Hlavní navigace

Tři faktory pro úspěšné zpoplatnění obsahu

Eduard Hlava 23. 9. 2009

Co se chystá Rupert Murdoch udělat asi čtenáři ví. Je to pár týdnů zpět, co vypustil do světa bublinu, že chce zpoplatnit obsah. Samozřejmě se toho chytla média (i ta česká) a začaly debaty. Kromě toho, že mohou někteří čtenáři zažívat informační déja-vu (některá témata mají prostě tendenci se periodicky vynořovat), tak téměř veškeré diskuse a články na toto téma jsou poněkud scestné a zbytečné, neboť se z nich vytrácí to podstatné.

Eduard Hlava - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Ve všech argumentech se řeší, jestli tento krok položí Internet tak, jak ho známe, nebo zda se sesune Murdochovo impérium či zda vůbec existují vhodné platební metody. Což jsou témata, která se už několikrát probírala. A hlavně jsou už dávno vyřešena. Internet se tím nijak významně nezmění, Murdoch kvůli tomu nebude muset prodat Rolexky a platební metody už dávno existují.

Rupertu Mudrochovi je třeba přičíst k dobru jednu věc. Rozpoutal debatu. Možná to bylo jeho primárním cílem, aby si ověřil, jak na to budou čtenáři či odborná veřejnost reagovat. A tak zatímco čtenáři celkem unisono hlásají, že bude-li chtít někdo za (zpravodajský) obsah platit, přesunou se jinam, provozovatelům obsahových serverů zacinkaly v uších dolárky. Už se vidí, jak po Murdochově „novince“ zamknou obsah svých webů do placených sekcí a budou vybírat penízky do prasátka. Konečně nějaký příjem!

Ale kluci (a holky), netěšte se, žádná ®evoluce se zatím konat nebude. Kromě toho, že se opět jedná o marketingovou akci a zároveň o výzkum veřejného mínění, nebude to tak horké, jak se to v Mudrochově hrníčku vaří. Tak či tak, platilo to před několika lety, platí to i dnes – lidi (obecně) nejsou blbí a nekoupí kdejakou blbost, natož zajíce v pytli.

Podle mého názoru tedy úspěch v prodeji obsahu přijde pouze v případě, že se provozovatelé bedlivě zaměří na následující tři faktory.

1)Rozumný výběr kvalitního placeného obsahu

Opravdu nikdy nenastane doba, kdy si provozovatelé zpravodajských serverů dovolí zpoplatnit aktuální zprávy. Nikdo nebude platit, aby si mohl přečíst o tom, co se právě děje v parlamentu, nebo že někdo po někom před hodinou hodil vejcem či kamenem. Jednak proto, že tento typ rychlých zpráv mají tendenci přinášet všichni (bulvár i tzv. seriózní periodika) a za druhé – vždy se najde nějaká „černá ovce“, která tu zprávu bude publikovat zdarma. Když už ne zpravodajský server bažící po návštěvnosti, tak někdo z blogerů, který to opíše z odebíraného kanálu tiskové agentury (u nás třeba ČTK) nebo nějaký aktivní uživatel na Facebooku. Který to vlastně opíše od toho blogera.

Do zpoplatňování tohoto typu zpráv se nepožene ani Murdoch, ať proklamuje co chce. A pokud přece jen ano, nikomu podobný typ zpráv chybět nebude.

Zpoplatňovat se bude tedy pouze takový obsah, který bude stát za to a který bude alespoň maličko nezávislý na čase vzniku (analýzy, rozsáhlejší pohledy na daná témata apod,). Tedy, abych to upřesnil. Budoucí čas není na místě, takhle to už vlastně hezkých pár let funguje. I u nás nejeden provozovatel obsahového serveru již nabízí placený (většinou odborný) obsah – například iHNed.cz toho má spoustu, stačí se pořádně porozhlédnout. A to, zda se zpoplatní den staré zprávy (o které už nikdo nestojí) nebo nějaká část aktuálního zpravodajství, už není až zas tak podstatné.

2)Kvalita obsahu

A tak se dostáváme ke klíčovému faktoru č. 2 a tím je samotný obsah a jeho kvalita. Je obecným klišé, že uživatelé internetu nechtějí za obsah platit. Ale chtějí! Zkuste se zeptat třeba provozovatelů porno serverů. Problém je v tom, že na zpravodajských a obsahových serverech většinou nemají za co platit, a nebo neví, že existuje nějaký placený obsah.

A paradoxně to, za co by uživatelé rádi platili, je a nejspíš bude stále zdarma. Většina cenného obsahu Internetu je totiž na místech, které Murdoch zpoplatňovat ani nemůže. Jsou to například různá diskusní fóra na fanouškovských webech a blozích (onehdá jsem hledal radu, jak rozběhnout přehrávání Blu-ray disků na PC ve Windows 7 a relevantní informace jsem nalezl pouze v diskusních fórech), encyklopedie (zrovna předplatné na Wikipedii bych si dokázal představit, ale to je sci-fi vzhledem k tomu, že se jedná o otevřenou databázi), některé blogy, odborná videa (konference apod.), odborné články a analýzy a podobně.

Chce někdo tvrdit, že výše uvedený obsah je jen pro úzkou skupinu uživatelů, která je pro provozovatele obsahových webů nezajímavá? Já si to nemyslím.

3)Vyhledávání

Naprosto zásadní věc, bez které jakékoliv zpoplatňování textového obsahu (článků) z ekonomického hlediska nebude mít významnější úspěch, je indexování tohoto obsahu a následně vyhledávání. Nemyslím tím vyhledávání přímo publikačním systémem zpravodajského portálu. Mám na mysli to, že provozovatel obsahového serveru musí nějak zajistit, aby obsah, který je bez zaplacení nepřístupný, bude přístupný pro vyhledávací roboty.

A zároveň musí být zajištěno to, že všichni ti Googlové, Bingové a další nebudou zobrazovat (přes archivy) celý obsah článků. Tím si provozovatel serveru zajistí, že se k jeho cennému obsahu, který má pouze v placených částech a který obsahuje spoustu kvalitních klíčových slov, dostane každý pohodlně přes vyhledávač a zároveň mu nebudou čtenáři loupat obsah z cache těchto vyhledávačů. Po kliknutí na titulek se uživateli zobrazí jen část textu a zbytek až po zaplacení.

Jak jednoduché. Tak proč to ještě v masovějším měřítku nefunguje? Před několika lety jsem se tím trochu zabýval a došel jsem k tomu, že je to ze strachu o únik cenného obsahu do nepovolaných rukou. Dnes, kdy možná převáží strach z krize nad strachem o obsah, v době, kdy Google digitalizuje desetitisíce knih, by to snad mohlo i vyjít. A Murdoch by k tomu mohl přispět nemalým mediálním impulsem.

Ať už bude přístup provozovatelů serverů k placenému obsahu jakýkoliv, tak pokud si uvědomí, že uživatelé budou platit pouze za takový obsah, o kterém budou přesvědčeni, že je kvalitní, přestanou konečně jejich příjmy z placeného obsahu hrát čtvrté housle. V opačném případě se tu sejdeme za dva tři roky nad další podobnou bublinou znovu a budeme opět vést debaty o tom, jak moc se změní Internet.

Nebo máte na to jiný názor? Myslíte si, že je to jen bublina, nebo se konečně alespoň trochu pohnou ledy?

Našli jste v článku chybu?

23. 9. 2009 9:49

Taky by se vydavatelé museli shodnout na jedné platformě pro platby, která by byla pro uživatele (plátce) zadarmo a rychlá a zároveň bezpečná (a už jsme skoro v rozporu). Tedy pokud mě bude zajímat jeden článek, cena za něj bude 5 Kč, které jsem ochoten zaplatit, musí to jít rychle. Pokud se kvůli tomu jednomu článku budu muset registrovat, abych nakonec zjistil, že nemůžu zaplatit přes svoje MicroPay, ale musel bych si založit ještě PayMicro, které ovšem nejde dobíjet z VISA kreditky, ale vyžad…

2. 10. 2009 15:49

Gizi (neregistrovaný)
Já si myslím, že k poskytování bezplatného odborného obsahu na netu dochází proto, že časopisy krachují, protože je nikdo nekupuje, protože si to přečte rychleji na netu a zadarmo. Vydavatelé mají na netu nižší náklady a vydělávají za všudypřítomnou reklamu. Dle mě je to jen otázka vývoje nabídky a poptávky a časem to může být zase jinak. Všimněte si, že dnes tzv. odborné články už nijak moc odborné nejsou a pokud hledáte něco opravdu odborného, přeji hodně štěstí.
DigiZone.cz: NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

Vitalia.cz: Jak koupit Mikuláše a nenaletět

Jak koupit Mikuláše a nenaletět

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět