Hlavní navigace

Trojice velkých vyhledavačů, léta páně 2004

7. 4. 2004
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Počet zahraničních vyhledavačů během posledního roku výrazně klesl. Menší vyhledavače nemají už příliš šancí uživatele zaujmout a ty střední byly koupeny svými většími kolegy. Zůstaly tak prakticky pouze tři firmy, které hrají významnější úlohu - Yahoo, Google a Microsoft (a "čtvrtý vzadu" Ask Jeeves). Co teď podnikají?
Celý trh rozhýbalo hlavně Yahoo vlnou nákupů, které snesly pod jeho střechu významné vyhledavače: Inktomi, jež dlouho poskytovalo vyhledávání mnoha portálům včetně MSN a Hotbotu, AllTheWeb, který zdárně konkuroval Googlu velikostí databáze i kvalitou hledání, a konečně Altavistu, jež bývala synonymem internetového hledání vůbec. Poslední dva jmenované vyhledavače získal akvizicí Overture, jedničky v prodeji placených přednostních výpisů.

Dlouhou dobu nebylo jasné, co bude Yahoo s tolika vyhledavači dělat. Pozorovatelé se ale jednoznačně shodovali v tom, že je bude spojovat – z každého si vezme to nejlepší.

Yahoo výsledek svého vývoje představilo 17. února, kdy překlopilo své hledání na vlastní technologii (do té doby odebíralo výsledky od Googlu). Spuštěný produkt nebyl žádným z třech zmíněných vyhledavačů, ale byl to nový systém, který pojmenovali Yahoo Search Technology. Přestože do teď trpí mnoha dětskými nemocemi (jejich robot se zaplétá do smyček z odkazů, ve výsledcích je u některých odkazů špatné URL, s českou diakritikou si nedokáže příliš poradit atd.), tak celkově jde o velmi slušné řešení. Zvlášť hodné pozornosti je, že sesadilo Google z pozice vyhledavače s největší databází: Yahoo dává pro většinu anglických dotazů více výsledků než Google. Relevance se posuzuje obtížněji, ale i zde mám subjektivní dojem, že je Yahoo pro anglické dotazy lepší.

Bylo zřejmé, že Yahoo nebude dlouhodobě podporovat paralelní běh všech (nyní již čtyř) fulltextových vyhledavačů. Ukončení ostatních technologií přišlo velmi rychle – od minulého týdne už Altavista ani AllTheWeb neposkytují vlastní výsledky, ale pouze zobrazují odkazy dodané z Yahoo Search Technology (spolu s přednostními výpisy Overture). Nastal tak smutný konec dvou webů, které utvářely dnešní podobu vyhledávání.

Yahoo je teď ve výborném postavení – má pod jednou střechou jak poskytovatele přednostních výpisů na bázi PPC (platby za klik), tak slušnou fulltextovou technologii. Zároveň provozuje dobrý freemail, hry, zpravodajství a další služby – zdá se, že mu do budoucna nic nechybí.

MSN

Microsoft si u vyhledávání uvědomil, že mu ujel vlak – že konkurence má už hotové klíčové služby, které on samotný nemá. Je na to ostatně už zvyklý, stalo se mu to několikrát předtím, počítejte se mnou: s nástupem multitaskingu, s nástupem grafických rozhraní, potom s nástupem sítí a Internetu, pak s nástupem webových prohlížečů, s nástupem ztrátové audio komprimace atd. Microsoft si ale z toho nic nedělá, protože ze zkušenosti dobře ví, že má monopol v oblasti operačních systémů, a tak je schopen ledacos protlačit silou.

Na své Microsoft Network (MSN) používá nyní fulltext od Inktomi spolu s placenými výpisy (Overture i vlastními). Je tedy velmi závislý na Yahoo, které je v oblasti portálů jeho největším konkurentem. Zároveň se Bill Gates a další vedoucí představitelé Microsoftu opakovaně vyjádřili, že považují Google za svého nepřítele a že se pokusí vytvořit lepší vyhledavač.

