Twitter: v jednoduchosti je síla

Mikroblogy jsou oblíbené hlavně díky své jednoduchosti. Ve světě jim vládne Twitter, oblíbený i u nás. Uživatelé na nich píší o svých soukromých věcech stejně jako o pracovních problémech. Pouhých 140 znaků mnohdy znamená oznámení svatby nebo deníkový zápisek z dovolené.

Mikroblogovací systémy (více v anglické Wikipedii) nabízejí v podstatě klasické blogování v nejjednodušší podobě, tedy je možné psát text o sto čtyřiceti znacích nebo vkládat odkazy. Původně byl text odpovědí na otázku „Co právě dělám?“. Mikroblogy jsou určeny pro mobilní telefony, ačkoli dnes jsou čteny a publikovány převážně z PC. Nejúspěšnějším představitelem mikroblogovacích systémů je Twitter, existují však jeho klony v zahraničí i u nás (tomuto tématu byl věnován článek České mikroblogovací systémy – znáte je?.

Projekt Twitter přitom není tak starý, jak by se podle jeho věhlasu mohlo zdát. Založila ho společnost Obvious jako svůj hlavní produkt v březnu roku 2006. Jeho autoři jsou na něj náležitě pyšní a na oficiálním blogu pravidelně informují příznivce o chystaných novinkách. Tam se čtenář může například dozvědět, že nechybělo mnoho k tomu, aby byl Twitter placenou službou. O projekt se stará pouze několik zaměstnanců, v celé společnosti jich není více než 25. Zaměstnanci Twitter samozřejmě využívají, a nejen ti. I šéf Jack Dorsey má svůj účet, který trochu netradičně updatuje výhradně pomocí SMS.

Twitter je oblíben hlavně kvůli jednoduchosti celého systému a také kvůli obrovskému množství uživatelů, z nichž mnozí jsou hvězdy kulturního nebo politického života. Zástupcem té první skupiny je brazilský spisovatel Paolo Coelho, který je znám svým kladným vztahem k moderním technologiím a píše si i klasický blog. Z politiků je na Twitteru nejpopulárnější americký prezidentský kandidát Barack Obama, jehož poznámky si čte skoro šedesát tisíc uživatelů.

TIP: Zajímá vás Twitter? Přečtěte si také: Ohrožuje Twitter ostatní sociální weby?.

Na Twitteru se uživatelé mohou dozvědět, co je u jejich přátel nového, a to nejenom z osobního, ale i z pracovního života. Novinář Adam Javůrek zde oznámil svou svatbu, Jiří Chomát prostřednictím Twitteru informoval své známé, jak se mu daří na dovolené. Zahraniční uživatelé jdou ještě dále, někteří dokonce žádají přes Twitter o ruku své vyvolené (více v glose Návod pro stydlivé – žádejte o ruku přes mikroblog. Někteří Twitter milují (například novinář Miloš Čermák se k tomu přiznal na svém blogu), jiní ho začali nenávidět, jako autor blogu Podnikání v USA, který si oddechl, že má na starosti o hloupost míň.

Twitter (podrobný článek na anglické Wikipedii) se prostě stal fenoménem. V létě tohoto roku bylo registrováno více než 2 200 000 účtů, a i když se před pár dny uživatelé dozvěděli, že nebudou na své mobilní telefony dostávat od Twitteru textové zprávy (to se dotklo i českých uživatelů, více se dočtete ve zprávičce Twitter pošle SMS už jen do USA, Kanady nebo Indie, jejich počet určitě poroste. Ukazuje to ostatně vzestupný trend podle serveru Alexa.com. Polovina všech uživatelů Twitteru pochází ze Spojených států amerických, dále je Twitter populární hlavně v Německu, Velké Británii, Japonsku a Kanadě. Existuje Twitter Fan Wiki, tedy místo, kde si příznivci Twitteru svépomocí dávají dohromady všechny podstatné informace. Vznikají stovky aplikací, které umoňují Twitter používat z nejrůznějších prostředí a pohodlněji.

Zrušení SMS zpráv pro většinu uživatelů má jeden důvod, kterým jsou peníze. Provozovatelé Twitteru rozesílání SMS nezpoplatnili, což se se nedá říct o operátorech. Ti se s Twitterem nedohodli na výhodných podmínkách, to se podařilo pouze v USA, Kanadě a Indii. Protože však více než polovina uživatelů Twitteru pochází z USA, dotklo se toto omezení menšiny všech jeho fanoušků.

Twitter ovšem potkávají i další špatné události, například problém s malwarem. Podvodníci zakládají na Twitteru účty, pomocí kterých začnou sledovat velké množství uživatelů. Ti tuto pozornost oplatí a pak se mohou stát obětí zákeřné aplikace, kterou jim záškodník pošle v odkazu do jejich účtu. Uživatelé Twitteru tento nový problém nepodceňují, falešné pornoúčty neunikly ani pozornosti světových médií, například BBC. Mnohé společnosti si na Twitteru zřídily firemní účet, pomocí kterého upozorňují své příznivce na nové produkty a služby. Využití mikroblogů se stává další součástí internetového marketingu.

S rozšířením Twitteru bohužel přicházejí i omezující limity. Jsou sice mírné, ale ty nejzarytější příznivce mohou i tak rozčílit. Uživatel může za den poslat maximálně 1000 spotů, maximálně 250 přímých zpráv určených jen jednomu uživateli. Tato čísla znamenají vzhledem k souvislostem omezení spíše formální.

Twitter pomalu, ale jistě pracuje na vylepšování systému, o čemž svědčí například akvizice aplikace Summize, která nyní zajišťuje pro Twitter vyhledávání mezi texty, které napíší uživatelé do svých vzkazů. Masivněji je využíván mobilní Twitter, tedy verze určená uživatelům chytrým mobilních telefonů, spuštěná před více než rokem.

KL_NOMINACE

twitter vs. jaiku

Twitter má dost následovníků, a to samozřejmě nejenom u nás. Celosvětově známé jsou Jaiku (nyní pod křídly Google) a Identi.ca. Soupeři Twitteru mohou těžit z nejrůznějších omezení a problémů, které jejich vzor má. Ať už jde o nejrůznější limity nebo nedostupnost, se kterou se Twitter v poslední době potýká. Přesto se například Jaiku s Twitterem zatím v návštěvnosti měřit nemůže, viz graf z Alexa.com.

Populárnější mikroblogovací systém nenajdete, proto existuje například napojení na Facebook a další podobné služby. Jeho příznivci si díky němu povídají o vaření, pracovních problémech, prostě o všem. Každou minutou se díky Twitteru dozvědí něco zajímavého. Oněch 140 znaků se někomu může zdát hrozně málo, přesto příznivců Twitteru neubývá. Asi dobře vědí, že se mohou dozvědět dost věcí, které by jim jinak unikly a mohou se jim hodit.

Anketa

Účastníte se mikroblogování?

20 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 21. 5. 2013 11:34

Školení: Jak na firemní Facebook prakticky

  •  
    Jak efektivně propojit Facebook s webem.
  • Jak vše měřit a vyhodnocovat.
  • Jak řešit krizové situace.

Detailní informace o školení Facebooku »