Hlavní navigace

Twitter se nedá použít pro spolehlivé předpovídání výsledků voleb

 Autor: Twitter.com
Daniel Dočekal 23. 2. 2016

Hodně tweetů neznamená hodně hlasů. Snahy používat aktivitu na sociálních sítích pro sociologické předpovědi se ale budou určitě ještě dlouho vracet.

Tyhle pokusy mají vždycky stejný výsledek: pokud se pokusíte předpovídat výsledky voleb na základě zájmu o kandidáty na sociálních sítích, obvykle dost narazíte. Říká to nakonec i studie srovnávající výstupy na Twitteru při volbách v Německu v roce 2013.

Jednu zajímavou věc ale přinesla: míra tweetování ukazovala na úroveň zájmu o kandidáta, nikoliv na to, jakou podporu ve volbách dostane. Což je poměrně podstatné zjištění. Studie ukázala i na vliv negativních i pozitivních událostí – vyvolávají zájem o stranu či její kandidáty, ale nemají žádnou souvislost s tím, kdo nakonec vyhraje volby.

V praxi to podle studie funguje například tak, že pokud se kandidát objeví v televizním vysílání či pořadu, vede to ke zvýšenému zájmu na Twitteru, ale nikoliv nutně ke zvýšení jeho podpory. Míra zájmu na Twitteru se hodně odvíjí od toho, jak jsou kandidáti vidět například v diskuzních pořadech a rozhovorech. A samozřejmě také souvisí s různými skandály a kontroverzemi.

Studie také upozornila na základní problém: uživatelé Twitteru nemají sociodemografické složení odpovídající populaci. Což samozřejmě víme už dlouho a platí to nejenom u Twitteru, ale také u řádově většího Facebooku.

Ještě jedna věc je na studii zajímavá: uvádí, že mírně lepším pro předpovědi by mohl být Google – tedy to, jak hodně lidé vyhledávají kandidáty. Což určitým způsobem dává větší smysl, protože jde o pasivní projev zájmu (lidé pouze hledají informace o kandidátech), zatímco na sociálních sítích o aktivní projev zájmu a tím pádem o ještě vyhraněnější vzorek – lidi, kteří se aktivně ke kandidátům vyjadřují. 

Našli jste v článku chybu?

25. 2. 2016 7:29

Ivan Nový (neregistrovaný)

ale chce to jiné paradigma, Twitter a podobné sítě, slouží spíše k manipulaci společenství, takže, aby bylo možno předvídat výsledek voleb, je třeba umět rozpoznat a oddělit od sebe manipulaci a odezvu na ni.

Takže výzkumník bude generovat vlastní manipulativní a modelové tweety a sledovat odezvu na ně, a základě této odezvy je pak možno něco předpovídat.

Možnosti manipulace sociálních sítí jsou omezené, mohou něco spustit, popřípadě nějaké nálady společenství na čas utlumit, ale nic více, viz…

23. 2. 2016 14:18

Lol Phirae (neregistrovaný)
23. 2. 2016 16:29 redakčně smazáno, důvod: Příspěvek obsahoval vulgarity.
Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

120na80.cz: Bojíte se encefalitidy?

Bojíte se encefalitidy?

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO