Třetí Den D - Zpráva z království profitu

Dagobert Rostock Poplar vylezl ze svého penězi naplněného bazénu, aby podal zprávu o třetím dni třetí řady investiční reality show. Má smysl zainvestovat práva na knížku nebo satelitní hlídače dětí?

Hledáte investora? Přemýšlíte o tom, že byste odstartovali svou vlastní společnost? Inspirací vám může být Den D, pořad vysílaný na České televizi. A my jsme požádali jednoho z porotců a zároveň investorů, démonického Michala Poplara Rostocka, aby nám Den D okomentoval a doplnil to, co jste viděli na obrazovce o to, co se stalo mezi tím.



Michal Rostock Poplar, investor (nejenom) ve Dni D.

Jedno z témat, které často uniká podnikatelům ve střední Evropě, je nutnost vymyšlení originálního, patentovatelného výrobku, který má globální potenciál. Často strachem z práce utečou do bezpečnějších vod poskytování služeb, které se špatně škálují a nedá se s nimi lehko expandovat mimo domácí trh.

Kdo byl ve třetím dni třetí řady?

  • SATELITNÍ DÍTĚ – Ladislav Kahoun – 200 000 Kč za 1%
  • SADA NA OPRAVY KARBONOVÝCH HOKEJEK – Petr Hrabčák 1 000 000 Kč za 30%
  • TAJEMSTVÍ NESMRTELNOSTI – Marek Gadowski – 500 000 Kč za 40%
  • STÍRACÍ LOSY JÁNOŠÍK – Lucia Závodská a Richard – 2 354 143 Kč za 40%

To je i případ pana Ladislava, nabízejícího službu monitorování dětí přes satelit. Bohulibá činnost, ale vzhledem k podstatě služby závislá na poskytovatelích technologické platformy, geolokačním hardware a software třetích stran a na tom, že žádný z operátorů se nerozhodne poskytovat tuto službu v rámci paušálu pro své dosavadní zákazníky. Navíc, řešit reklamace plačících matek hledajících své ztracené děti v zemi, kde policista je občas pederast a pederast občas policista, je práce pro otrlé duše.

Shrnuto, sečteno, nízké bariéry vstupu, malá inovace, management spíše průměrný než dobrý, palce dolů od nás všech. Pokud se mu podaří podnikat, půjde pravděpodobně o hezký, malý business, dokud jej nepřeválcuje konkurence. Perlička na konec, pan Ladislav měl pocit, že jeho firma má hodnotu 20 mil. Kč. My ne. 

Pan Petr přišel s řešením, které nás zaujalo a líbilo se nám. V zemích, kde všichni, co nehrají fotbal, hrají hokej, jako je naše, Kanada a pár dalších, je možnost prodávat kit na opravu hokejek lákavá a zajímavá.

Pan Petr ale nevěděl, jak bude prodávat svůj produkt a nepřesvědčil nás ani tím, že se to rychle naučí. Na druhou stranu, pokud potřebujete opravit hokejky a on prodává po internetu, jistě si jej najděte a produkt vyzkoušejte. Řeší problém zákazníků a šetří jim peníze, své místo na trhu má a úspěch si zaslouží. Nás investory zarazil tím, že nebyl schopen definovat směřování firmy poté, co uspěje se svým produktem. V angličtině se takovým firmám říká one trick pony a znamená to obvykle, že spíše než podnik bude z firmy živnost.

Perličkou večera byl pan Marek, ze severní Moravy. Jeho business model byl v pravdě unikátní, těžko pochopitelný a ilustroval pořekadlo „Když se to dá dělat složitě, proč to dělat jednoduše, že?"

Pokud jsem dobře pochopil o co mu šlo, exkluzivně zastupoval autora knihy, která byla obsahově někde na půl cesty mezi Pánem Prstenů a Harry Potterem. Tj, osvědčený, xkrát užitý recept. Peníze chtěl vydělat na tom, že zaplatí autorovi předem za autorská práva několik stovek tisíc, knihu vydá a z ní pak zaplatí investory. Takže podnikatel nebyl pan Marek, ale autor knihy. Mazaný podnikatel. Možná moc mazaný, pokud pan Marek nesežene někoho jiného. Zhruba poloviny prezentace jsem slyšel, jak každý z investorů zatlouká svůj hřebík do rakve tohoto projektu.

CIF16

Paní Lucie a pan Richard nás zaujali. Znali svůj trh, měli předchozí reference, čísla měla spočítána, charisma zapnuté. Není divu, že investory přesvědčili. V naší branži existují tři lítosti:

  1. lítost toho, kdo prodal (vždy si bude myslet, že mohl prodat lépe),
  2. lítost toho, kdo koupil (mohl přeplatit, vždy se objeví nějaké problémy co snižují hodnotu projektu),
  3. lítost toho, kdo nekoupil.

Poté, co se vypnula světla studia a kamery, měl jsem asi tři minuty tu lítost poslední…a byl jsem rád, že i na Slovensku jsou lidé, co se nebojí podnikat a brát na sebe kalkulované riziko.

23 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 1. 2. 2011 1:50

Školení web copywritingu

  •  
    Jak strukturovat text na webové stránce.
  • Tajemství atraktivního a úderného titulku.
  • Optimalizace webového textu pro vyhledávače.

Detailní informace o školení psaní pro web »