Top 10 mobilních služeb pro rok 2012

Které aplikace a technologie pro mobilní telefony budou v roce 2012 nezbytné? Podle názorů analytiků jde o klíčovou desítku, která bude rozhodovat nejen o budoucnosti operátorů, ale i o dalších hráčích na trhu. Můžeme si tedy udělat obrázek o tom, co všechno by měly zvládat mobilní telefony i operátoři za tři roky.

Analytická společnost Gartner s blížícím se koncem roku vydala další strategický odhad, tentokrát o klíčových mobilních aplikacích pro rok 2012. Následujících deset aplikací bylo vybráno podle vlivu na zákazníky a klíčové podniky v odvětví, potenciálních příjmů, loajality, obchodního modelu, hodnoty pro zákazníky a odhadovaného rozšíření na trhu. Mobilní aplikace a služby by už neměly být pro operátory výsadou, ale absolutní samozřejmostí. Když ne teď, tak za tři roky určitě. Jaké jsou tedy klíčové aplikace a služby?

1) Převod peněz pomocí SMS

Tato služba umožňuje lidem posílat peníze pomocí textových zpráv (SMS). Je to levné, rychlé a pohodlné ve srovnání s tradičními peněžními transakcemi. V rozvojových zemích je tento způsob převodu peněz oblíbený hlavně díky obecně omezeným možnostem převodu peněz. Problémy jsou s právní regulací a operativními záležitostmi. Jde o poměrně nové odvětví služeb, které souvisejí s penězi a tím pádem je potřeba dbát na bezpečnost a průhlednost systému, hrozí například zneužívání za účelem praní špinavých peněz.

2) Poloha

Location – Based Services (LBS) jsou informační a zábavné služby, přístupné pro mobilní zařízení díky připojení k mobilní síti, důležitá je geografická poloha zařízení, zjistitelná třeba právě z údajů poskytovaných sítí. Podle analytiků společnosti Gartner budou právě tyto služby v nejbližších letech hodně obtěžující. Zatímco nyní, v roce 2009, je používá 96 milionů lidí, v roce 2012 to bude více než půl miliardy. Na druhém místě žebříčku jsou LBS kvůli vysoké hodnotě pro uživatele a také kvůli vlivu na loajalitu zákazníka.

3) Mobilní vyhledávání

Vyhledávání v mobilních telefonech je dost důležitým oborem, stačí se podívat na rozvinutější disciplínu vyhledávání na Internetu. Říká se, že až budou mobilní vyhledávače kvalitní, začnou se o mobilní marketing zajímat ti největší hráči. K posunu dopředu je třeba zapracovat na „user experience“, aby se uživatelé k mobilnímu vyhledávání vraceli a vzali ho za své. Vliv tohoto bodu na zisky z mobilního marketingu je zřejmé, proto je na třetím místě žebříčku. Mobilních vyhledávačů se má šanci uživit více než těch internetových, a to díky různým použitým technologiím pro mobilní vyhledávání.

4) Mobilní prohlížeče

Asi 60 % mobilních telefonů prodaných v roce 2009 má nějaký mobilní prohlížeč. V roce 2013 toto číslo stoupne na 80 %. Jinak řečeno mobilní telefon bez prohlížeče se pomalu ale jistě bude stávat raritou. Kvalitní prohlížení webového obsahu v mobilním telefonu je důležitým kritériem pro výběr přístroje, proto je mobilní prohlížeč na čtvrtém místě žebříčku.

5) Sledování zdravotního stavu

Mobile Health Monitoring je spojením IT a mobilních telekomunikací za účelem vzdáleného sledování zdravotního stavu pacienta. Tyto systémy přinášejí dost velké úspory hlavně při využití pro monitorování zdravotního stavu chronicky nemocných. O zlepšení kvality života sledovaných ani nemluvě. Toto odvětví je na samém začátku svého cyklu a samotných implementací zatím není mnoho. V budoucnu ovšem půjde o velmi přínosný i výnosný obor.

