Tomáš Wojcik (Atoto): Chceme být největším prodejcem potravin a drogerie

Startup Atoto.cz porovnává ceny šesti prodejců potravin a drogerie, do budoucna se ale chce stát širší platformou, říká spoluzakladatel projektu Tomáš Wojcik.

Nový srovnávač cen zboží on-line prodejců potravin a drogerie Atoto.cz vznikl v polovině ledna a do dvou týdnů od spuštění už ohlásil šestimilionovou investici od skupiny WASA.

Jak v rozhovoru pro Lupa.cz říká spoluzakladatel služby Tomáš Wojcik z agentury 2Fresh, která za celým projektem stojí, o investici se vyjednávalo už během příprav projektu. „Nicméně podpisy se potkaly až v době spuštění,“ říká Wojcik.

Zároveň dodává, že získaných šest milionů korun vystačí na pár měsíců a v tomto roce tedy očekává další kolo investice.

Atoto.cz má vysoké ambice. Chce být největším on-line prodejcem potravin na českém internetu. Respektive zprostředkovatelem po vzoru Airb'n'b či Uberu. „Chceme být největší prodejce, ale nechceme vlastnit žádné sklady, nechceme řešit logistiku,“ vysvětluje Wojcik.

Začněme od názvu. Proč zrovna Atoto?

Název jsme hledali docela dlouho. Chtěli jsme, aby evokoval nákup, respektive určité porovnání. Na druhé straně jsme se ale nechtěli škatulkovat do názvu typu „porovnejsi.to“ a podobně. To jsme rovnou vyškrtli.

Jednou pak odjel kolega Lukáš na jižní Moravu a tam všude – i když šli na nákup – říkali: „a ještě toto, a toto“. A nám se to zalíbilo.

A co bylo impulsem založit tuto službu?

Když se podíváme zpátky do minulosti, kdy jsme si nedokázali přes internet objednat ledničku nebo si zařídit bankovní účet, tak to nyní vše jde. A v poslední době tu ve velkém vznikají prodejci potravin jako Rohlík, Koloniál nebo Košík. Lidi chtějí šetřit svůj čas, a proto budou objednávat potraviny přes internet tak, jako si dnes objednáváme televizi.

Z dlouhodobého horizontu nám to tedy dávalo velký smysl, a proto jsme se do toho rozhodli naplno jít.

Kdy vás napadlo rozjet tento projekt? A jak dlouho trvala doba mezi prvotní myšlenkou a realizací?

Bylo to poměrně rychlé. Osobně, když vidím příležitost, tak po ní hned skočím. Pokud jde o dobu, tak na celém projektu jsme začali pracovat před více jak osmi měsíci. Tehdy jsme se o všem teprve začali bavit.

Na Atoto.cz zatím pokrýváte šest subjektů…

A od spuštění služby v polovině ledna se nám ozvalo již několik dalších firem. O ně samozřejmě máme zájem, protože čím více subjektů budeme pod sebou mít, tím to bude lepší pro uživatele, pro které službu primárně děláme.

Takže v blízké době se na Atoto objeví nové subjekty?

Ano.

Jak moc se vůbec liší ceny v segmentu potravin a kosmetiky?

Zatím jsme na trhu opravdu jen chvíli, tak na nějaké velké závěry je stále příliš brzy. Ale pokud se podíváme například na ceny značkových pracích prášků, které stojí 450 korun, a zrovna jej mají v akci za 220 korun, tak to máte najednou úsporu 230 korun na jednom prášku. A vezměte si, že prací prášky existují na bílé, barevné nebo tmavé prádlo. Většinou tedy kupujete dva najednou. To se ta úspora pak jednoduše sčítá.

Pak si vezměte třeba lahev vína nebo i tvrdšího alkoholu, kde může být rozdíl mezi 50 až 100 korunami, tak to už ušetříte opravdu stokoruny, což je pro uživatele hodně motivující.

Srovnávač vám stále běží v betaverzi. Kdy plánujete přechod do standardního provozu?

Podle mě to bude zhruba ještě dva týdny trvat. Pracujeme s hodně položkami, tedy s hodně daty. A udržet je v počátku konzistentní je vcelku velká výzva. Myslím, že jsme ji zvládli, ale vždy se může stát, že vše nebude fungovat tak, jak má.

Chceme po všech směrech naplnit očekávání uživatelů. Takže vše ladíme a jedním z důvodů betaverze je i to, že nám lidé sami mohou dávat vědět, co vylepšit. A lidi píší relativně hodně, chtějí například hlídacího psa na produkt, chtějí možnost opakování týdenních či víkendových nákupů a podobné věci.

Chcete se Atoto stát takovou Heurekou v segmentech potravin a kosmetiky?

Naší ambicí je být největším on-line prodejcem potravin a drogerie v České republice.

Prodejcem?

Když se podíváte třeba na Airb'n'b, tak ten je největším pronajímatelem nemovitostí na světě, aniž by nějakou vlastnil. To samé Uber, který je největším přepravcem a nemá žádná auta. A ten samý princip chceme uplatnit i my.

Chceme být největší prodejce, ale nechceme vlastnit žádné sklady, nechceme řešit logistiku… Na druhou stranu chceme být dobrým partnerem pro všechny on-line prodejce, kteří na tomto trhu jsou a budou.

Jaký je váš obchodní model?

V tuto chvíli je jeden z kanálů reklama, úvaha se pak do budoucna točí kolem určitého transakčního poplatku. Jistě se objeví i další možnosti. Ale nejdříve musíme vytvořit a vyladit službu, aby byla perfektní pro zákazníka. Na to máme peníze a za to je nyní hodláme utratit.

A nebojíte se, že si tohoto v poslední době hodně dynamického segmentu začnou všímat další srovnávače?

Na trhu se nám v tomto směru podařilo být první, z čehož mám obrovskou radost. Na druhou stranu zabránit krokům konkurence nemůžete. Ale každým dnem získáváme náskok a ti ostatní nás budou muset určitým způsobem kopírovat. Vždy je lepší přijít na bojiště první a poté si na chvíli odpočinout, než tam přijít jako druhý a být udýchaný a snažit se stále někoho dotahovat.

Nástup konkurence tedy předpokládáme, ale na druhou stranu máme nyní mnoho finančních prostředků, které můžeme investovat ve velmi krátkém čase. A předpokládám, že letos přijde další kolo investice.

Když jsme u těch investic, prostředky a důvěru do vás vložila skupina W.A.S.A. – Group. Ta do vás investovala necelé dva týdny po spuštění. Byli jste už dříve v kontaktu, nebo to bylo opravdu tak rychlé rozhodnutí?

O investici jako takové jsme jednali už v průběhu vývoje projektu, nicméně podpisy se potkaly až v době spuštění projektu. Proto jsme ji hned vzápětí oznámili. A chceme tím také našim současným i budoucím partnerům ukázat, že jsme silní a stabilní.

Takže bylo více zájemců?

Samozřejmě jsme se bavili s více subjekty. Některé z nich ale měly nesmyslné požadavky, které jsme nemohli akceptovat. Ale zájem určitě byl, a poměrně velký.

Většina ze získaných šesti milionů korun tedy zřejmě půjde na marketing a vývoj služby?

Bude to asi půl na půl. Půlka půjde do vývoje, půlka na reklamu. Ale tyto peníze máme opravdu jen na pár měsíců. Po oznámení investice se nám už ozvali další investoři, kteří vyjádřili zájem o vstup.

Tento druh byznysu je totiž velmi atraktivní, ale zároveň to opravdu není žádná sranda. Je v něm enormní množství dat, se kterými pracujete. Takže vymyslet celou logiku a strukturu všeho je velmi náročné.

Technologii chceme posouvat dopředu a stavět ji nad těmi daty. Algoritmus, který využíváme, se každým nákupem neustále učí. Aby například nabízel alternativy k vyprodaným produktům, které co nejvíce sedí k preferencím každého zákazníka.

Kolik lidí na službě nyní dělá?

CIF16

V současnosti tu interně je osm lidí, s externisty je nás zhruba 12. Tým ale chceme posilovat o vývojáře i designéry. Snažíme se nabírat, ale dnes je opravdu komplikované sehnat kvalitní lidi.

Nechci se nikoho dotknout, ale je hodně kuchařů, z kterých umí jen málokdo kvalitně vařit. A to samé platí i z hlediska vývoje. A zároveň chceme lidi, kteří budou projektem žít, a ne jen, že budou chodit do práce plnit nějaké povinnosti. Je to i o vlastní invenci.

46 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 3. 8. 2016 18:41

Školení e-mail marketingu

  •  
    Jak získat e-mailové kontakty
  • Jak udělat e-mailing více relevantní
  • Jak zavést automatizované kampaně

Detailní informace o školení e-mailingu »