Na své technologii pracuje už od minulého roku, kdy vypustil na web svého MSNBota – robota, sbírajícího stránky do jejich databáze. Zatím nejsou výsledky nikde vidět, ale nedávno se Microsoft nechal slyšet, že „to spustí během 12 měsíců“.

Do té doby aspoň opisuje, co se dá – spustil MSN Newsbot, tedy svoji verzi přehledu zpráv, a trochu zeštíhlil stránky svého vyhledávání, kde namísto grafických bannerů už používá spíše textové odkazy.

Google

Internetový vyhledavač Google sice již ztrácí své partnery (obvykle jedničky na trhu), kterým dodával vyhledávání, ale vynahrazuje si to zvyšujícími se příjmy z reklamy – zatímco dříve byl jeho obchodní model založen na dodávce technologií, nyní se firma z drtivé většiny živí prodejem reklam AdWords/AdSense. Ve výsledku se mu teď daří lépe než kdykoliv předtím.

V poslední době spustil tři novinky:

  • design – odstranil ze stránek „záložky“ a nahradil je prostými odkazy, vypíchnul hledání v obchodech Froogle, a více smazal rozdíl vzhledu placených a přirozených odkazů
  • zacílení hledání podle oblastí – v rámci Google Labs umožňuje uživateli vybrat si oblasti, které budou ve výsledcích hledání zvýhodňované. Je to takový půlkrok směrem k personalizaci vyhledávání.
  • web alerts – upozorňování na nové odkazy ve vyhledávání, taktéž v rámci Google Labs

Redesign byl už potřeba a jistě jde pro Google správným směrem – ze všech změn je cítit, že se snažil zejména zvýšit klikatelnost všech prvků – alternativních vyhledávání (obrázky, zboží, články atd.) i reklamních odkazů.

Ostatní nově zkoušené služby jsou googlovskými verzemi věcí, které tu byly již mnohokrát předtím (web alerts poskytují i nezávislé služby a cílení na oblasti zkoušelo poskytovat – nutno říct, že bez valného úspěchu – již několik vyhledavačů). Nemohu se zbavit pocitu, že Google už několik let přešlapuje na místě – zatímco když byl na konci devadesátých let spuštěný, tak přišel s několika revolučními myšlenkami, v posledních letech nepřinesl do svého hlavního hledání žádnou inovaci. Výborně se mu daří upoutávat pozornost médií vypouštěním krátkých zpráviček (např. o IPO) a oznámeními experimentálních služeb, ale ta vždycky po první vlně zájmu někam zapadnou a nezdá se, že by je větší množství lidí dlouhodobě užívalo.

Google Mail

Abych mu nekřivdil: přišla i jedna nadmíru zajímavá zpráva. Kupodivu se netýká hledání. Prvního dubna se v desítkách časopisů objevila informace, že Google hodlá spustil email poskytující 1 GB prostoru. Mnoho lidí nad tím kroutilo hlavou – vždyť freemaily poskytují obvykle tak 10–20 MB. Největší legrace ale je, že to vůbec není aprílový vtip.

BRAND24

Lidé, kteří se o vyhledavače zajímají, jistě již dlouhou dobu tenhle krok čekali a správně si i tipli jeho načasování: jakmile Google přišel o Yahoo, nemá již důvod otálet se spouštěním zbylých portálových služeb. Google už má hledání, katalog, zprávy, obchody, komunitní web, diskuze… email byl tedy jediná důležitá služba, která mu chyběla, aby se stal kompletním portálem.

Tímto krokem dává svým konkurentům – Yahoo a MSN – jasně vědět, že je chce v celkové návštěvnosti konečně předběhnout. Ale ani jeden z těchto v současnosti největších webů si to jistě nenechá líbit. Mezi portály bude letos ještě rušno.

Kdo bude podle vás za rok nejnavštěvovanějším webem na světě?

  • Yahoo.com.
    9 %
  • MSN.com.
    3 %
  • Google.com.
    88 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

@michalillich, nyní podnikatel, mentor a případný investor; předtím zakladatel firmy Jyxo, která kromě vyhledávače vyvinula i Blog.cz, Galerie.cz a původní verzi Sklik.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).