Hlavní navigace

Tripomatic chce plánovat výlety a inkasovat provize

1. 9. 2011
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Prostorná dvoupodlažní kancelář v Brně-Řečkovicích praská ve švech. Počet zaměstnanců manželů Nevosádových se každý rok zdvojnásobí. Živí je mezinárodně úspěšné weby pro zájemce o levné letenky. Teď by k nim rádi přidali plánovač výletů provázaný s provizními systémy hotelů či autopůjčoven. O totéž se ovšem ve světě pokoušejí desítky konkurentů. Brněnské duo je chce porazit osvědčenými zbraněmi: uživatelskou přívětivostí a pečlivě vybíraným obsahem.
Lukáš Nevosád a Barbora Nevosádová: Budoucnost patří online plánování dovolených a výletů. Na iPadu je vidět homepage jejich nového webu Tripomatic.com.

Lukáš Nevosád a Barbora Nevosádová: Budoucnost patří on-line plánování dovolených a výletů. Na iPadu je vidět homepage jejich nového webu Tripomatic.com.

Název firmy Two Bits se shoduje s patnáct let starým americkým filmem uvedeným u nás jako Poslední čtvrťák. Brněnská společnost zaměřená na evropské trhy ale zatím nemusí počítat drobné. Tři roky od založení prodává prostřednictvím několika webů přeložených do jednadvaceti jazyků každý měsíc desítky tisíc letenek.

Provize se pohybují mezi jedním a třemi procenty z ceny cestovního dokladu, v průměru kolem pěti euro na letenku. Zdaleka ne každá ze sedmi stovek aerolinií, v jejichž databázích vyhledávač WhichAirline.com (v Česku Aleteneky.cz) pátrá, však podíl na zisku vyplácí. Buď přímo nebo přes affiliate sítě jako jsou Commission Junction, Zanox či TradeDoubler, spolupracují Two Bits jen s každou sedmou.

„Některé letenky se přes nás prodají, ale my z toho nic nemáme,“ říká zakladatel firmy Lukáš Nevosád. „Třeba Ryanair žádné provize nevyplácí,“ doplňuje ho Barbora Nevosádová, partnerka v životě i v podnikání. „Ale jeho nabídky zobrazujeme. Zákazníci nejsou hloupí, stejně by si ho někde našli. Nemá smysl snažit se něco zapírat.“

Začalo to v Jyväskyllä

Fakt, že jejich vyhledávač ukazuje i spojení, která firmě nepřinášejí žádný zisk, považují manželé za klíč k úspěchu – uživatelé zkrátka oceňují relevantní výsledky hledání. Další konkurenční výhoda spočívá v tom, že WhichAirline jako jeden z prvních začal vyhledávat mezi nabídkami nízkonákladových aerolinií i složitější spojení s přestupy. S takovým využitím low-costů jejich provozovatelé původně příliš nepočítali. Zejména obyvatelé chudších evropských zemí, kteří jsou ochotni kvůli několika ušetřeným stokorunám třeba i přenocovat na letišti, si ho ale oblíbili.

Tripomatic. Nová naděje?

„Dnes už se rozdíl mezi lowcosty a klasickými linkami stírá, před sedmi lety, kdy jsme začínali, byl ale ještě velký,“ vzpomíná Lukáš Nevosád. Jako každý správný startup, také brněnská letenková velmoc vznikla tak, že zakladatelé potřebovali elegantně vyřešit vlastní problém. Lukáš a Barbora se potkali během ročního pobytu na univerzitě ve finském městě Jyväskyllä. Oba zde studovali. A oba pátrali na internetu po levných letenkách do České republiky. Jenže spolehlivý search engine s nabídkami nízkonákladových společností nenašli. „První verzi jsem naprogramoval sám. Bára se starala o obsah a o spojení s obchodními partnery,“ vzpomíná Lukáš Nevosád.

„Zpočátku jsme affiliate účty kontrolovali několikrát denně. Provize přibývaly hrozně pomalu. Vypadalo to, že bude trvat několik měsíců, než dosáhneme minimální vyplácené částky a přijde nám první šek.“ Pak se ale – ještě před návratem z Finska – byznys nečekaně rozjel. Velkou zásluhu na tom měli autoři cestovatelských blogů z celého světa, kteří začali na zdroj levných letenek odkazovat. Pozice ve vyhledávačích se rapidně zlepšily. „To nám hodně pomohlo. Přitom jsme vlastně nikdy nedělali žádné systematické SEO,“ říká Barbora Nevosádová trochu překvapivě – vždyť v téhle branž návštěvnost z vyhledávačů často rozhoduje o bytí a nebytí. Hned po návratu se rozhodli podnikání v letenkách věnovat naplno. Ještě jako studenti si našli první kancelář a najali tři brigádníky.

Co chybí v silikonovém Brně

Od té doby firma stále nabírá nové lidi a už naráží na to, že i v brněnském „Svratka Valley“ se díky rozmachu technologických firem tenčí zásoby šikovných grafiků či kodérů. „Třeba právě grafika hledáme marně už půl roku,“ říká Barbora Nevosádová. Nejlépe se osvědčují zaměstnanci, kteří ve firmě začnou jako brigádníci a po skončení studia nastoupí na plný úvazek. Dnes mladí manželé zaměstnávají sedm programátorů – ti sídlí v horním patře v prostoru zvaném „dračí doupě“ – a sedm marketérů, kteří mají na starosti také obsah webů.

„Chceme se za každou cenu vyhnout osobním prodejům,“ říká Barbora Nevosádová. To byl také důvod, proč loni po čtyřech letech provozu prodali web Nazkušenou.cz. Kupcem byla brněnská gdi. Mladé frontě zase odprodali za neveřejnou sumu projekty Ocvičení.cz a Kdesportovat.cz. „Všechny měly potenciál, dalo by se na nich vydělat, ale zase – vyžadovalo by to osobní prodeje – a ty dělat nechceme,“ objasňuje firemní strategii paní Nevosádová. Přesto firma vedle těch letenkových dál provozuje i dva na správu nenáročné pay-per-inclusion weby Webdesigneri.cz a Hostingy.cz.

Vyhledávání letenek – šílená změť

Online prodej letenek je tvrdě konkurenční a krajně nepřehledný obor. Aerolinky vycházející ochotně vstříc externím online marketérům se dají spočítat na prstech. Víc je těch, které staví zájemcům o prodej jejich služeb na internetu do cesty nejrůznější byrokratické i technické překážky. Aerolinie neustále mění nastavení svých navzájem nekompatibilních rezervačních systémů, jen některé mají otevřené API – z jiných musejí vyhledávače dolovat data metodou screen scrapingu. Také proto trvá vyhledání letenky desítky sekund a proto má firma v permanenci sedm programátorů. „Je to šílená změť, pořád se to mění a nikdo se v tom nevyzná,“ shrnuje situaci Lukáš Nevosád. „Vyhledávání v letenkách je technicky extrémně složité.“

Byznys, ze kterého mají dnes Two Bits devadesát procent příjmů navíc není úplně stabilní. (Roční obrat majitelé nechtějí zveřejnit, ale říkají, že se blíží v oboru obvyklé úrovni jednoho milionu korun na jednoho zaměstnance a že téměř vše obratem investují zpátky do podnikání). „Jsme hodně závislí na organickém hledání. Kdybychom to nechali být, ještě rok nebo dva nás to uživí. Ale člověk má potřebu pořád se někam posouvat,“ říkají. Proto před rokem zahájili vývoj plánovače výletů Tripomatic.

Český startup komplet v angličtině

Nejnovější projekt už míří výhradně na mezinárodní klientelu. Český je podle autorů pro něco takového příliš malý – přestože tedy vzniká v Brně, jinak než anglicky se s Tripomaticem nedomluvíte. Databáze turisticky zajímavých míst a aktivit má sloužit hlavně individuálním cestovatelům. Jednoduše si mohou z mapy vybrat památky a atrakce, které je na daném místě zajímají, a web jim sestaví přehledný itinerář i s přibližným časem nutným pro přesun z jednoho místa na druhé. Vše lze navíc exportovat do PDF a vytisknout si úhledný itinerář.

Úhledný itinerář

Přehlednost systému patří nepochybně k jeho kladům, při důkladnějším testování ovšem narazíme také na některé nedostatky: do jednoho dne lze například vtěsnat tolik atrakcí, kolik by nikdo nestihl obejít – v databázi tedy chybí údaj o tom, kolik času který bod programu přibližně zabere. „Je to první testovací verze, ještě ji musíme vypilovat. Sbíráme ohlasy, posuzujeme je a postupně zapracováváme,“ reagují na výtky Nevosádovi.

„Když někam jedu, chci si sám vybrat, kam půjdu. Zajímají mě unikátní věci, třeba pivovar nebo čokoládovna. V Tripomaticu přehledně vidím, co se nabízí, jak je to daleko a jedním kliknutím si můžu sestavit individuální program,“ vysvětluje Lukáš Nevosád. Zároveň Tripomatic nabízí předpřipravené trasy jako Co musíte vidět v Praze nebo Mallorka pro rodiny s dětmi na pět dnů. „Hotové věci chceme přidávat, ukazuje se, že uživatelé jsou často líní si sami vybírat,“ zní jeden z poznatků z testovacího provozu. Web denně navštíví kolem tisíce lidí (visits v Google Analytics).

Web nabízí ubytování v hotelích prostřednictvím Bookings.com. Už tedy generuje alespoň nějaké příjmy – ačkoli do ziskovosti má ještě daleko. „Nepočítali jsme s tím, že bychom se do černých čísel dostali dřív než za rok,“ objasňuje Barbora Nevosádová. Tripomatic podle ní nabízí dost a dost způsobů, jak jej zpeněžit: provize od hotelových sítí, půjčoven automobilů, aerolinek, prodejců lístků na kulturní akce… „Má velký tržní potenciál. Máme člověka ve chvíli, kdy už má připravené peníze na dovolenou, ale ještě se nerozhodl, u koho je utratí,“ přibližuje obchodní kouzlo webu Lukáš Nevosád. „Monetizaci ale zatím odložíme. Primární cíl teď je Tripomatic co nejvíc rozšířit,“ doplňuje jej manželka, v současné době na mateřské dovolené.

Může se to povést v celosvětové konkurenci, když sami tvůrci mají tabulku s padesáti konkurenty, kteří jim mohou lézt do zelí? Jsou mezi nimi velké zavedené firmy, jako Yahoo se svým Trip Plannerem i dravé startupy jako – pro Čechy dost nešťastně pojmenovaný - Tripl.com

„V zahraničí se toho v poslední době objevuje hodně. Stejný nápad asi dostalo ve stejnou dobu víc lidí,“ říká Barbora Nevosádová. „My už ale Tripomatic vyvíjíme déle než rok a konkurence se nebojíme.“ A přidává další rozdíl: „Konkurenti pořád nutí lidi něco koupit. To my nechceme. Když si přes nás nic nekoupí, nebudeme nadšení, ale ani se nezblázníme. Tohle jsme se naučili v letenkové branži."

Výroby obsahu se nebojíme

Hlavní zbraní má být vedle nevtíravosti a uživatelské přívětivosti pečlivě ručně vybíraný obsah – tedy jednotlivé turistické tipy a trasy. Čtyřčlenný tým začal v červnu zkušebně pokrývat Mallorku, nyní už má informacemi o lákadlech pro cestovatele pokryté hlavní evropské destinace. Zdroje dat jsou přitom jak online – hlavní roli hraje anglická Wikipedia, tak offline – pracuje se tu i s tištěnými knižními průvodci.

BRAND24

„Obsahu se nebojíme. Kombinujeme velké množství zdrojů, děláme to ručně a kvalitně,“ říká Lukáš Nevosád – to podle něj bude výhoda Tripomaticu oproti webům, které sázejí víc na uživateli generovaný nebo syndikovaný obsah. „Časem chceme do výběru atrakcí také zapojit UGC. Budeme například zohledňovat, která místa si lidé do itinerářů přidávají nejčastěji. Chceme od nich získat také zpětné hodnocení – po skončení cesty například můžeme poslat e-mail s žádostí, aby navštívená místa ohvězdičkovali. Uživatelský obsah ale nemůže být základem toho, co nabízíme. Na téhle naivní představě už ztroskotala spousta webových projektů,“ říká Lukáš Nevosád.

„Jsme technologická firma. Bereme si inspiraci z offline světa a snažíme se dávat věcem na internet zajímavý twist a moderní háv,“ shrnuje snažení Two Bits Barbora Nevosádová. „Nechceme dělat weby, které se dají jednoduše zkopírovat, nebo které půjdou do háje, když se změní algoritmus Googlu. Chceme zkoušet nové, zajímavé věci, do kterých se musí investovat hodně práce.“ Úspěch či neúspěch Tripomaticu ukáže, zda se takový přístup může i malé české firmě vyplatit.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Novinář. Zajímá se o digitální technologie a pozoruje, co s námi dělají. | LinkedIn | Twitter

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).