Hlavní navigace

TomatoEdge: online reklama koketuje s mobily

6. 11. 2006
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 29
Internetová reklama začíná spolupracovat s reklamou na mobilech. Společnost Crazy Tomato přichází s reklamním systémem TomatoEdge pay-per-action, který obě média kombinuje. Uživatelé stáhnou mobilní obsah s reklamou zdarma a prohlížeč je přesměruje na stránky inzerenta. Od PPC a PPA systémů se ale TomatoEdge značně liší.

Když člověk zrovna nespí, nepracuje, neklábosí a nevykonává jiné fyzické a elementární potřeby, zbývá mu už jen poměrně málo času na to, aby mohl vstřebávat reklamní sdělení korporací. Proto je reklama situována všude tam, kde ji můžeme mít na očích. Jelikož stále častěji hledíme na obrazovky televizorů, monitory počítačů a displeje mobilů, reklama se stěhuje za naším zrakem.

Společnost Crazy Tomato, jež se zaměřuje na distribuci mobilního obsahu přes Internet, nyní přišla s reklamním systémem, který kombinuje Internet a mobil – TomatoEdge.

Mobilní marketing a online reklama

Co je TomatoEdge? Zjednodušeně řečeno reklamní systém, který kombinuje mobilní zábavný obsah a internetovou reklamu na principu PPA (pay-per-action, platba za uživatelovu akci), případně PPC (pay-per-click, platba za proklik). Uživatel si stáhne logo inzerenta do svého mobilu a zároveň navštíví webové stránky firmy.

Zábavným mobilním obsahem tu myslíme (animované) tapety, videa, spořiče displeje, melodie, java hry či java aplikace. O oblíbenosti těchto věciček zvláště mezi mladou generací není pochyb, mnoho firem si na ní postavilo svůj byznys a provozuje servery, ze kterých si teenageři za několik desítek korun tento obsah stahují do naplnění paměťové kapacity mobilu nebo do vyčerpání svých zásob kapesného.

S pozorností, která je na displeje mobilů upřena, samozřejmě vzniká potenciální reklamní prostor. Firmy by na displeje mobilů rády protlačily loga svých produktů a posílily značku. Jenže kdo by si dobrovolně stahoval reklamu do mobilu? Třeba právě ten, komu došlo kapesné: toužebná mobilní zábava obsahující reklamu je ke stažení poskytována uživatelům zdarma.

Jak to funguje?

Crazy Tomato provozuje hned několik serverů s takovým mobilním obsahem. Nyní na nich vznikají sekce, kde si mohou uživatelé stáhnout svou dávku do mobilu (obsahující reklamní sdělení) bezplatně. Z nabídky si vyberou patřičnou tapetu, zadají své telefonní číslo, objednávku potvrdí a prohlížeč je přesměruje na webové stránky inzerenta.

O několik vteřin později je na zadané telefonní číslo odeslána zpráva WAP Push SMS s odkazem wapové stránky, na které si uživatel má možnost stáhnout objednanou aplikaci do svého mobilního telefonu (uživatel platí za WAP připojení podle svého tarifu u mobilního operátora).

Reklamní systémy (PPC, PPA), které jsou založeny na nějaké akci uživatele, se nevyhnou pokusům o zneužití, například v podobě podvodného klikání. TomatoEdge toto riziko řeší obstrukcemi – poslat obsah na mobil lze pouze jednou za 24 hodin na jedno telefonní číslo a jen z jedné IP adresy.

Kolik to stojí?

Kolik firmy stojí inzerce v systému TomatoEdge? Za stažení loga, tapety, hry či animace a návštěvy vašich stránek byste zaplatili 4,90 Kč bez DPH. V cenovém programu za tisíc stažení tedy zaplatíte 4.900 Kč. K dispozici jsou i další cenové programy zahrnující také výrobu nového mobilního obsahu.

Společnost Crazy Tomato předpokládá, že její systém TomatoEdge přinese zisk nových zákazníků a udržení těch stávajících, zvýšení povědomí o značce a zlepšení vnímání jejich značky.

Hybridní systém

Pojďme se nyní nad novým reklamním systémem TomatoEdge zamyslet podrobněji a zhodnotit jej.

TomatoEdge vlastně funguje také na bázi PPC (pay-per-click) – v rámci ceny 4,90 Kč za stažení je i přesměrování na inzerentův web. Jeho tvůrce ho spíše označuje za pay-per-action (platba za uživatelovu akci) systém. Byť je onou akcí míněno stažení reklamního obsahu, znamenalo by to rozšíření původní definice PPA – ta zní, že uživatel provede nějakou činnost (nakoupí, objedná si newsletter, apod.) až na koncových stránkách inzerenta. A jsou tu i další rozdíly.

Zatímco systémy PPC a PPA (včetně PPS, pay-per-sale) jsou mimořádně vhodné pro přímý prodej třeba ve spojení s kontextovou reklamou ve vyhledávačích, TomatoEdge přímý prodej příliš nepodporuje – posiluje spíše značku produktu a sounáležitost spotřebitele s ní.

Marián Nič z Crazy Tomato říká: „Je pro vás cennější jeden klik nebo fakt, že uživatel hraje vaši hru denně na mobilu nebo má půl roku vaše logo na svém displeji? Z tohoto pohledu je TomatoEdge reklamní produkt, který je hlavně o budování brand awareness.“

Marián Nič sám přiznává, že přesměrování na stránky klienta je jakýsi bonus. Co také TomatoEdge odlišuje od PPA a PPC systémů, je to, že míra konverzního poměru tu bude zanedbatelná; po objednání produktu je uživatel přesměrován na web inzerenta víceméně náhodou, bez varování a v momentě, kdy o to příliš nemusí stát.

Takový nemotivovaný návštěvník nebývá pro web přínosný (a koneckonců ani pro poskytovatele mobilního obsahu, který uživatele po přesměrování ztrácí). S tím Marián Nič nesouhlasí: „Koncový uživatel projevuje k vaší značce jistou důvěru, když se rozhodne stáhnout na mobil vaši značku, video nebo hru. Takže poté, co se ocitne na inzerentových stránkách, není čistě náhodným uživatelem, který klikl na banner s hezky vypadající nahotinkou, ale je v jistém smyslu cennějším návštěvníkem.“

TomatoEdge jen pro někoho

Z výše uvedené charakteristiky TomatoEdge je zřejmé, že tento reklamní systém není vhodný pro všechny firmy a produkty. Společnostem zaměřujícím se na přímý prodej a bazírujícím na míře konverzního poměru TomatoEdge asi nebude imponovat. Opakem budou firmy, u nichž je úspěch jejich produktů podmíněn jistým emočním poutem se spotřebiteli. Pro značky produktů, které typově zapadají do „laciné“ mobilní zábavy (pivo, nápoje, životní styl a jiné masové zájmy), bude možná TomatoEdge přínosný.

„TomatoEdge je vhodný zejména pro inzerenty, kteří typicky směřují své budgety do nadlinkové reklamy, jako je televize, tisk nebo internet. Nekonkurujeme PPC systémům, přinášíme svěží alternativu inzerentům, kteří tlačí brand a uvědomují si, že jim bannerová reklama nebo televizní spoty nepřináší tak velký efekt,“ říká Marián Nič.

Budování značky je samozřejmě nutné, největší nevýhodou TomatoEdge však bude pravděpodobně chybějící měřitelnost. Nevím, zda existují nějaké průzkumy o průměrné výdrži průměrné tapety na displeji mobilního telefonu, ale o půlroční trvanlivosti u uživatele aktivně shánějícího mobilní obsah a žijícího v komunitě náchylné na trendy a „cool“ věci pochybuji.

Mnohem nadějnější by bylo, pokud by se s uživatelem dále „pracovalo“. Marketingově efektivní a přitažlivé bývají hlavně hry. Jejich zdoláním by například mohl uživatel získat nějaký další bonus (nákup se slevou apod.) TomatoEdge se může stát ideálním systémem pro tvorbu a udržení komunity kolem výrobku – třeba uvedením zajímavé java hry na mobilu, která by hráče ponoukala k vzájemnému soupeření a porovnávání výsledků na webu, což se děje již nyní, jen toho komerční společnosti ve spojení s mobilem příliš nevyužívají.

BRAND24

Pro klienty TomatoEdge by jistě byla přínosná znalost telefonních čísel, na která si lidé mobilní obsah objednali. Provozovatel systému se ale dušuje, že tento seznam nebude inzerentům poskytnut – když se ale podíváte na jeden ze serverů Crazy Tomato nabízejících mobilní obsah, nikde nenajdete prohlášení o ochraně údajů nebo podmínky užívání a nikde není ani napsáno, co se s vaším telefonním číslem stane…

„Ještě do konce roku chystáme spuštění několika kampaní pro velké inzerenty, které využijí další typy contentu než současné tapety, videa a java hry/aplikace. Co se týče dalšího rozvoje, chceme jít cestou hlubší segmentace naší demografie, která umožní inzerentům cílit na uživatele podle pohlaví, příjmů, vzdělání a podobně,“ plánuje Marián Nič z Crazy Tomato. Uvidíme, zda bude mít Crazy Tomato úspěch a bude součástí probíhající konvergence Internetu a mobilního přístroje.

Stahujete z webu zábavný obsah do mobilu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor vede MEDOBOS s.r.o., je Copywriter.cz a dělá weby pro Benešov i Říčany.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).