Hlavní navigace

Twitter se dál přibližuje Facebooku. Uvažuje o filtrování toho, co vidíte

 Autor: Twitter.com
Daniel Dočekal 8. 9. 2014

Jedna ze zásadních výhod Twitteru, tedy že opravdu vidíte to, co jste si „zapsali k odběru“, může být brzy minulostí. Bohužel.

Twitter je bezradný a jeho počínání v posledních měsících o tom vypovídá dost názorně. Od nesmyslných změn profilů a vzhledu tweetů, které se nijak neprojevily v mobilní podobě (nové záhlaví z webu se například v mobilním Twitteru zobrazí pouze nepoužitelně) až po snahu ukazovat uživatelům  zcela cizí tweety v představě, že je to přiměje ke sledování dalších lidí.

Přidejme také nový složitější způsob zakládání účtu, který svým opakovaným nucením, aby nováček začal někoho sledovat, navozuje nutkání okamžitě odejít. 

A můžeme k tomu nakonec připočítat i déletrvající snahu Twitteru potlačit alternativní klienty a nucení uživatelů do používání pouze vlastních způsobů čtení Tweetů.

Více a více jako Facebook

Nová ukázka nepochopení zásadních výhod Twitteru pro uživatele přichází v podobě postupující „facebookizace“. Ta nejčerstvější spočívá v tom, že Twitter zvažuje, že bude uživatelům algoritmicky filtrovat to, co vidí. Znamenalo by to v podstatě přijetí jedné ze zásadních vlastností Facebooku, který už svůj mechanismus dotáhl k „dokonalosti“ – v podobě nutnosti připlácet si, aby vaši přátelé viděli, co na Facebooku píšete.

Anthony Noto, CFO Twitteru, na Citi Global Technology Conference prohlásil, že klasický chronologický pohled nabízející chronologicky všechny tweety „není pro uživatele nejrelevantnější zkušeností“. Přitom právě skutečnost, že na Twitteru skutečně uvidíte všechno, co jste si „zapsali k odběru“, je tím, co uživatelé na službě nejvíce oceňují. 

Přizpůsobují tomu samozřejmě počty těch, které sledují. Klasická situace z Facebooku, kdy sledujete či máte v přátelích stovky uživatelů a stránek, přestože drtivou většinu z nich nikdy neuvidíte, tady prakticky nenastává.

Tweety, které zapadly

Největším paradoxem na komentáři CFO Twitteru je to, že firma nejspíš přemýšlí nad tříděním pomocí témat a domnívá se, že „databáze tweetů“ má dostatek dat k pochopení toho, co uživatele zajímá. Což je stejně absurdní představa jako u Facebooku, který podle toho, na co jste dali Líbí, rozhoduje o vašich zálibách a zájmech.

Facebooku se ovšem masivním omezením viditelnosti příspěvků stránek a výrazným omezením viditelnosti příspěvků samotných uživatelů podařilo dosáhnout toho, že firmy na něm musí utrácet za reklamu. Což by se Twitteru samozřejmě velmi hodilo. Situace firmy je poměrně dost nepříjemná – počet uživatelů Twitteru nijak výrazně neroste, služba samotná je stále nepříliš přivětivá, používá názvosloví, kterému uživatelé nerozumí a s příjmy sice nejsou zcela špatné, ale mohly by být rozhodně lepší.

Otázkou zůstává, zda se Twitter nakonec přikloní k filtraci obsahu, nebo k jeho výběru (curating)Washington Post zmiňuje, že firma nakonec nejspíše bude chtít řešit jepičí život tweetů a bude se pokoušet „vracet“ na vrchol fronty takové, které byly „populární“ a zároveň by o ně uživatel mohl mít zájem. 

Kam by takováto změna zřejmě vedla? Z Facebooku už víme, že podobná úprava hlavně zaplaví timeline znovu a znovu se objevujícími příspěvky z kategorie „největší blbost = lidé na to nejvíce klikají“.

Našli jste v článku chybu?

9. 9. 2014 13:05

Zajímalo by mě, kolik je uživatelů FB a kolik Tw? Na FB se mi zatím maximálně osvědčila komunikace s firmami. Když jsem napsal firmě XY dotaz mailem, ani se neobtěžovali odpovědět. Zatímco když jsem jim napsal zprávu na Timeline, měl jsem odpověď do hodiny.

9. 9. 2014 9:58

DoG (neregistrovaný)

Presne tak, tweety muzou byt velice uzitecne, nekdy lepsi nez agregace zprav, tak snad to neskazi. FB je neuzitecny jako sledovany telenovel a slouzi zakomplexovanym lidem k viditelnosti, ale twitter je i pro profiky.

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Měšec.cz: Nenechte se ošidit, když vám staví dům

Nenechte se ošidit, když vám staví dům

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

DigiZone.cz: Flix TV má set-top box s HEVC

Flix TV má set-top box s HEVC

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

DigiZone.cz: Další dva kanály nabídnou HbbTV

Další dva kanály nabídnou HbbTV

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Podnikatel.cz: Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá