Hlavní navigace

Twitter se dál přibližuje Facebooku. Uvažuje o filtrování toho, co vidíte

 Autor: Twitter.com
Daniel Dočekal 8. 9. 2014

Jedna ze zásadních výhod Twitteru, tedy že opravdu vidíte to, co jste si „zapsali k odběru“, může být brzy minulostí. Bohužel.

Twitter je bezradný a jeho počínání v posledních měsících o tom vypovídá dost názorně. Od nesmyslných změn profilů a vzhledu tweetů, které se nijak neprojevily v mobilní podobě (nové záhlaví z webu se například v mobilním Twitteru zobrazí pouze nepoužitelně) až po snahu ukazovat uživatelům  zcela cizí tweety v představě, že je to přiměje ke sledování dalších lidí.

Přidejme také nový složitější způsob zakládání účtu, který svým opakovaným nucením, aby nováček začal někoho sledovat, navozuje nutkání okamžitě odejít. 

A můžeme k tomu nakonec připočítat i déletrvající snahu Twitteru potlačit alternativní klienty a nucení uživatelů do používání pouze vlastních způsobů čtení Tweetů.

Více a více jako Facebook

Nová ukázka nepochopení zásadních výhod Twitteru pro uživatele přichází v podobě postupující „facebookizace“. Ta nejčerstvější spočívá v tom, že Twitter zvažuje, že bude uživatelům algoritmicky filtrovat to, co vidí. Znamenalo by to v podstatě přijetí jedné ze zásadních vlastností Facebooku, který už svůj mechanismus dotáhl k „dokonalosti“ – v podobě nutnosti připlácet si, aby vaši přátelé viděli, co na Facebooku píšete.

Anthony Noto, CFO Twitteru, na Citi Global Technology Conference prohlásil, že klasický chronologický pohled nabízející chronologicky všechny tweety „není pro uživatele nejrelevantnější zkušeností“. Přitom právě skutečnost, že na Twitteru skutečně uvidíte všechno, co jste si „zapsali k odběru“, je tím, co uživatelé na službě nejvíce oceňují. 

Přizpůsobují tomu samozřejmě počty těch, které sledují. Klasická situace z Facebooku, kdy sledujete či máte v přátelích stovky uživatelů a stránek, přestože drtivou většinu z nich nikdy neuvidíte, tady prakticky nenastává.

Tweety, které zapadly

Největším paradoxem na komentáři CFO Twitteru je to, že firma nejspíš přemýšlí nad tříděním pomocí témat a domnívá se, že „databáze tweetů“ má dostatek dat k pochopení toho, co uživatele zajímá. Což je stejně absurdní představa jako u Facebooku, který podle toho, na co jste dali Líbí, rozhoduje o vašich zálibách a zájmech.

Facebooku se ovšem masivním omezením viditelnosti příspěvků stránek a výrazným omezením viditelnosti příspěvků samotných uživatelů podařilo dosáhnout toho, že firmy na něm musí utrácet za reklamu. Což by se Twitteru samozřejmě velmi hodilo. Situace firmy je poměrně dost nepříjemná – počet uživatelů Twitteru nijak výrazně neroste, služba samotná je stále nepříliš přivětivá, používá názvosloví, kterému uživatelé nerozumí a s příjmy sice nejsou zcela špatné, ale mohly by být rozhodně lepší.

WT100

Otázkou zůstává, zda se Twitter nakonec přikloní k filtraci obsahu, nebo k jeho výběru (curating)Washington Post zmiňuje, že firma nakonec nejspíše bude chtít řešit jepičí život tweetů a bude se pokoušet „vracet“ na vrchol fronty takové, které byly „populární“ a zároveň by o ně uživatel mohl mít zájem. 

Kam by takováto změna zřejmě vedla? Z Facebooku už víme, že podobná úprava hlavně zaplaví timeline znovu a znovu se objevujícími příspěvky z kategorie „největší blbost = lidé na to nejvíce klikají“.

Našli jste v článku chybu?
Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Vitalia.cz: Dostal malý pivovar ze Slovenska do Tesca

Dostal malý pivovar ze Slovenska do Tesca

Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Vitalia.cz: Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

DigiZone.cz: DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DigiZone.cz: Parlamentní listy: kde končí PR...

Parlamentní listy: kde končí PR...

120na80.cz: Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

120na80.cz: Hrbatá prsa aneb mýty o implantátech

Hrbatá prsa aneb mýty o implantátech

Lupa.cz: Další Češi si nechali vložit do těla čip

Další Češi si nechali vložit do těla čip

Lupa.cz: Kde leží hardwarový pupek světa?

Kde leží hardwarový pupek světa?

DigiZone.cz: Digi2GO: výborný základ, ale...

Digi2GO: výborný základ, ale...

Vitalia.cz: Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Podnikatel.cz: Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Root.cz: Bezpečný router Omnia právě dorazil

Bezpečný router Omnia právě dorazil

Lupa.cz: Jak se prodává firma za miliardu?

Jak se prodává firma za miliardu?

DigiZone.cz: RRTV: licence pro Šlágr TV

RRTV: licence pro Šlágr TV

Vitalia.cz: Tahák, jak vyzrát nad zápachem z úst

Tahák, jak vyzrát nad zápachem z úst

Vitalia.cz: dTest odhalil ten nejlepší kečup

dTest odhalil ten nejlepší kečup

Podnikatel.cz: Kalousek chce odklad EET. Předvolební tah?

Kalousek chce odklad EET. Předvolební tah?