Hlavní navigace

Twitter se nedá použít pro spolehlivé předpovídání výsledků voleb

 Autor: Twitter.com
Daniel Dočekal 23. 2. 2016

Hodně tweetů neznamená hodně hlasů. Snahy používat aktivitu na sociálních sítích pro sociologické předpovědi se ale budou určitě ještě dlouho vracet.

Tyhle pokusy mají vždycky stejný výsledek: pokud se pokusíte předpovídat výsledky voleb na základě zájmu o kandidáty na sociálních sítích, obvykle dost narazíte. Říká to nakonec i studie srovnávající výstupy na Twitteru při volbách v Německu v roce 2013.

Jednu zajímavou věc ale přinesla: míra tweetování ukazovala na úroveň zájmu o kandidáta, nikoliv na to, jakou podporu ve volbách dostane. Což je poměrně podstatné zjištění. Studie ukázala i na vliv negativních i pozitivních událostí – vyvolávají zájem o stranu či její kandidáty, ale nemají žádnou souvislost s tím, kdo nakonec vyhraje volby.

V praxi to podle studie funguje například tak, že pokud se kandidát objeví v televizním vysílání či pořadu, vede to ke zvýšenému zájmu na Twitteru, ale nikoliv nutně ke zvýšení jeho podpory. Míra zájmu na Twitteru se hodně odvíjí od toho, jak jsou kandidáti vidět například v diskuzních pořadech a rozhovorech. A samozřejmě také souvisí s různými skandály a kontroverzemi.

CIF16

Studie také upozornila na základní problém: uživatelé Twitteru nemají sociodemografické složení odpovídající populaci. Což samozřejmě víme už dlouho a platí to nejenom u Twitteru, ale také u řádově většího Facebooku.

Ještě jedna věc je na studii zajímavá: uvádí, že mírně lepším pro předpovědi by mohl být Google – tedy to, jak hodně lidé vyhledávají kandidáty. Což určitým způsobem dává větší smysl, protože jde o pasivní projev zájmu (lidé pouze hledají informace o kandidátech), zatímco na sociálních sítích o aktivní projev zájmu a tím pádem o ještě vyhraněnější vzorek – lidi, kteří se aktivně ke kandidátům vyjadřují. 

Našli jste v článku chybu?
Měšec.cz: „Ukradli“ jsme peníze z bezkontaktních karet

„Ukradli“ jsme peníze z bezkontaktních karet

Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Podnikatel.cz: Vrcholový řídící zaměstnanec za 75 tisíc

Vrcholový řídící zaměstnanec za 75 tisíc

Podnikatel.cz: Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Vitalia.cz: Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Podnikatel.cz: Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Vitalia.cz: Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Vitalia.cz: 7 příčin neplodnosti u žen: pravda a mýty

7 příčin neplodnosti u žen: pravda a mýty

DigiZone.cz: Nova opět stahuje „milionáře“

Nova opět stahuje „milionáře“

DigiZone.cz: DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

Vitalia.cz: Inspekce našla nelegální sklad v SAPĚ. Zase

Inspekce našla nelegální sklad v SAPĚ. Zase

Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Vitalia.cz: Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Lupa.cz: Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Podnikatel.cz: Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Lupa.cz: Adblock Plus začal prodávat reklamy

Adblock Plus začal prodávat reklamy

DigiZone.cz: LG OLED65E6: první pohled

LG OLED65E6: první pohled

Podnikatel.cz: „Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

„Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní