Hlavní navigace

Twitteru přibývají uživatelé příliš pomalu. Čím si pod sebou podřezává větev?

10. 2. 2015
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Pomůže Dick Costolo, který si sype popel na hlavu? Pomůže Twitteru snaha být vším jiným než tím, v čem byl vždy dobrý?

Dick Costolo, CEO Twitteru, označuje výsledky Twitteru v minulém roce za posun nebývalým tempem. Na jedné straně tu je 97% růst příjmů (479 milionů USD v posledním čtvrtletí oproti 242,6 milionu USD v témže období roku předchozího). Na straně druhé je tu 125 milionů dolarů ztráta (511 milionů dolarů ve stejném období předchozího roku).


Autor: Twitter

Finančně by tak možná Twitter mohl skutečně vykazovat úspěch, výrazné zvýšení příjmů, stejně jako výrazné snížení ztráty, je dobrá zpráva. Celé to ale kazí jen malý růst počtu uživatel – o 4 miliony uživatelů více v mezičtvrtletním srovnání, v celkovém počtu 288 milionů (připomeňme, že Facebook má více než 1,3 miliardy, Instagram 300 milionů a co víc, analytici odhadovali, že Twitter dosáhne nejméně na 292 milionů).


Autor: Twitter

Neméně zajímavé na tom všem je, že Twitter zmiňuje, že pomalý růst v posledním čtvrtletí je způsoben tím, jak se aplikace třetích stran (hlavně Applu) integrují s Twitterem. Což má zajímavé pozadí hlavně v tom, že v minulých letech Twitter dělal všechno proto, aby funkční ekosystém aplikací zlikvidoval – některé z klientských aplikací tak postupně přestávají existovat.

Twitter se paradoxně snaží stát něčím, co zvládá všechno, co ostatní sociální aplikace – včetně chatování či videa. Zapomíná přitom na stále stejné zásadní omezení, 140 znaků na příspěvek se pro chatování. posílání zpráv a komunikací v týmech opravdu nehodí. A to, co kdysi vypadalo jako konkurenční výhoda, je dnes jeho největším omezením.


Autor: Twitter

Paradox nedostatečného růstu nových uživatelů je o to větší, že pokud si zkusíte na Twitteru založit účet, je velmi pravděpodobné, že to velmi brzy vzdáte – nový proces zakládání účtu je zbytečně komplikovaný, nelze přeskočit nekonečné přidávání nových účtů – což je sice pochopitelné (Twitter bojuje s tím, že noví uživatelé potřebují atraktivní obsah, aby zůstali uživateli), ale zvolené řešení je nešťastné.

Připočítejme zbytečné a nesmyslné změny ve vzhledu profilů, které ve snaze co nejvíce se podobat Facebooku přinesly profily, které nemají smysl. Nemluvě o tom, že proces změn se zastavil kdesi na vzhledu profilové stránky, ale už nešel dál. Na mobilních zařízeních navíc všechno zůstalo při starém.

Omyl za omylem, chyba za chybou

Dick Costolo se paradoxně domnívá, že věrné uživatele nejvíce odrazuje to, že Twitter nedostatečně řeší šikanu a trolling. V interní zprávě, která se pochopitelně dostala do médií, slibuje že s takovýmito uživateli razantně a jednou provždy zatočí. 

Ti zkušenější vědí, že jsou to stejně pouze plané sliby a žádné řešení neexistuje. Byť Twitteru by nepochybně pomohlo, kdyby posílil péči o uživatele a lépe se snažil řešit země, které nemluví anglicky – na druhou stranu, v porovnání s Facebookem je podpora uživatelů (a řešení problémů) u Twitteru na o několik řádů lepší úrovni.


Autor: Twitter

Připomeňme i to, že Twitter dlouhé roky ignoroval možnost poskytnout odpovídající služby firmám – inzerci jste si například v Česku nemohli koupit řadu let a dodnes je to problematické (to, jestli váš účet bude moci koupit reklamu, je něco jako loterie, prostě jsou účty, kde to nejde, a Twitter to neumí řešit). Stejně tak zoufale nedostačující jsou funkčnosti Twitteru pro správu firemních účtů – existence jednoho jména a hesla bez možnosti dostatečné ochrany účtu, správců a úrovně správců, jsou zásadní problém.

Twitter samozřejmě není v lehké situaci. Přetahovat uživatele z Facebooku je prakticky nemožné, zejména pokud jim nedokáže nabídnout komfort, na který jsou právě z Facebooku zvyklí. Lpění na 140znakových příspěvcích dokáže většinu z nich spolehlivě odradit, byť fotografie a videa už Twitter doplnil, včetně možnosti až čtyř fotografií na jeden příspěvek. Citelně chybí i možnost konverzace v podobě, jak jsou na to uživatelé zvyklí (nejenom) z Facebooku, byť i zde se Twitter snažil seč mohl, ale systém oddělených tweetů a pouze jednotlivých „odpovědí“ evidentně nestačí.

V neposlední řadě nepomáhá ani válka s Instagramem (zde byl původně na vině hlavně Instagram) a nemožnost zobrazovat fotografie z Instagramu, kterou se Twitter snažil řešit tím, že přesvědčoval uživatele, že přece mohou fotit přes Twitter. 

UX DAy - tip 2

Nechytají se ani videa, kde se Twitter snaží s Vine konkurovat právě Instagramu. Ten je ostatně, co se fotografií i videa týče, podstatně lépe i snáze použitelný.

Výsledek podobných válek (vliv má samozřejmě i to, že Instagram patří Facebooku) nakonec vede k tomu, že je lepší používat Instagram než Twitter.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).