Týdenní revize: U:fon nabídne neomezené volání ve své síti

Papírové letenky jsou od června minulostí. Blog.cz podcenil ochranu proti zakládání spamovacích blogů. Server i-legálně nabízí stahování hudby za paušál, po expiraci předplaceného období však díky DRM ochraně nelze skladby přehrát. U:fon představil nabídku mobilních hlasových služeb. České servery se zaměřením na přírodní vědy navzdory určitým problémům úspěšně fungují. Odláká Internet televizi diváky?

Poslední květnový den skončila éra tradičních papírových letenek. Z rozhodnutí organizace IATA, která sdružuje přibližně 240 leteckých dopravců, se nově vydávají letenky pouze elektronické. I přesto je možné, že se cestující na některých spojích s papírovými letenkami ještě setkají. Přibližně 6 procent leteckých dopravců totiž není členy IATA a proto se jejím rozhodnutím nemusí řídit. Jedná se však zejména o malé lokální letecké společnosti v rozvojových zemích.
Elektronické letenky nabízí dopravci již několik let a v poslední době byl zřetelný trend preferující právě nahrazení papírových letenek levnější a efektivnější alternativou. České aerolinie (ČSA) začaly s prodejem čistě elektronických letenek 16. prosince 2004, a to pro lety do Londýna. Na přelomu loňského a letošního roku český národní dopravce prodával v průměru 84 procent letenek v elektronické podobě. Předností letenek v elektronické formě je snazší zpracování samotnými přepravci, zjednodušený proces vystavení a doručení. Navíc na rozdíl od té papírové ji nemůžete ztratit, protože odbavení probíhá na základě čísla rezervace, resp. letenky. Ačkoli budou nyní všechny letenky vystavovány v elektronické podobě, samotný nákup letenek prostřednictvím Internetu zatím znatelně zaostává. Na začátku letošního roku například ČSA prodaly přes Internet pouze 10 procent letenek.
Jiří Peterka: Stalo se: letenky už koupíme pouze elektronické

Když minulý týden mediální skupina CME koupila společnost Jyxo, stala se doslova ze dne na den trojkou českého Internetu, co se návštěvnosti týče. Záhy po oznámení transakce se objevily pochybnosti o tom, zda-li na Blog.cz, který eviduje přibližně 400 000 blogů, stojí za vznikem každého blogu reálný uživatel. Následně se ukázalo, že například 1300 blogů s názvem „Můj Blog“, které byly založeny během necelých třech hodin, měl na svědomí jeden uživatel. Ten se k založení blogů, které měly robotickou strukturu, hrdě přihlásil. Ačkoli spam blogy neboli splogy jsou stejně chronické jako spam v e-mailové poště či komentářích pod články, provozovatelé Blog.cz nenasadili odpovídající opatření, které by zamezilo čistě automatizovanému zakládání blogů.
Daniel Dočekal: Splog: fenomén, který potrápil Blog.cz

Stahování hudby za paušální poplatek, které začal nedávno nabízet hudební server i-legálně, opět rozvířilo diskusi o prodeji licencované hudby. Po zaplacení měsíčního, čtvrtletního či ročního poplatku mohou uživatelé stahovat z internetové prodejny i-legalne.cz neomezené množství hudby, po exspiraci „předplatného“ však není možné hudební soubory díky ochraně DRM. Nabízí se tedy otázka, zda-li se s ohledem na způsob licencování jedná o neomezené stahování, nebo spíše o hudební půjčovnu s delší zápůjční dobou? Některé zahraniční servery jako například velmi oblíbený Napster však hudbu bez DRM nabízí. Obchodní model, který zvolilo i-legálně se může do budoucna zejména na českém trhu ukázat jako nefunkční. Velká část uživatelů bude i nadále stahovat hudbu prostřednictvím nelegitimních distribučních kanálů, ostatní pak může odradit právě tolik diskutovaná softwarová ochrana, která znemožní pozdější přehrání stažených písniček.
Karel Wolf: Hudbu za paušál nebo raději zadarmo?

V pořadí čtvrtý český mobilní operátor nabídne od poloviny června i mobilní hlasové služby. Do konce roku chce společnost Mobilkom, která operátora se značkou U:fon provozuje, získat pro své mobilní hlasové služby 70 tisíc zákazníků, do roku 2011 se jejich počet má vyšplhat až ke hranici 300 tisíc. Pokud bychom vzali za základ současný počet aktivních SIM karet (13,13 milionu, jako součet přes Telefóniku O2, T-Mobile a Vodafone na konci 1Q 2008), pak U:fonem očekávaných 70 tisíc odpovídá 0,53 procenta celého trhu. To působí spíše jako zaokrouhlovací chyba, než jako nějaká konkurenční hrozba pro již etablované mobilní operátory. Na druhou stranu se takto nízký cíl určitě snáze splní a třeba i překročí, než cíl podstatně ambicióznější. Aby U:fon v silné konkurenci prorazil, rozhodl se jít ještě dál než stávající mobilní operátoři: neomezené volání ve své síti, jen za cenu paušálu, nabídne i těm, kteří by na něco takového jinde nedosáhli.
Jiří Peterka: U:fon pro všechny a navždy

