Hlavní navigace

Uber čelí dalšímu kolu žalob. Tentokrát hlavně mimo Evropu

Jan Beránek

Nejen evropské úřady a taxikářská lobby má spadeno na americký startup. Po rychlém rozjezdu naráží na odpor a u soudů bude vyšlapávat cestu podobným projektům.

Evropa už má velké protesty proti Uberu za sebou. Francouzští taxikáři útočili na řidiče startupu fyzicky, ti britští zase ucpali ulice Londýna v rámci mezinárodního protestu. Teď se ozývají taxikáři v Kanadě.

Majitel torontské taxislužby Dominik Konjevic rozjel proces, ve kterém žaluje kanadskou pobočku amerického startupu o 307 milionů amerických dolarů.  

Podle informací agentury Reuters Konjevicova firma Sutts zastupuje i další taxikáře. Tentokrát ale u soudu nejde o sdílené služby, jako tomu je převážně v Evropě. „Uber X a Uber XL vytvořily obrovský trh pro nelegální dopravu v Torontu,“ tvrdí podle zprávy Konjevic, který kromě pokuty chce i konec Uberu v provincii. 

Není to první právní bitva, kterou musí Uber v Ontariu projít. Zatím se mu ale dařilo. Návrh torontské radnice na zastavení Uberu smetl ontarijský nejvyšší soud ze stolu s tím, že nejsou žádné důkazy o tom, že by Uber potřeboval licenci. Každopádně v nových předpisech pro městskou dopravu už se bude v Torontu na Uber pamatovat. 

Toronto ale není také jediným městem na americkém kontinentu, kde probíhá nějaký spor s Uberem, a není tak jasné, kolik ze skoro šesti miliard dolarů, které firma získala od investorů, nakonec padne na právníky. Soudy už proběhly třeba v Los Angeles, San Francisku nebo Portlandu. A další je zřejmě čekají. 

Tento týden totiž španělský soudce vznesl dotaz k Evropskému soudu, který má podle něho rozhodnout, zda je Uber pouze aplikací nebo transportní službou. Pak by mělo být, alespoň tedy v Evropě, jasno, jak se má s Uberem zacházet. Jestli jako s regulovanou taxislužbou nebo jako s běžnou mobilní aplikací. Rozhodnutí přijde ale nejdříve příští rok. 

Našli jste v článku chybu?
24. 7. 2015 15:37
taxikar (neregistrovaný)

Uber konkuruje tím že je levnější. Má totiž díky tomu že se vyhýbá nákkladum které mají taxikáři dodržující vyhlášky a zákony výhodu.

Také např. V new Yorku stoji koncese abyste mohli jezdit sami na sebe 300 000 dolarů, taxikáři si na to brali hypotéky, to samozřejmě do ceny započítat musí.

V Praze je tedy Uber výrazně dražší než nejlevnější taxislužby, jelikož tu koncese nestojí nic, a moc mu to tu nejde. Chvíli jsem to jezdil, 90 % zákazníků byli cizinci, češi radši jezdí levněji jinde.

24. 7. 2015 9:59
Karel (neregistrovaný)

Ne, tady kope státní mafie. Úředníci, kteří jsou zaměstnaní kontrolou a udělováním licencí, finanční úřady, které chtějí daně, politici, kteří si na "boji s taxi mafií" budují svou volební kampaň.

Naopak taxikáři to vítají, protože je to šance jak si vydělat bez jakékoliv kontroly, pravidel a daní. Teď napjatě očekávají, zda objednat si taxika bude stále vyžadovat taxi licenci, nebo se to bude dát označit za "mobilní aplikaci". Konečně žádní všeteční úředníci, žádné kontroly, žádné taxametry.