Hlavní navigace

Učebnice na bázi open source

 Autor: 29
Michal Černý 25. 5. 2009

Kalifornský guvernér přišel s nápadem na zavedení open source učebnic do škol. Důvodem má být snižování finančních nákladů a také snaha o vnesení nových myšlenek do edukačních procesů.

Plán Arnolda Schwarzeneggera nemusí být plánem úplně špatným, ač se (zatím) týká pouze učebnic a studijních materiálů z přírodních věd a matematiky. Kalifornské školství má mezi pedagogy smíšenou pověst – západní stát USA vydává na školství ohromné prostředky (ač občas nepříliš efektivně) a snaží se nikoho nediskriminovat. S trochou nadsázky lze říci, že pokud na obal učebnice umístíte obrázek s chlapcem na vozíku a nevidomou dívkou, máte jistý úspěch (téměř) bez ohledu na obsah. Právě proto se zatím přichází pouze s vědami nespolečenskými, aby nebylo tak obtížné vyvážit aspekty rovnoprávnosti (často dotažené až do absurdity).

Celé se to může zdát na první pohled možná poněkud směšné – přece jen bychom očekávali, že autory učebních materiálů budou odborníci. To jsme si ale mysleli také o encyklopediích před pěti či deseti roky a dnes je anglická Wikipedia kvalitou kladena některými průzkumy na roveň s kdysi nedostižnou Britannicou.

Noví lidé navíc mohou přinést nové názory a pohledy, zajímavé příklady aplikací probíraných jevů či historické zajímavosti. Ostatně, podobným směrem vykročilo i české školství s projektem Digitálních učebních materiálů, který se zaměřuje na tvorbu jednotlivých pracovních listů či partikulárních studijních materiálů (např. prezentací).

Vše se zdá být úžasné a perspektivní. Až na několik malých „ale“. Předně na učebnicích je sice důležitá myšlenková pestrost a věcná správnost, ale snad ještě důležitější je jednoznačný didaktický směr a jasná myšlenková linie. Materiál by musel projít nějakou unifikační korekturou a navíc by bylo nutné ho také didakticky zacílit, což je buď drahé (jako privátní řešení) nebo dosti složité (ve vztahu ke komunitě). Materiál by byl obsahově nevyrovnaný (což dokládá Wikipedia) a bylo by nutné jisté pasáže zřejmě doplnit opět privátně. Nepočítaje spory o to, co je pravdivé a správné a co nikoli.

Navíc je potřeba zmínit specifické prostředí Kalifornie. Výjimkou zde nejsou spory nad učebnicí táhnoucí se od roku 2005. A asi není těžké si představit, jaké spory a kontroverze by se mohly rozvinout kolem otevřené učebnice. Šance na její vydání obsahující aktuality by tedy byla velmi nízká. Snad právě proto je šance takového projektu na úspěch diskutabilní i v samotné Kalifornii.

Pokud vše sečteme, získáme velice rozporuplný projekt. Dovolím si tvrdit, že korekční, recenzní a unifikační práce, spolu s náklady na doplnění některých pasáží, by byly vyšší než než nechat učebnice napsat odborné autory.

To ale rozhodně nijak neumenšuje výhody partikulárních studijních materiálů, které si pedagog v rámci výuky sám ohodnotí, upraví a implementuje tak, aby odpovídaly jeho vzdělávacímu cíli a prostředkům. Šanci by tak mohly mít pouze určité koordinované a myšlenkově propojené skupiny autorů, kteří by se předem dohodli na jazykových prostředcích, rozsahu, obsahu, didaktických prostředcích atd. To lze ale jen velmi obtížně realizovat v anonymní otevřené skupině, která nemusí sdílet stejné představy a ideály.

Autor již prve uvedeného zdroje Ryan Paul poukazuje na to, že podobná myšlenka by mohla být něčím velice zajímavým a kvalitním, pokud by školství nebylo tak přebyrokartizováno jako je nyní. Celé to lze rozvést ještě dále – otevřené studijní materiály a jejich propojení, psané tak, aby byly určeny ke studiu a nikoli k přehledu faktů (jako Wikipedia), rozhodně smysl mají. Dost možná nikoli jako školní učebnice, ale jako rozšiřující studijní materiál, námět k prohloubení látky či tvorbě referátu.

