Hlavní navigace

Týdenní revize: jak uchránit soukromí na Internetu

19. 8. 2006
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 29
Proběhlý týden ovládala světový Internet kauza "uniklých" záznamů o vyhledávání společnosti AOL. Špehování a krádeže identit jsou tak jako tak stále větší problém, který by uživatelé Internetu měli brát na zřetel. A to býval kdysi na Internetu takový klid... Legislativní pokusy o jeho návrat však bohužel často vedou do slepé uličky. Prozradili jsme vám také další podrobnosti o IPTV od Telefóniky. A víte už, proč si koupit iPod?

Internetové bazary působí často dojmem výborného místa pro snadné lidové maloobchodování, jako dělané pro 21. století. Dojem ve vás však přetrvá zpravidla nejdéle do přečtení náhodně vybrané diskuse pod nabídkami a poptávkami předmětů. Pokud i přesto odoláte a podáte si inzerát, můžete být nemile překvapeni nesouvisejícími a pochybovačnými odpověďmi. Čím to, že se tato slibná forma e-komerce až příliš často mění ve weby, plnící náhle poněkud jiné účely?
Vojtěch Bednář: Zakecaný web

Pololetní hospodářské výsledky mobilních operátorů naznačují, že zavedení mobilní přenositelnosti se do fluktuace jejich zákazníků (tzv. churnu) promítlo poměrně výrazně, ale jen v prvním čtvrtletí. Vodafone spustil svou „push“ službu pro firemní zákazníky a Tiscali vyhrálo další bitvu v již ztraceném boji o dial-up.
Jiří Peterka: Stalo se: churn se vrací k normálu

Názory veřejnosti i odborníků na vzhled těch či kterých stránek bývají málokdy milosrdné a s oblibou kriticky komentují po©tivou práci tvůrců webů. I webdesignéři však znají slabé stránky druhé strany, totiž svých zákazníků. O některých z nich by se mohly sepisovat učebnice, které by měly jen tu vadu, že by je nikdo ze zadavatelů nečetl – jako zákazníci přece ví všechno nejlépe…
PGP blog na Lupě: Potrapte si svého webdesignera

Trochu podobnou kategorií, ovšem už trochu vážnější (neboť tady jde o peníze) jsou z pohledu mnoha uživatelů webu i e-shopy. Ať se snaží sebevíc, v diskusích to budou vždy podezřelá místa, která vás nalákají ke koupi a následně buď nemají zboží, nebo je pošlou pozdě či nepošlou vůbec, neumí potvrdit objednávku a neznají spoustu dalších základních pravidel správného provozu e-shopu. To ovšem ještě zdaleka není všechno. Co teprve případ, kdy e-shop přijme vaše peníze, ale vy posléze zjistíte, že zmíněný web vlastně neexistuje?
Blog Františka Fuky na Lupě: Další fungující server, který neexistuje!

Na podzim roku 1991 probíhala první experimentální spojení z České republiky do Internetu. Toto neoficiální výročí vyzývá k rekapitulaci toho nejzajímavějšího z historie českého Internetu, téma je však natolik rozsáhlé, zajímavé a mezi pamětníky citlivé, že jeden článek průměrného rozsahu může postihnout nanejvýš jeho nejdůležitější milníky. Které to jsou? To samozřejmě záleží na tom kterém úhlu pohledu a také odborného zařazení pamětníka. Každopádně na několika základních událostech se zřejmě shodne většina.
Aleš Miklík: Od nadšenců k byznysmenům

Jste-li správcem sítě, jistě vám nemusíme vyjmenovávat všechny hrozby a trable, které vaši svěřenci svým chováním na síti mohou působit. Kromě obvyklých potíží se však může vyskytnout i záškodník, lačný například odposlechu aktivity uživatelů. Naštěstí známe recepty, jak ně. V dalším díle seriálu o ochraně proti odposlechům jsme se podívali na obranu proti útokům DHCP Spoofing, ICMP Redirect, Port stealing, MAC Flooding a DNS Spoofing a zároveň si vysvětlili, jak tyto útoky detekovat.
Martin Haller: Bráníme se odposlechu: specifické útoky

Kolem mp3 přehrávačů firmy Apple koluje mnoho mýtů. I přes to jde o světově nejúspěšnější firmu v tomto oboru a mnozí z vás se ptají – proč? Otázka je na místě – iPod nepodporuje WMA, OGG, FLAC, AVI, MPG a mnohé další formáty, neobsahuje diktafon a podobné funkce, které ostatní přehrávače podporují již dlouho. Není tedy na místě spíše otázka, co vlastně iPod umí tak fantastického (či fantasticky), že jej za svého digitálního přítele volí čím dál více lidí?
Blog Ondřeje Kokeše na Lupě: 10 důvodů, proč si koupit Apple iPod

O IPTV Telefóniky je již mnohé známo, avšak řada otázek stále přetrvává. Rozluštění se dočkáme snad již v řádech týdnů, proč se však nepodívat na zajímavosti z její specifikace už nyní? Zatím například stále není jasné, zda bude spuštěna ještě nad stávajícím ADSL, nebo jen nad novějším ADSL2+. Technicky jsou možné obě varianty. Jisté ale je, že bude zapotřebí speciálních set-top-boxů pro IPTV, dodávaných v rámci služby. A nejspíše také nový ADSL modem s podporou QoS. A mimochodem, do IPTV se nedávno ohlásil pustitVolný.
Jiří Peterka: IPTV od Telefóniky: nad jakým ADSL?

