Twitter přijde s novým řazením tweetů nejspíš už tento týden

Pro stávající uživatele Twitteru je to zpráva nepříznivá a novým uživatelům Twitteru to žádnou pomoc k pochopení služby nepřinese.

Nová algoritmická časová osa by měla podle některých zpráv na Twitteru dorazit už tento týden a Twitter se tak v zásadě přemění v další Facebook. Připomeňme, že aktuální podoba Twitteru zobrazuje uživatelům všechny tweety od účtů, které sledují hlavně v chronologické podobě. Tedy od nejnovějších příspěvků, včetně toho, že můžete vědět, kde jste naposledy Twitter „četli“ a můžete začít odtamtud.

V průběhu času se do toho trochu zamíchalo ještě to, že Twitter se vám snaží vytahovat příspěvky, které jsou starší a které by vám možná mohly uniknout (jde o oddělený a odlišitelný prvek, ale také o věc, kterou uživatelé dost nenávidí), a také k novějším příspěvkům připojuje ty, které jsou součástí vzniklého vlákna. Doposud ale hlavně platilo, že Twitter příspěvky nijak nefiltruje. Opravdu vidíte všechny ty, které na Twitteru sledujete.

Někdy tento týden (byť tento termín už šéf Twitteru Jack Dorsey po bouři nevole mírně zpochybnil) by měl Twitter nasadit novou podobu časové osy (timeline), která bude obsah zobrazovat podle toho, co se líbí uživatelům, tedy podle toho, co většina chce vidět. Twitter se tím přiblíží k systému, který používá Facebook a který vede k tomu, že na Facebooku běžně vidíte jen nepatrný zlomek příspěvků od profilů či stránek, které sledujete. A také k tomu, že vidíte jenom to, čemu lidé dali nejvíce Líbí a nejvíce na to reagovali. Což, jak už za roky víme, nemá zásadně nic společného s kvalitou obsahu.

Podle zpráv, které jsou o nové časové ose k dispozici, to vypadá, že to bude fungovat následovně: když přijdete na Twitter, nabídne vám časová osa ve výchozím stavu přehled příspěvků vybraných algoritmem (má to být jakási rozšířená verze boxu s „tweety, které vám mohly uniknout“. A když pak časovou osu zaktualizujete (např. potažením dolů v mobilní aplikaci), dostanete klasický chronologický přehled tweetů.

Připlácení za dosah na cestě?

Pokud jste tedy letitými uživateli Twitteru, je to pro vás špatná zpráva. Twitter bude ve výchozím stavu určovat, co je pro vás vhodné a co ne. A pokud jste nový uživatel Twitteru, nic vám to nepřináší, Twitter pro vás bude stále stejný zmatek se 140 znakovými příspěvky (jedna z věcí, kterou by Twitter měl co nejdříve odstranit), nemožností příspěvky komentovat (vytvářená vlákna jsou chabou a velmi nepraktickou náhradou) či přidávat k příspěvkům odkazy v lidské formě.

Pro Twitter je to ale dobrá zpráva, bude totiž moci zavést totéž, co Facebook: připlácení za zvýšení dosahu příspěvků. Ten se dnes, v organické a ničím neovlivňované podobě, běžně pohybuje okolo 30 až 40 procent (závisí samozřejmě hlavně na době zveřejnění, přítomnosti sledujících i na tom, kolik má daný účet neaktivních či falešných sledujících).

Facebook připlácení za příspěvky spojil s postupným umělým a zásadním omezováním dosahu příspěvků. Ve finále došel k tomu, že u větších stránek omezuje dosah běžně na 2 až 4 % fanoušků. Velké stránky mívají více peněz, takže nakonec ochotně platí.

Půjde to vypnout

Na novém Twitteru bude podle serveru The Verge možné nové výchozí řazení příspěvků vypnout. Server mluvil i s několika testery, kteří novinku několik měsíců zkoušejí, a údajně žádný z nich nebyl novým řazením příliš nadšený, i když si na něj nakonec byli schopní zvyknout. 

Content

Pokud by Twitter neumožnil sledovat klasický chronologický sled, přišel by o jednu zásadní výhodu nad ostatními sítěmi – je dnes zřejmě nejlepším nástrojem pro zpravodajství v reálném čase z akcí či událostí.

Ale pokud už déle sledujete absolutní bezradnost Twitteru, co se jeho další existence týče, tak asi nikoho nepřekvapí, pokud přijde s dalším zbytečným krokem.

Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení Základy online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  •  
    Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o školení Základy online marketingu »