Hlavní navigace

Týdenní revize: úspěšní blogeři a drzí spameři

6. 10. 2007
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: 29
Blog.cz se po zařazení do NetMonitoru ukázal jako překvapivě úspěšný blogovací systém. Jak toho dosáhl? Spameři nepřestávají usilovat o dobytí každé e-mailové schránky, přičemž některé jejich "vysvětlující" praktiky dokáží být skutečně popuzující. Proč selhává CAPTCHA, která měla rozlišovat jejich roboty od lidí? Správce české domény má nový registrační systém. Český Google se chlubí místními úspěchy, co si však myslí o cenzuře v Číně?

Na frontě vyhledávačů klid rozhodně nehrozí, naopak všichni velcí hráči intenzivně zbrojí pro další fázi nekončící ofenzivy. Yahoo přišlo na naši výzvu se změnami nedávno, Google inovuje průběžně a v rozjetém vlaku už se přeci jen zabydluje Microsoft, kterému na Internetu jinak dosud spíše scházel dech. Jeho vyhledávač Live Search získal čtyřikrát silnější index a v plánu je i zisk adekvátního počtu nových uživatelů. Budou však novinky k dosažení tohoto cíle stačit, nebo vyhledávání bude navždy dominovat mocný Google?
Vojtěch Bednář: Ožije živé hledání?

Poslanci nedávno schvalovali tzv. diginovelu, upravující přechod z analogového na digitální vysílání. A ačkoli sami cítili, že do jemného přediva novely a její konzistentnosti by neměli moc zasahovat, a předkladatelé je o to i žádali, nakonec přece jen popustili uzdu své tvořivosti. Následky by mohly být dalekosáhlé.
Jiří Peterka: Stalo se: porcování diginovely

Mobilní reklama i přes velká očekávání do ní vkládaná zatím na evropských trzích nedominuje, byť první pokusy mají zdejší operátoři za sebou. Svůj debut si v tomto ohledu odbyla i Česká republika, kde Vodafone před pár týdny představil službu, díky které mohou jeho uživatelé získávat vybrané služby zdarma výměnou za zobrazování reklamních zpráv. Do souboje o budoucí zisky se zapojují operátoři, internetoví giganti, výrobci mobilních telefonů i reklamní agentury. Připojí se i zákazníci?
Jan Handl: Reklama v mobilních telefonech klepe na dveře

Specializované, oborové a jinak úzce zaměřené weby patří k Internetu od jeho samých počátků (vždyť co je dnes web akademické instituce jiného než velmi specifický zdroj online informací). Schopnost rychle a snadno sdružovat zájemce o daný obor z celého světa přispěla ke vzniku mnoha zvláštních médií, jež by se v reálném světě udržela jen stěží. Web však poskytuje útočiště i mnoha specializovaným obsahům, které známe i z „reálného“ světa – třeba takové kuchařky. Jak se jim na (českém) Internetu daří a co nabízí oproti svým tištěným kolegyním?
Monika Vaňková: S vařečkou na český Internet

Asi největší událostí za poslední roky života správce české domény (.cz) byl přechod na nový registrační systém. Ten má napravit některé nedostatky systému předchozího (včetně výše nákladů na provoz) a registrátorům i držitelům domén přinést řadu výhod. Proč trvala příprava na přechod tak dlouho? Je uchovávání osobních údajů o držitelích domén nutné? A jak velký problém je doménové spekulantství?
Aleš Miklík: Martin Peterka, CZ.NIC: česká doména ještě zlevní

Doménové spekulace byly i na vrcholu své slávy problémem poměrně omezeným, zato spam se od počátku dotýkal všech a jeho problémovost s časem viditelně narůstá. Diskusní, obrázkový, PDF spam a další podkategorie tohoto žrouta času a konektivity ohrožují prakticky každého majitele e-mailové schránky. O to více pak člověka rozruší zjevná drzost a neomalenost některých spamerů.
Jiří Macich: Jsme spameři, omluvte nás

Ceny české domény každopádně nejen díky novému registračnímu systému klesají, nově téměř o polovinu. Jak na změnu velkoobchodní nabídky reagovali čeští registrátoři? Promítli slevu do svých koncových cen v plné výši a rychlosti?
Aleš Miklík: Registrátoři snižují ceny domény .cz
Peterův blog na Lupě: Nové ceny .cz domén – porovnání registrátorů
PHP blog na Lupě: Nové ceny domén .CZ u jednotlivých registrátorů
A samozřejmě můžete využít také aktuální přehled cen domén v naší doménové centrále.