Služba Webnode poskytuje uživatelům i v základní verzi zdarma pokročilý nástroj pro komplexní správu jednoduchého nebo i rozsáhlého webového projektu. Vytvoření a následná administrace projektu jsou snadné, množství prvků použitelných na stránkách je široké, protože Webnode důsledně kombinuje nabídky i dalších online služeb od Google Gadgets přes YourMinis po SpringWidgets. Českého uživatele samozřejmě zaujme český původ služby.
Jan Wagner: Webnode: český redakční systém éry Web 2.0

Prodej společnosti Jyxo do rukou majitelů televizní stanice Nova vyvolává oprávněnou otázku, zda-li za akvizicí stály i jiné důvody než prosté získání uživatelské základny a návštěvnosti. Ředitel Internetu TV Nova Daniel Grunt říká, že kromě návštěvnosti má koupě Jyxa přinést Nově i tým vývojářů a zajímavou platformu blogů. Potvrdil také, že Jyxo bude i pod křídly Novy nadále spolupracovat s Telefónikou O2 a Seznamem, nicméně poznamenal, že oběma firmám může teoreticky vadit, že jim technologie nedodává nezávislá firma Jyxo, ale Nova, která ohlašuje, že chce do Internetu razantně vstoupit. S návštěvností TN.cz jsou zástupci Novy spokojení a připravují spuštění druhého portálu, zaměřeného na zábavu a podporu úspěšných seriálů.
Aleš Miklík: Daniel Grunt: Jyxo pro nás bylo výhodnější investice než Atlas
Internet blog na Lupě: Největší reklamní médium v ČR internetu – TV Nova

Videu na Internetu je předpovídána zářná budoucnost. S rozvojem vysokorychlostního připojení, které je dostupné pro široké společenské vrstvy, přichází na Internetu éra multimediálních služeb založených na online přenosu zvuku a obrazu. Jak se s tímto trendem vyrovnává konvenční televize? Například Česká televize na Internet sází již delší dobu. Ne proto, že by předpokládala masový odliv diváků od televize k Internetu, ale spíše proto, že tak efektivně přichází k novým divákům a současně neztratí ty, kteří by jinak její služby přestali využívat. Komerční televize se donedávna k Internetu stavěly zdrženlivě. Nicméně i v jejich případě, zejména se spuštěním zpravodajského serveru tn.cz nebo uzavřením dohody mezi Primou a Stream.cz o poskytnutí televizního obsahu, začíná hrát Internet stále významnější roli.
Vojtěch Bednář: Trnitá cesta televizí online

Ačkoli se píše teprve rok 2008, Evropská unie již myslí na to, jak bude vypadat budoucí Internet v horizontu let 2020 až 2025. Pořádá na toto téma konference, přijímá deklarace, financuje výzkumné projekty a zřizuje odborné orgány. To vše z evropské perspektivy a pro potřeby Evropy. A zatím se přiklání spíše k potřebě radikální obměny dnešního Internetu.
Jiří Peterka: Future Internet podle EU

EBF16

Podle zprávy OECD představují škodlivé kódy přímou hrozbu pro internetové obchodování. Ačkoli OECD tvrdí, že je asi 93 % všech infikovaných počítačů v domácnostech, podle některých odhadů se tzv. boti, neboli síť počítačů, na které byl nainstalován software, který je umožňuje na dálku ovládat a využívat například pro šíření spamu, aniž by o to uživatel věděl, usídlili ve zhruba 2/3 podnikových sítí. Bez ohledu na to, zda státy mají vlastní orgány určené speciálně pro boj s internetovou kriminalitou, bude problém podle OECD třeba řešit na mezinárodní úrovni.
Pavel Houser: Botnety jsou všude kolem nás

Jak vypadá popularizace vědy prostřednictvím Internetu? Vybrali jsme pro vás některé zajímavé servery se zaměřením na přírodní jevy, které ač negenerují závratnou návštěvnost, úspěšně fungují. Většina českých serverů, které se zabývají problematikou vědy často kombinují popularizaci s přinášením vědeckých novinek. Přestože se věda (alespoň ta přírodní) těší poměrně velkému zájmu internetových médií i čtenářů, mnohé projekty provázejí finanční problémy.
Michal Černý: Věda online: málo peněz, hodně obsahu
Blog Michala Černého na Lupě: ad Věda

Anketa

Jste pravidelnými návštěvníky tn.cz?

Školení Instagram pro firemní i osobní marketing

  •  
    Jak zakládat a používat účty.
  • Jak publikovat a vyhodnocovat.
  • Jak si poradit s hastagy.

Detailní informace o školení Instagram»