6) Mobilní platby

Mobilní platby jsou obvykle používány ze tří důvodů. Za prvé – když je k dispozici málo alternativních způsobů, jak zaplatit. Za druhé – jde o jakousi nástavbu klasického online bankovnictví, s možností pohodlného využití mobilního telefonu. Za třetí – jde o prostředek autentizace při zabezpečené platbě. Mobilní platby jsou v žebříčku hlavně kvůli tomu, že je do nich zataženo mnoho stran – mobilní operátoři, obchodníci, banky, prodejci mobilních telefonů, regulátoři a zákazníci. A navíc je o mobilní platby velký zájem jak na rozvinutých, tak na rozvíjejících se trzích. Existuje velké množství technologií a modelů souvisejících s lokálními podmínkami, proto bude toto odvětví i v budoucnu značně roztříštěné.

7) Přenos dat „nablízko“

Near field communication (NFC) je technologie umožňující bezdotykový přenos dat mezi zařízeními do vzdálenosti deseti centimetrů. Použití je výhodné v oblasti prodeje a dopravy, osobní identifikace a nejrůznějších věrnostních klubů. Problémem je stanovení obchodního modelu mezi operátory a poskytovateli služeb, kterými v tomto případě mohou být banky nebo dopravní společnosti.

8) Mobilní reklama

Zisky z mobilní reklamy rostou ve vše regionech, přestože ekonomice se celkově moc nedaří. Tím, jak roste počet majitelů chytrých telefonů a uživatelů mobilního Internetu, roste i chuť inzerentů pouštět se do před nedávnem ještě neověřeného média. V roce 2008 bylo za mobilní reklamu zaplaceno více než půl miliardy dolarů, v roce 2012 to má být 7,5 miliardy dolarů. Mobilní reklama je jeden z mála ověřených způsobů, jak zajistit příjem z mobilního obsahu. A za několik let půjde o médium jako každé jiné.

9) Mobilní „kecálkové“

Mobile Instant Messaging (IM) je služba, o níž nikdo neví, proč je to s jejím rozšířením tak špatné. Přitom totožné internetové služby se těší velké oblibě. Ovšem obchodní model je nejistý a nemůže se opřít ani o cenu služby, a ani o použitelnost. Nyní by snad konečně měl přijít čas pro masivnější rozšíření IM v mobilních telefonech, proto to umístění na konci žebříčku. Některé klientské aplikace by se mohly svést na vlně obliby sociálních sítí.

10) Hudba v mobilu

Vyzváněcím tónům a podobným záležitostem kvete pšenka už nějaký ten rok, zisky se celosvětově počítají v miliardách dolarů. Jinak je ale hudba v mobilních telefonech pole neorané, přestože majitelé mobilních telefonů hudbu chtějí. Neexistuje moc úspěšných obchodů s hudbou pro mobilní telefony, ale příklad iTunes ukazuje, že lidé za hudbu do mobilního telefonu zaplatí. Zatím se stále čeká na inovativní přístup v prodeji hudby majitelům mobilních telefonů.

UX16

Záležet bude na vyspělosti regionu

Je samozřejmé, že tyto predikce platí pro rozvinuté a konkurenční trhy, což tedy nutně neznamená, že pokud v roce 2012 nebudete mít mobilní telefon schopný komunikovat přes NFC, budete vyloučeni z dobré “mobilující” společnosti. Ale mějte na paměti, že i u nás se již experimentuje s aplikacemi NFC například v Plzeňské hromadné dopravě a nakonec je to Telefonica O2, kdo ve spolupráci s Visa Europe a Giesecke & Devrient představila SIM kartu, která umožní ukládat všechny platby, bezpečnostní oprávnění i uživatelské rozhraní právě na SIM kartě. Po letech slibů jsou tedy snad i skutečně mobilní platby blízko.

Takže, i když ne všechny výše uvedené technologie se pro nás stanou v nejbližších dvou letech samozřejmostí, alespoň tušíme, na co se máme těšit…

Anketa

Používáte vyhledávání v mobilu?

12 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 3. 12. 2009 10:44
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »