Uber v Praze udělá taxikáře z každého. Začíná testovat službu Pop

Uber rozjíždí pilotní provoz další části svého portfolia. Tentokrát už ale neoslovuje řidiče limuzín, ale běžné majitele aut. Právě s touto službou naráží ve většině evropských zemí.

Každý řidič taxikářem. Uber po limuzínové službě Black spouští v Praze pilotní provoz programu Pop, který označuje jako spolujízdu. Hlásit se mohou řidiči starší jednadvaceti let s čistým trestním rejstříkem a autem mladším deseti let. 

Podle Roba Khazzama je o tuto službu v tuzemsku zájem, a tak jen vyslyšeli volání zákazníků. V Praze jezdí kolem jednoho milionu aut denně a jejich majitelé je využívají v průměru jednu hodinu za den. Podle vize Uberu by se stejné množství lidí mohlo přepravit jednoduše s třetinovým množstvím vozů. Kilometrová sazba služby Pop je deset korun a usednutí do auta stojí korun dvacet. 

Otázkou je, jak se k novince postaví tuzemští taxikáři. V Praze začal americký startup fungovat v polovině srpna a až na dva odstavené vozy se mu zatím souboje s klasickými taxikáři vyhýbaly. 

Podle Hospodářských novin se ale pražští taxikáři hodlají proti Uberu a jeho fungování bránit a už začali vybírat peníze na právníky. „Zatím se jen chystáme. Počkáme, jak dopadnou správní řízení na magistrátu a co řekne ministerstvo dopravy,“ tvrdí deníku Daniel Tarljovski z asociace taxikářů.

Zákon versus technologie

Zatím nejkrutější trest vystavil firmě za provozování ridesharingové služby Pop belgický Brusel. Hrozba pokuty deset tisíc eur za jízdu v podstatě službu ukončila. Uber je také jedním z prvních startupů, kvůli kterému se pořádaly v Evropě masové taxikářské protesty. 

CIF16

Nová služba se moc nelíbí ani tuzemským startupům z taxikářského byznysu. "Trh je myslím dost velký pro všechny, což je ta dobrá zpráva pro zákazníky. Co mně ale přijde smutné, je to, že zákon o taxislužbě není připraven na nové technologie a Uber se svou obrovskou sílou a lobby by se mohl místo snahy o pozastavení kontrol zasazovat spíše o jeho změnu. UberPOP se navíc prezentuje jako spolujízda, která ulehčuje dopravě, což je přinejmenším zkreslené. Řidič si zakázku ani její směr a destinaci vybírat nemůže. Je v dopravě, protože si chce vydělat,” tvrdí Ondřej Krátký z tuzemského startupu Liftago.

Uber je dnes se Snapchatem a Dropboxem jedním z členů elitního startupového klubu, jejichž hodnota se pohybuje nad deseti miliardami dolarů. Poslední investice navršila investorskou sumu na 1,2 miliardy dolarů a valuaci firmy zvýšila na 17 miliard. Funguje ve 42 zemích a Praha doplňuje osmnáctou desítku měst, kam černý taxikářský postrach dorazil.  

34 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 10. 11. 2014 22:18

Školení Instagram pro firemní i osobní marketing

  •  
    Jak zakládat a používat účty.
  • Jak publikovat a vyhodnocovat.
  • Jak si poradit s hastagy.

Detailní informace o školení Instagram»