Trend: hromadný nákup se slevou po internetu

Jeden den, jedna nabídka, jedna sleva. Tak lze shrnout obchodní model serverů zaměřených na hromadné nákupy se slevou. Každý den jen jeden druh zboží, zato s pořádnou slevou. Čeští uživatelé tomuto nákupu začínají přicházet na chuť.

Aby bylo jasno. Nejde o žádné variace aukcí s platbou za příhoz, se kterými se v posledním půlroce v Česku roztrhl pytel (Přicházejí: aukce s platbou za příhoz, letadlo či spíše loterie?). Hromadné nákupy se slevou jsou tím, čím jsou. Bez výhrad. Obchodní model je založený na prodeji většího množství zboží, k němuž se dojedná významnější sleva. Aby se poptávka koncentrovala, bývá v nabídce jediný kus zboží a aby se uživatelé vraceli každý den, denně se nabídka obměňuje. Nejčastějším případem takového webu je tedy každodenně obměňovaná nabídka jednoho druhu zboží, které se nabízí za výraznou slevu. A aby se obchodník kryl proti tomu, že nedosáhne potřebného objemu prodeje, bude zboží za takovou slevu dostupné jen v případě, že se najde určitý počet zájemců. Někdy může být též limitován maximální počet nabízených kusů. Pokud se dostatek kupců nenajde, akce se ruší.

Skupinové slevy v zahraničí

Na Internetu je etalonem tohoto druhu podnikání server Woot.com, který každý den už od roku 2004 nabízí jeden konkrétní elektronický produkt pro americký trh za velmi zajímavé slevy. Server založil prodejce elektroniky Matt Rutledge a v roce 2008 vykázal příjmy ve výši 164 milionů dolarů a propracovala se v roce 2008 mezi pětistovku nejrychleji rostoucích amerických společností. Firmě významně pomohlo to, že v roce 2007 navázala spolupráci s Yahoo a začala pro něj zajišťovat Woot Sellout skrze web Yahoo! Shopping.

Woot.com

Další rozvoj tohoto nákupního modelu přišel v roce 2008, kdy vznikl projekt Groupon.com. Ten založil Andrew Mason na původní platformě pro spolupráci nazvané ThePoint's a web zaměřil především na zajímavé služby poskytované v nejrůznějších amerických městech. Namísto levné elektroniky si tu můžete koupit masáž, slevu do restaurace či návštěvu divadla.

I Groupon se dočkal řady nápodob, přičemž některé už jsou velmi horké. Například ruský BigLion se s designem vůbec nepáral, pouze jej lokalizoval a čínský Groupon.cn se nenamáhal ani s jiným jménem.

Groupon se stal zajímavý výší investice. V dubnu 2010 do něj investovala ruská investiční společnost DST a další firmy celkem 135 milionů dolarů, což vzhledem ke čtvrtému kolu investic Groupon ocenilo celkem na 1,35 miliard dolarů. DST je firma, která mimo jiné investovala i do Facebooku. Otázkou je, jaké jsou výsledky Grouponu. Podle TechCrunche firma odhaduje na rok 2010 příjmy 350 milionů dolarů, kolem skutečných výsledků ale panují spíše dohady a otázky, firma čísla prezentovat nemusí, protože není veřejně obchodována.

České weby

I na českém Internetu jsme se nakonec dočkali. První systematičtěji vedené projekty se objevily koncem loňského roku a nyní je vhodná příležitost podívat se, jakých výsledků podobné servery dosahují u nás a jací hlavní hráči tu jsou.

Fluky.eu

Jeden z prvních českých funkčních webů byl server Fluky.eu provozovaný pražskou firmou MyMedia. Web funguje zhruba rok a každý den má jednu zajímavou nabídku zboží, přičemž web neurčuje, kolik výrobků se musí prodat. Zboží je nabízeno z širokého rozpětí, od elektroniky, přes oblečení a různé gadget doplňky, přehled najdete zde. A nakolik se nákup na Fluky vyplatí? Například nabídka fotoaparátu Sony Cyber-shot DSC-W290 ze dne 7. dubna vyšla na 3799 Kč, přičemž nabídky v e-shopech podle Zboží.cz začínaly na 4500 Kč. Toto zboží bylo ovšem prezentační zboží z USA s redukcí na českou zásuvku a plnou zárukou. Fotorámeček Sony DPF-D92 vyšel na 3499 Kč, podle Zboží.cz byla nejlevnější nabídka 5233 Kč, což představuje slevu 34 %. Opět jde ale o zboží dovezené z USA, dodací lhůty jsou podle webu 30 dní, to také není málo. Matúš Karaffa, zástupce provozující společnosti, na otázky k chodu webu sdělil, že společnost právě zvažuje, jak dále optimálně Fluky provozovat.

Fluky.eu

Bigbrands.cz

Další zajímavou tuzemskou variantou je server BigBrands.cz provozovaný společností Brands Diffusion, a.s. za níž investičně i výkonně stojí Vassili Gaëtan le Moigne (manžel šéfky českého Google Taťány le Moigne, která je členem dozorčí rady). Server je pouze na pozvánku, kterou vám musí poslat někdo z přátel, to je první velká změna. Za druhé je zaměřen na levnější prodej módního značkového zboží, kdy jsou nabízené slevy 20–80 % oproti doporučeným maloobchodním cenám. Cena je k dispozici vždy, bez ohledu na počet objednávek a do vyprodání zboží. V nabídce je ovšem podstatně širší výběr a také nemáte na rozmyšlení jediný den, ale spíše týden, prodává se především oblečení a doplňky. Například na obrázku vidíte prezentaci zboží značky Roberto Cavalli, kde dosahovaná sleva je úctyhodná. K porovnání dobrý příklad jsou hodinky Swatch, jež jsou tento týden v nabídce. Model SWATCH SUYB119 je k dostání za 1950 Kč, nejlevnější nabídka vyhledatelná přes Zboží.cz je za 2924 Kč, tedy 33 % oproti nákupu na běžném eshopu. A výsledky? Počet registrovaných uživatelů aktuálně přesáhl číslo 50 000 lidí.

BigBrands

Fashion Days

Podobným serverem je Fashion Days. Ten na českém trhu odstartoval o něco dříve než BigBrands, na podzim loňského roku a do poloviny ledna (za tři měsíce provozu) získala přes 7000 registrovaných uživatelů. Tento web zainvestovala švýcarská investiční společnost RO Invest AG Jana Vichra a týž web byl vloni v polovině roku spuštěn v Rumunsku, kde záhy získal přes 70 000 uživatelů, takže provozovatelé očekávají, že se rychle dostanou i v Česku k podobným číslům. I zde jde o prodej značkového oblečení a módních doplňků za slevy 20–80 % s tím, že zboží je v nabídce pět dní a server je pouze pro zvané. Ceny v tomto případě lze těžko porovnávat, většina zde nabízeného zboží se přes Internet v Česku vůbec neprodává a uvedené původní ceny odpovídají původním cenám v obchodě s tím, že oproti kamenným obchodům je zboží opravdu významně levnější. Zkušenosti uživatelů (dlouhé dodací lhůty) najdete zde. Není bez zajímavosti, že Fashion Days a BigBrands jsou vzhledově i funkčně velmi podobné projekty, za což pravděpodobně může přechod jednoho z původních spolupracovníků BigBrands k Fashion Days.

Fashion Days

Slevomat

Posledním z českých projektů, který zmíníme, je nejmladší z nich. SlevoMat je českou obdobou Grouponu a odstartoval v polovině dubna 2010. Jeho provozovatelem je Tomáš Čupr (podnikající na živnostenský list). V tomto případě jde o nabídky služeb zaměřené zatím na Prahu. Příkladem může být voucher na kávu v kavárně Mama Coffe, jichž se prodala stovka, šlo přitom o 50% slevu z 200 Kč. Cellulitidová kůra VacuShape je v nabídce za 221 Kč místo původních 400 Kč a prodalo se 85 poukazů (dvě hodiny do konce aukce). Tomáš Čupr upřesňuje nejbližší cíle: Náš další mezník je stabilní prekračování 1000 unikátních návštěvníků denně, dlouhodobě však několikanásobně více. Rádi bychom jen v Praze prodávali 200 – 300 kupónů denně. V brzké budoucnosti hodlá SlevoMat rozšířit nabídku platebních možností, nabídky v dalších městech a affiliate program. Na větší hodnocení výsledků vzhledem k délce provozu projektu není zatím prostor.

EBF16

Slevomat

Slevy mají budoucnost

Kdybychom měli téma článku rozšířit na tematiku slev, bylo by to mnohem obšírnější povídání. Slevy jsou nejenom na českém Internetu atraktivní téma a nejde jen o e-shopy, které je poskytují jako pobídky k nákupu mezi hromadami jiného zboží. Jde o samostatné projekty zaměřené jen na slevy a akce. Mezi populárními servery najdete například Slevy.cz publikující tipy na zajímavé ceny. A pokud vám ve schránce chybí reklamní letáky, nebojte se, našel se projekt, který je poctivě scanuje a vystavuje na Internetu. Další plejáda serverů se zabývá slevovými kupony, které si můžete vytisknout nebo jinak použít, pro inspiraci můžete nahlédnout třeba sem. Projekty mají rozdílnou kvalitu zpracování i rozsah dostupných dat a na svou konsolidaci, velké hráče a důkladně pojaté obchodní případy tento trh stále ještě čeká. Možná právě na vás…

Velký prostor je právě ve spolupráci s vedoucími servery na trhu. Tak, jako serveru Woot významně pomohla spolupráce s Yahoo, tak by místním serverům pomohl portálový partner. I tady je prostor pro jednání a přesvědčování místních RU-milionářů, proč by si něco takového neměli spíchnout ve volné chvíli sami.

Anketa

Vyzkoušeli jste někdy hromadný nákup se slevou?

71 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 15. 5. 2016 19:18

Školení Správa Stránek na Facebooku

  •  
    Jak pokročile spravovat Stránku, Události, Skupiny.
  • Jak tvořit i netvořit příspěvky.
  • Jak nepřijít o účet, nenaletět a neztratit všechno.

Detailní informace o školení Správa stránek na Facebooku »