Dostanou-li se vaše osobní údaje do nepovolaných rukou, může se za vás vydávat jiná osoba a poškodit vás. Tento typ kriminální činnosti se nazývá „krádež identity“ nebo také „krádež totožnosti“ a v technologicky vyspělých zemích je stále častějším jevem. Co vlastně taková krádež identity znamená, co všechno může způsobit a jak se před ní na Internetu bránit?
Helena Nykodýmová: Bojíte se krádeže své identity?

Známý blogovací systém Googlu Blogger.com vstoupil do další beta fáze, ovšem systém díky tomu získá mnohá vylepšení: design vzhledu vašeho blogu pomocí WYSIWYG editoru, možnost privátních blogů s přístupem pouze pro zvané, vylepšené možnosti RSS feedů, tagování příspěvků a okamžité updatování. A hlavně: přístup přes univerzální rozhraní GData.
Novou funkci získal ovšem také Googlův instant messenger GTalk: nyní můžete snadno sdílet vybrané soubory s kterýmkoliv uživatelem.
Blog Františka Fuky na Lupě: Nový Blogger a Podělte se o data skrz Google Talk

Máte-li obavy pustit své dítě do internetových diskusí (a chatů), protože by tam mohlo padnout do spárů neznámého online útočníka (případně pokud tyto nástrahy sami dobře znáte z vlastní zkušenosti), možná byste uvítali legislativní ošetření dohledu nad tím, aby alespoň ve škole bylo podobných rizik ušetřeno. Avšak pozor, ne každý nápad, ideální ze starého dobrého světa, je vhodný k naroubování na ten virtuální…
Patrick Zandl: Kladivo na online predátory nehledí napravo nalevo

V inovacích si Česká republika nestojí dobře. Ani jako samostatná malá země, ani jako součást většího evropského celku. Bývalo tomu jinak, ostatně jména českých inovátorů slýcháme často – ale hlavně v souvislosti s cizinou. Pomohou univerzity, manuály, iniciativy a nějaký ten kapitál?
Rita Pužmanová: Inovovat, inovovat, inovovat…

Provozujete e-shop a nevíte, jak se dostat do povědomí zákazníků? Cest k lidem na Internetu je nepočítaně a ne každá je stejně efektivní. A pokud máte omezené zdroje (ovšem kdo nemá), je tato otázka ještě palčivější. Jak se tedy po všech peripetiích se zakládáním e-shopu vypořádat i s propagací? Nemusíte se bát, znovu vám dobře poradíme.
Marcel Kupka: Zakládáme e-shop: propagace, reklama

BRAND24

Důvěrou řady internetových uživatelů otřáslo nepochopitelné rozhodnutí společnosti America On Line (AOL) zveřejnit seznam až 36 miliónů dotazů, které za období tří měsíců hledalo přes 650 tisíc vybraných uživatelů. O jak vážné narušení soukromí se jedná? Co lze z těchto statistik vyčíst? Jak významná může být analýza tohoto zdroje z pohledu SEO?
Stranou těchto odborných otázek pak samozřejmě zůstává i problém ochrany soukromí běžnými uživateli. Mohou ještě vůbec bez obav používat oblíbený vyhledávač, aniž by se dočkali obtěžování ze strany telemarketingových firem či dokonce vlády? Jisté rady zatím stále platí, ovšem zmást všehoschopné analytiky vyhledávacích logů není jednoduché…
David Antoš: AOL si se soukromím uživatelů hlavu neláme (doplněno)
Aleš Miklík: Jak bezpečně hledat ve vyhledávačích

I přes výše uvedené překážky je jisté, že e-komerce by měla stále svítit zelená a například placení kartou při dodržení základních bezpečnostních zásad nepředstavuje větší riziko (než například to, že za několik let bez online platby třeba zemřete hladem). V českých podmínkách se však placení kartou zrovna neujalo – jak na straně zákazníků, tak i obchodníků. Malá vstřícnost vůči nim (ve srovnání s vyspělým zahraničím) panuje i mezi bankami. Proč vlastně?
Jan Ambrož: Platby kartou přes Internet pokulhávají

Je podle vás placení kartou online bezpečné?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).