Typický Facebook: stránka s 340 tisíci fanoušky může zmizet bez varování

Autor Social Fixeru Matt Kruse varuje: Facebooku jste vydáni na milost a nemilost. Komunita, kterou jste si dlouze budovali, může ze dne na den zmizet. A nikdo se s vámi nebaví.

Social Fixer je poměrně známé a populární rozšíření pro prohlížeč, které pomocí Javascriptu „opravuje a vylepšuje“ rozhraní Facebooku. Není tedy divu, že se jeho stránce na Facebooku podařilo získat skoro 340 tisíc fanoušků. Minulý čas v tomto případě nepoužívám bezdůvodně, protože na www.facebook.com/socialfixer už žádnou stránku nenajdete. Facebook ji bez vysvětlení smazal a s jejím autorem nekomunikuje.

Matt Kruse je kvůli tomu hodně rozčílený a všechny ostatní před Facebookem varuje. V Beware: Your Business Is At The Mercy Of Facebook! popisuje, jak 2. září překvapeně zíral na informaci „Your page has been unpublished“. Bez uvedení jasného důvodu, bez vysvětlení, ale zato s tlačítkem Appeal (Odvolat se). Samozřejmě je použil, i když ho překvapilo, že k odvolání není možné nic napsat, nic vysvětlit.

A pak už jenom čekal. Devět dnů se nic nedělo a pak Facebook prostě stránku Social Fixeru smazal. Krusemu se dostalo jediného vysvětlení, a to automatické hlášky „Smazali jsme něco, co jste publikoval, protože to porušovalo Zásady komunity na Facebooku“. Zmíněné „to“ byla stránka se skoro 340 tisíci fanoušky. Vedle jejího smazání Facebook také Mattovi na 12 hodin zablokoval možnost psát příspěvky (ano, devět dní po onom „porušení“). A stejný „trest“ udělil všem správcům smazané stránky (včetně například Kruseho manželky).

Social Fixer je samozřejmě problém

V tomto případě se dá dost dobře odhadnout, v čem byl vlastně problém. Social Fixer je rozšíření prohlížeče, které zasahuje do toho, jakým způsobem se Facebook uživatelům zobrazuje a funguje. Takže je asi dost jasné, co Facebooku vadilo. A jakkoliv vám to může připadat absurdní (uživatel si přece může u sebe v prohlížeči dělat, co se mu zlíbí), je to zcela logické.

Navíc se stačí podívat na Facebook Platform Policies, ve kterých Facebook uvádí dostatek důvodů, proč může autory podobných aplikací a rozšíření trestat.

Matt Kruse je trochu naivní, pokud očekává, že když bude poskytovat službu, která jde „proti Facebooku“, bude mu Facebook tolerovat, že ho využívá k její propagaci. Naivní je i v tom, že mu nedochází jasné souvislosti: článek Meet Matt Kruse, the man making Facebook better z 25. srpna obsahuje úvahy o tom, že je zvláštní, že právě Social Fixer stále může na Facebooku být, když jiná podobná rozšíření už byla smazána.

Facebook není prostředí pro podnikání

Už řadu let osobně jasně říkám, že Facebook není vhodné prostředí pro podnikání, ale že nelze ignorovat to, že ho až polovina internetové populace používá. Odjakživa totiž platí, že v podnikání musíte jít tam, kde jsou vaši zákazníci.

EBF16

Facebook bohužel ignoruje potřebu firem mít stabilní prostředí a zodpovědného partnera, který s nimi nejedná stylem „nejdřív střílím a potom už se není potřeba na nic ptát“. Pokud se do dobrodružství na Facebooku vydáte, měli byste vždy mít v záloze „plán B“ a Facebook byste měli považovat za doplněk. Protože všechno, co na Facebooku vybudujete, může v příští minutě bez vysvětlení zmizet.

Práva se v tomto případě nedovoláte, uživatelská (natož firemní) podpora v podstatě neexistuje. E-mailové komunikační adresy byly zrušeny a když už se vám povede něco někam poslat, na druhé straně to možná přečte někdo, kdo vůbec neví, která bije. A buď vám neodpoví vůbec nebo nějakým automatickým „copy-paste“, které je odpovědí na něco úplně jiného.

43 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 23. 10. 2013 15:58

Školení: Jak na firemní Facebook prakticky

  •  
    Jak efektivně propojit Facebook s webem.
  • Jak vše měřit a vyhodnocovat.
  • Jak řešit krizové situace.

Detailní informace o školení Facebooku »