Boj se spamem má navíc tu nevýhodu, že vždy budete o krok pozadu za protistranou. Kolem každé ochrany spameři dříve či později objeví objížďku, která je k cíli dopraví tak jako tak – příkladem by mohl být systém CAPTCHA, používaný k rozlišování spamovacích robotů a lidských uživatelů. Původní dobrý nápad se s vývojem robotů nutně překlopil do znevýhodňování lidí, kteří musí luštit čím dál komplikovanější obrazové vzory a hádanky. Nebylo by však naopak řešením počítat s lidskou nedokonalostí a strojově přesné odpovědi penalizovat?
Pavel Houser: Spamovací roboti chytřejší než lidé

Diskuse kolem smysluplnosti či existence tzv. Webu 2.0 často opomíjejí praktické příklady, které s tímto trendem souvisí a bez ohledu na spory o jeho budoucnosti ovlivňují již současný Internet a možnosti jeho uživatelů. Příkladem mohou být různé webové aplikace, často velmi dobře nahrazující dosavadní desktopová řešení. Jak vypadá v praxi nasazení Google Apps pro účely jedné české základní školy a co nového tím získala?
Jan Wagner: Google Apps snadno a rychle proti všem

S Webem 2.0 ostatně souvisí i další fenomén: potřeba a možnost milionů lidí vyjadřovat se a sdílet své myšlenky s ostatními. Po blozích přišly videoblogy a poté zkracování informací dospělo do fáze „twitterování“, kde máte na vyjádření pouhých 140 znaků. Že je to pro zachycení vašich zážitků málo? Pak se zřejmě do nové doby nehodíte…
David Antoš: Blog jako esemeska

S pokračující expanzí blogů sklízí svůj úspěch také blogovací systémy, pouze některé větší a jiné menší. I v Česku spolu soupeří několik zdatných protivníků, zaměřujících se často na stejnou cílovou skupinu (nepočítáme-li systémy pro blogování na zpravodajských serverech). Blog.cz byl dlouho jedním z těch přehlížených, jeho nedávné zařazení do statistik NetMonitoru však ukázalo, že i blogovací systém pro začínající pisatele může být velmi úspěšný. Jak to konkrétně Blog.cz dokázal?
Jan Ambrož: Blog.cz – proč ho vzali deníčkáři útokem?

Má-li někde současný Internet své slabiny, bezesporu k nim patří i datově náročné přenosy (a zvláště ty citlivé na dobu odezvy). Rozmach internetového videa a streamingu je tímto faktem poněkud poznamenán, byť na úrovni koncového uživatele nemusí být dopad tak patrný. Existuje však více oborů a úrovní využití, kde je již pro náročnější video přenosy nutné vymyslet originální řešení – třeba v nahrávacím průmyslu. Jak potom takový experiment vypadá?
Michal Krsek: Digitální kinematografie a Internet

BRAND24

Loňský prodej irské nadnárodní společnosti eTel do rukou rakouského Telekomu Austria se projevil i v ČR, spojením českého eTelu a české dcery rakouského Telekomu, společnosti Czech On Line. S formálním završením tohoto spojení dochází i k přejmenování výsledného celku. Ten se jmenuje Telekom Austria Czech Republic (TACR) a je akciovou společností.
Jiří Peterka: COL a eTel končí. Začíná TACR

Google je na českém trhu fyzicky (v podobě pobočky) přítomný jeden rok, svými službami pak mnohem déle. České zastoupení mělo před sebou řadu úkolů, které podle svých představitelů úspěšně plní. Jak je to ale s jejich názory na cenzuru v Číně a kdy bude do češtiny lokalizována další klíčová služba jako třeba YouTube? Má portál iDnes ve spolupráci s Googlem zvláštní podmínky? Pro podobné a mnoho dalších otázek jsme český Google podrobili důkladnému „výslechu“.
David Antoš, Aleš Miklík: Google: vyhnout se situaci Microsoftu je výzva

Měl by Google v Číně být (za současných podmínek), či nebýt vůbec?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).