platit za štafl nebo lovit jízdou v ulicích. Nějaké hraní na dokonalou znalost místopisu považuju v době navigací za nesmysl.
Naprosto souhlasim. Sdilena ekonomika to neni a nikdy nebyla. Vyhodou Uberu je to, ze on zakon neporusuje a vsechno jde na ridice.
Ale samozrejme jsem pro vyrazne zmeny v zakone, aby to legalni bylo. Proste doba pokrocila a taxikar uz nepotrebuje zkousky z mistopisu a GPS je dobra alternative k taxametru.
Já vám něco povím. A to si za límec nedáte :-) Já prostě nebudu jezdit s nevrlým zlodějem za 500 po městě jen proto abych se vyhnul tom že uber mi pošle při zahájení své služby v mém měste nějaký spam. Tyhle malé pochybení jsou mi šumák, když uvážím že uber přináší celkově lepší službu po všech stránkách, mnohem spolehlivější snáze ovladatelnou aplikaci než na kterou by se zmohl nějaký místní dispečink a mnohem snaživějšího řidiče který ode mne chce na konci jízdy 5***** hodnocení a snaží se splnit má očekávání. Za to prostě UBER stojí. Za takhle kvalitní službu stojí za to nakopat taxikářům, kteří si myslí že mají svůj zlatý důl na věky jistý ... pochopil jste ? nebo mi opět budete argumentovat nějakou pitomostí abyste obhájil nevrlé zloděje, kteří si konkurenční boj představují jako z filmu kmotr a služný klient by se měl bát jim vůbec sednout do auta ?
věřím že výhodnější platformy se časem najdou, třeba WAYMO od googlu který používá bezpilotní taxíky :-D pardon to byl vtípek. Ale vážně, najdou se, ale musíte vůbec otevřít trh, a neděsit každého potenciálního konkurenta, znám startupy které tuhle snahu zavřeli s tím, že celý koncept je příliš právně neprůchodný a uber je jediný kdo se snaží beranidlem tu právní bariéru prorazit nejen pro sebe ale i pro své budoucí konkurenty kvůli kterým bude nucen nabízet řidičům mnohem lepší podmínky.
uber to mzslí fér ve snaze prosadit nový koncept ve kterém prostě nebude taxikářská licence potřeba. Co na tom nechápete, taková snaha je samozřejmě sakra těžká a naráží na odpor ale může se to podařit, legislativa se běžně adaptuje na nové technologie a způsoby podnikán se kterými předchozí verze zákona ani nepočítala natož aby je dokázala regulovat smysluplně.
To je zajimave, ze kazda jedna navigace nehleda primarne nejkratsi ale nejrychlejsi trasu.
Zde se napriklad muzete poucit, jak vidi mapu navigace https://map.project-osrm.org/debug/#14.3/50.1418/14.4574 bere v potaz i zatacky a to, ze ty vice zatocene nelze projet tak rychle. Penalizovano je i kazde odboceni.
Jsem pak vazne zvedav, jak se ridic bez navigace dozvi, ze za rohem je nehoda nebo praskle potrubi.
Vy si skutečně myslíte že trh taxi služeb tak jak funguje funguje ve prospěch klientů a lepší to být nemůže ? Podle mne tento trh je v takovém stavu že si zaslouží aby do něj někdo vjel tím bagrem, budiž to třeba UBER. Ale pomalu cokoliv je lepší než aktuální hrůzostrašný a naprosto k ničemu stav taxislužeb.
Výrobně, vy jste mě potěšil i když to myslíte ironicky mě to prostě zní dobře. Protože i ten spotřebitel získá. Získá kvalitní službu kterou bude moci dodatečně ohodnotit hvězdičkami což stávající taxislužby neumožňují, nemají dostatečný feedback a proto je úroveň taková jaká je, mizerná, protože není motivace ani kontrola. Totéž platí o naplánované trase, uber nacení jízdu předem a řidič nebude mít potřebu táhnout chudáka přes síť jednosměrek jen aby nahnal kilometry a podojil ho. Všichni vydělají.
není třeba kupovat WAZE přesně tohle umí a je v tom tak ku***vsky dobrý že ho dokonce používají televizní společnosti jako zdroj o výlukách místo nějakého limitovaného a nemožně zastaralého RDS/TMC :-) Potenciál WAZE navigace odhalil i Google a tak jej koupil a nechává aplikaci existovat a vyvíjet se dál protože zadními vrátky WAZE plní užitečnými daty jejich vlastní Google Mapy. WAZE je pro každého řidiče zdarma.
tady je ale dobré říci že to nedělají úplně všechny navigace mnohé určité aspekty zcela ignorují (pokud se například spolehnete na nějakou navigaci integrovanou od výrobce auta :-), ty lepší onlinové umí zajít i tak daleko že umí poznat časovou náročnost konkrétního odbočení v určitou hodinu určitého dne na každé křižovatce, a tak přesně ví, že odbočka v pravo zabere na určité křižovatce ve špičce cca půl minuty ale odbočka vlevo 5 minut, stejně tak ví že v sobotu ráno je to jedno a oběma směry to trvá 5 sekund. Tohle umí výborně třeba WAZE - který nestojí vůbec nic, takže o cenovce to rozhodně není, často u těch nejdražších najdete ty nejméně vyspělé navigační algoritmy. Jistě to umí i některé OSM navigační algoritmy, ale těch je docela hodně a není tak jednoduché mezi nimi vybrat navigační aplikaci která zrovna používá ten nejlepší. Máte nějaký tip ?
ale přece o tom je konkurence, uberu konkurence nepochybně vynikne pokud si bude účtovat příliš vysokou provizi objeví se někdo výynamný třeba sám google kdo koupí nějaký malý startup který bude dělat totéž mnohem levněji. Vlastně to google dokonce už udělal viz jeho taxiky WAYMO (kdo si o tom něco zjistí pochopí skrytý vtípek) ano za tím opravdu stojí google :-) takže UBER konkurenci mít rozhodně bude a bude muset řidičům časem nabízet víc, třeba nižšsí vlastní provizi :-) ale to vůbec musíte na trh služby tohoto typu vpustit aby si mohli začít konkurovat a ne jim házet pod nohy klacky abyste každého potenciálního konkenta uberu odradili už preventivně.
GPS je taxikáři na houby, protože nejkratší cesta kolikrát není nejrychlejší. Od taxikáře čekám, že si umí poradit v případě uzavírky nebo nehody, ví, v kterých časech jsou kde kolony, zná boční uličky, směry jednosměrek a protáhne mě k cíli možná o kilometr delší trasou, ale zato podstatně rychleji.
Opět se potvrzuje, že taxikáři (myslím ty relikvie z devadesátek, ne řidiče Uberu) jsou odpad společnosti. Na mé poslední jízdě s Uberem jsem se dozvěděl, že už ho ten den zatáhli (rozuměj objednali si) do pěší zóny, kde si na něj počkali s policajty.
Ale zase jsou hodní, že ženy řidičky na rozdíl od mužů nemlátí, jen jim nadávají.