Hlavní navigace

Twitter prošel přes noc velkou proměnou. Chce se líbit masám a inzerentům

Redakce

Když něco funguje, tak to neměň. Tahle poučka ve světě internetových startupů neplatí. A Twitter navíc dosud nefungoval pro každého. Už nechce být sítí pro počítačové nadšence, chce oslovit širší publikum – a především inzerenty.

Radikální redesign webového rozhraní i mobilních aplikací představil Twitter v noci na dnešek a postupně ho zapíná dalším a dalším uživatelům. Nové mobilní aplikace pro iPhone a Android si můžete stáhnout a vyzkoušet hned, na zapnutí nového vzhledu webu, pokud nepatříte mezi vyvolené, si musíte ještě několik hodin počkat. Shrnutí všech novinek si můžete prohlédnout na informační stránce doplněné propagačním videem.

Vstříc hlavnímu proudu

Pokud jste uživateli Twitteru, tohle všechno už asi víte. Jak tedy změny vypadají, co přinesou uživatelům a co inzerentům?

Starý Twitter

Starý Twitter

Nový Twitter

Nový Twitter

Na první pohled nejvýraznější změna spočívá v tom, že se „servisní“ informace o počtu followerů, návrhy, koho sledovat a přehled momentálně nejpopulárnější hashtagů přesunuly z pravé strany obrazovky doleva. Pole pro psaní vlastních tweetů není už nad chronologickým přehledem novinek od ostatních, zúžilo se a přesunulo právě nad tento „servisní“ sloupec.

Rozhraní umožňuje prohlédnout si obrázek či video připojené k tweetu přímo v něm, není tedy nutné otevírat novou stránku, jak tomu bylo dosud. 

Zpřehlednilo se celé ovládání, Twitter jej na webu i v mobilních aplikacích rozdělil do čtyř základních sekcí: Home, Connect, Discover a Me. Cílem je usnadnit orientaci „nepočítačových“ uživatelů, kteří se těžko orientují v twitterovském slangu plném znaků @ a #. Příjemnějšímu uživatelskému prožitku má přispět také svižnější běh celého prostředí. Aplikace pro iPhone podle našich prvních zkušeností skutečně je příjemně rychlá a reaktivní, u webového rozhraní si první uživatelé stěžují, že v některých situacích „zadrhává“. To by se ovšem mělo brzy spravit.

Tažení za masovějším publikem by mohlo Twitteru pomoci k větší popularitě také v Česku a na Slovensku, kde má podle posledních měření 81 tisíc aktivních účtů, což je ve srovnání s milionovým Facebookem stále málo. Hlavní bariéra většímu rozšíření Twitteru v našich zemích – chybějící lokalizace – však službě stojící v cestě dál.

Ve světě má Twitter označovaný někdy jako „internetová SMS“ přes 300 milionů uživatelů. eMar­keter předpovídá, že Twitter letos vydělá na reklamě 260 milionů dolarů. To je o 86 procent víc než loni. Zdrojem příjmů byly dosud především Promoted Tweets, Promoted Trends a Promoted Accounts.

Marketéři, pozor: Nové firemní profily

Od včerejška nabízí firmám za úplatu nové Enhanced profile pages. Ty jim umožní vložení velkého a výrazného banneru do záhlaví stránky a také si budou moci určit jeden pro ně důležitý tweet, který se bude držet na vrcholu jejich Timeline. Součástí balíčku pro internetové marketéry je také propracovanější analytika. 

Důležitým argumentem pro zájemce o reklamu na Twitteru bude také možnost podívat se odděleně na „značkové tweety“, kterou bude mít nově každý uživatel. Zvlášť důležité to je pro firmy, které používají Twitter jako doplňkový komunikační kanál zákaznické podpory (u nás například mobilní operátoři).

Brand

Rozšířené firemní profily nejsou zatím k dispozici každému zájemci, Twitter je spouští pro začátek s 21 vybranými partnery. Nechybí mezi nimi Coca Cola, McDonald's, Nike, American Express, Disney, HP či Dell. Dalším platícím zákazníkům je nabídne po Novém roce.

Podle časopisu Ad Age by se nové firemní stránky na Twitteru mohly stát vyzyvatelem Facebooku, coby místa, které firmy považují na internetu pro svou prezentaci za nejdůležitější po vlastní webové stránce. Pokud se firemní stránky na Twitteru prosadí, dojde podle analytiků k podstatně výraznějšímu promíchání placeného obsahu s obsahem organickým, než jsme byli dosud v této sociální síti zvyklí. Otázka je, zda za to budou uživatelé rádi a neutečou někam jinam.

Našli jste v článku chybu?