Týdeník Agenda byl prý virálem, který má vzbudit diskusi o citacích v médiích [DOPLNĚNO]

V druhém čísle týdeníku Agenda, který minulý týden vyvolal na české vydavatelské scéně poprask, autoři píší, že šlo o záměrnou provokaci. Dá se jim tentokrát věřit?

Pokud jste minulý týden tipovali, že nový týdeník Agenda kompilující obsah z jiných médií je provokace, která má za cíl píchnout si do tuzemských novinářů, máte zřejmě do velké míry pravdu. I když – kdo ví? Týdeník totiž zřejmě z trafik nezmizí.

„Kdo si myslel, že jde o virální kampaň, měl pravdu,“ stojí dnes na facebookové stránce projektu. A v druhém čísle Ondřej Aust, David Shorf a Marek Prchal vysvětlují, že chtěli svým experimentem upozornit na to, jak se mezi tištěnými i internetovými médii bez skrupulí přebírá obsah.

„Kompilace a ‚zmonitorování‘ informací konkurence – tedy pravidelné shromažďování informací odjinud – se tady stalo běžnou metodou vytváření ‚vlastního obsahu‘. Přirozeně to není výsadou jen tuzemského mediálního prostředí – s rozmachem informačních technologií a vydatnou pomocí sociálních sítí umožňujících vše bleskově sdílet napříč světem je to běžné i v jiných zemích,“ stojí v redakčním materiálu.

Trojice tvůrců v něm dále podrobně rozebírá reakce médií a vlivných internetových uživatelů na první číslo Agendy – včetně rozhovoru, který minulé úterý vyšel na Lupě.

Do vydavatelství Sanoma, které týdeník vydává, podle redakce už minulý týden přišly dopisy od vydavatelství Mafra, které žádaly o zastavení přebírání obsahu. A vydavatelé chystali společný postup v rámci sdružení SPIR. Vyvolat diskusi a provokovat se tedy Agendě určitě povedlo.

Vzhledem k mystifikačnímu pozadí projektu zůstávají i po dnešku některé otázky otevřené. Ta hlavní je nasnadě: šlo skutečně od začátku o virální kampaň, nebo jde po bouřlivé reakci trhu o snahu elegantně ustoupit z pozic?

Odpověď by mohlo naznačit i to, zda bude Agenda dále vycházet. V dnešním čísle se k tomu redakce kupodivu jasně nevyslovuje – s výjimkou poznámky, že příští pondělí určitě nevyjde. Bude totiž svátek, a navíc apríl.

DOPLNĚNO 10:57 – Týdeník Agenda nakonec nemusí být jen jednorázovou experimentální provokací, jak se nás autoři snaží přesvědčit v dnešním čísle. To by dávalo smysl, pokud by titul byl jednorázovou záležitostí. Z vyjádření jeho publishera Petra Zavadila pro Lupu ale vyplývá, že by týdeník v budoucnosti mohl dále vycházet.

„Dnes vyšlo zatím poslední číslo. Více po konferenci. Právně je to OK,“ napsal Lupě Zavadil.

EBF6

Jde o konferenci, kterou organizuje Mediář.cz (jeho šéfredaktorem je hlavní editor Agendy Ondřej Aust) společně s vydavatelstvím Sanoma, a na kterou je v dnešním čísle Agendy reklama. Prohlášení o virálním experimentu tak může být opravdu zejména tím elegantním pokusem, popisovaným výše.

DOPLNĚNO 11:57 – Vydavatelství Sanoma rozeslalo médiím tiskovou zprávu, ve které říká, že Agenda je „fiktivním týdeníkem“. Z vyjádření navíc vyplývá, že by se za projektem opravdu mohla zavřít hladina: „Finální akcí projektu bude konference o výrobě obsahu a jeho producentech. Právně je to OK,“ stojí v tiskové zprávě.

3 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 25. 3. 2013 21:02

Školení Správa Stránek na Facebooku

  •  
    Jak pokročile spravovat Stránku, Události, Skupiny.
  • Jak tvořit i netvořit příspěvky.
  • Jak nepřijít o účet, nenaletět a neztratit všechno.

Detailní informace o školení Správa stránek na Facebooku »