Taková učebnice zřejmě nezajistí to, aby student pochopil probíranou látku v patřičném kontextu a hloubce, ale může mu pomoci pochopit nejasné pasáže, nebo realizovat nejrůznější cvičení a úkoly. Bude to zdroj zatížený stejnou chybou jako Wikipedia a stejným subjektivním rozkolísáním i obsahovou nevyvážeností. To již ale bude tolerovatelné a přípustné.

Využití podobného projektu je široké a kromě studentů všech typů škol může být uplatněno také ve formálních i neformálních celoživotně vzdělávacích procesech. A právě takový materiál by měl být základem toho, co se snaží Wikipedia zbudovat jako Wikiverzitu, která je obohacena o samostatné knižní zdroje a několik dalších prvků.

Zdá se, že snaha kalifornského guvernéra asi vyzní naprázdno v oblasti, která mu zřejmě nejvíce leží na srdci, a to jsou peníze. Open source učebnice (prozatím) nepředstavují funkční a z pohledu pedagogického použitelný nástroj. Kalifornský guvernér přišel s nápadem zavádět open source učebnice do škol. Důvodem má být snižování finančních nákladů a také možná snaha o vnesení nových myšlenek do edukačních procesů k systematickému vzdělávání. Ale možnost, že se komunita ukáže v síle, jakou vybudovala Wikipedii (ač si o ní myslíme cokoli), vyloučit nemůžeme. A tak ani koncept otevřených učebnic není nemožný. Možná jen vzdálený našim současným představám.

Psychologická terminologie zná pojem folkový psycholog – to je v podstatě každý, neboť každý musí nějak pracovat se svou psychikou i psychikou osob kolem sebe. V jemně pejorativním slova smyslu je to pak člověk, který psychologii nevystudoval, ale přečetl si několik knih a má pocit, že je odborníkem na psychologii. V pedagogice je to snad ještě markantnější – každý prošel nějakou školou a soudě podle diskusí pod články školství se věnujícími, každý pedagogice rozumí. Je tedy otázkou, zda je výhra pro studenty, když formální edukátory převálcuje folkový pedagog.

Anketa

Myslíte si, že cestou open source může vzniknout plnohodnotná učebnice (čehokoli)?

Našli jste v článku chybu?

29. 5. 2009 12:07

Maxx (neregistrovaný)
Tezko rict ... uznavam, ze ucebnice 1.-5. trida nejsou z didaktickeho hlediska jednoducha zalezitost, zde je potreba mit nejen kvalitni material, ale i metodiku a samotne ucitele ... pak je to slozitejsi ... uznavam, ze uceleny pohled je nekdy dulezity, ale jen pro nektere obory a nekdy je mnohem dulezitejsi dostupnost dilcich informaci ... ale urcite nelze rict, ze opensource by nemohlo vytvaret kvalitni materialy, ono totiz velic zalezi, jakym zpusobem bude mateial vznikat ... muze to byt rozd…

29. 5. 2009 3:19

keff (neregistrovaný)
Pozor, rozlišujte prosím sbírky příkladů, vysokoškolská skripta a učebnice.
Zatímco u prvních dvou s vámi souhlasím, VŠ studenti jsou zvyklí nemít všechno jako na talíři, a pro sbírky příkladů je wiki forma velmi vhodná, učebnice pro základní a střední školy (o kterých se mluví v odkazovaném článku) koherentní být musí - konkrétně je v článku zmiňována učebnice dějepisu, a ta by, podle mého názoru, měla znít jako když vás provází dějinami jeden průvodce, ne aby každá kapitola či dokonce stránka …
DigiZone.cz: NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Jak koupit Mikuláše a nenaletět

Jak koupit Mikuláše a nenaletět

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

120na80.cz: Bojíte se encefalitidy?

Bojíte se encefalitidy?

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů