Hlavní navigace

Ty ty ty, ty to budeš platiti!

25. 4. 2001
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Představte si svět, ve kterém jsou všechny tiskoviny dostupné zdarma. Jen v nich je na každé stránce malý kousek vyhrazen pro reklamu (kterou často zaujímá reklama na konkurenční titul). Reklama je i na výlohách novinových stánků, u koutků v supermarketech... Ještě přidejte knihy a knihkupectví. Nyní to pojmenujte!
Každá sranda něco stojí, říká se. Na vlastní kůži to zažívají provozovatelé serverů, velkých i malých. Ti velcí nyní často stojí před nelehkým úkolem sehnat finance na posilnění své infrastruktury, která musí zvládat miliony návštěv měsíčně a desítky milionů impresí, ze kterých se díky situaci na trhu zpeněží jen pouhá část. Malí a nadšení tvůrci obsahu chodí s dotazy „jak vydělat“ do konferencí, kde je čeká probuzení „kýblem studené vody“. Investoři s plnými kapsami peněz se už na akcích „kde to funguje“ příliš neobjevují nebo se tam maskují (narážka směřuje na stránky First Tuesday, kde je již delší dobu nefunkční odkaz na zkrachovalý Globopolis.com pod nápisem „First Tuesday funguje“). Jediný, kdo má stále své peníze jisté, paradoxně díky obsahu úplně někoho jiného, jsou telekomunikační operátoři, kteří sem tam nějaký peníz přepustí poskytovatelům připojení k Internetu. Poskytovatelé obsahu, díky kterým lidé na Internet chodí, ať se starají sami. Nejspokojenější ze všech je tedy uživatel – užije si hodně srandy, která něco stojí – nikoliv však jeho.

Na Internetu je ve většině případů zatím stále těžko myslitelné, že firma začne vybírat peníze za něco, co dává konkurence zdarma. A tak vedle sebe existují služby, které uživatelé vysávají a vysávají. Rozetnout tento problém si může dovolit jen někdo, kdo má nad ostatními jasnou převahu. Prvním serverem, který u nás dosáhl takové popularity, že téměř neměl konkurenci, se stal server Nabit.cz sloužící k zasílání log na mobilní telefony Nokia. Jeho neohrozitelná pozice mu umožnila, že začal za službu vybírat peníze. Jde o celkem směšné dvě koruny pomocí mikroplatebního systému I LIKE Q. V porovnání s další možností (i pro k Internetu nepřipojené) – za téměř čtyřicet korun přes auditexové služby (začínající čtyřčíslím 0609) – je ona dvoukačka pakatel. Mladí jsou ale ochotní za tento kus „displejové legrace“ dát mnohem více, EuroTel jistě ví moc dobře, proč nastavil cenu nové služby loGo někde mezi těmito sumami – na 14,90 Kč. Operátor prostě není charita – nikdo ho tak hlavně nikdy neměl možnost vnímat, na rozdíl od Internetu, kde je přece vždy vše zdarma. Nabit.cz měl přímé náklady na odesílání SMS zpráv, proto začal vybírat od uživatelů peníze a oni to, zdá se, pochopili. Ale copak ostatní servery nemají na svůj obsah (často nemalé) náklady?

BRAND24

Včera mě překvapila internetová verze Annonce. Ta přináší jak inzeráty z tištěné verze, tak i slibně se rozvíjející čistou on-line verzi. Popisovat výhody pohodlného fulltextového vyhledávání před listovaním stohy novinového papíru tu jistě nemusím. Ještě donedávna mohl člověk z domova od stolu dostat zcela zdarma plnohodnotnou náhradu za tištěnou verzi. Jaké mě však čekalo překvapení, když jsem včera našel u inzerátu poznámku: „Tento inzerát naleznete v tištěné ANNONCI s datem 23.04.2001“ s odkazem „Kontakt na inzerenta“. Po kliknutí na odkaz se uživatel dozví, že pokud nemá mobilní telefon EuroTel, má smůlu. Kontakt je možné získat pomocí SMS a to za cenu odeslané zprávy plus jednu a půl koruny bez DPH za zprávu přijatou – ta totiž bude obsahovat vyžádaný a na Internetu chybějící kontakt.

Že by první jarní vlaštovka ve světě, kde jsme slovo ZDARMA vídali s takovou samozřejmostí?

Kolik byste byli ochotni věnovat měsičně za internetový obsah, který "zkonzumujete"?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor pracuje intenzivně s Internetem od roku 1993. Dlouhodobě se. Věnuje publikační činnosti, spolupracoval např.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).