Učenlivý časopis Zite pro iPad koupila CNN za 20 milionů dolarů

Jak se s nástupem tabletů mění návyky diváků, posluchačů a čtenářů, zavedená média si chtějí pojistit dobrá místa na novém trhu.

Televizní společnost CNN ve středu oznámila, že kupuje kanadský startup, který vyvíjí pozoruhodnou ipadovou aplikaci Zite. Ta nabízí čtenářům zatím zdarma a bez reklam digitální časopis sestavený na míru algoritmem, který bere v potaz, co sdílejí jejich známí v sociálních sítích, co je populární v rubrikách, o které se pravidelně zajímají, a také se průběžně učí z toho, který titulek si nakonec rozkliknou a jak článek ohodnotí. Na rozdíl od klasické RSS čtečky nepředkládá uživatelům vše, co daný feed přinese, ale postupně se z jejich chování učí, co opravdu čtou a co je zajímá. Přihlášené, ale přeskakované zdroje pak postupně utlumuje, zatímco ty sledované nabízí na prominentních místech.

Otisk obrazovky z aplikace Zite

Jedná se tedy o podstatně propracovanější obdobu personalizovaných agregátorů jako jsou české Chytré noviny (ty si však čtenář musí sám nastavit, takže zase tak chytré nejsou) a ipadových čteček jako je Flipboard nebo Pulse, které umí články odkazované z RSS feedů a sociálních sítí zalomit do vcelku přehledné podoby imitující papírové časopisy, takže jimi mohou čtenáři pohodlně listovat. Dalšími, u nás méně známými konkurenty jsou Editions od AOL a pokus Yahoo nazvaný Livestand.

Žádný z nich však neumí tak dobře jako Zite na úrovni jednotlivých článků automaticky a bez velkého nastavování předvídat, co dalšího by toho kterého čtenáře mohlo zajímat. Zite vychází z výzkumných laboratoří kanadské University of British Columbia a patří mezi nejpropracovanější „robotické editory“ současnosti. Proto jej CNN pohltila už v tak rané fázi vývoje. Cena nebyla oficiálně zveřejněna, blog AllThingsD zjistil, že televize za aplikaci zaplatila 20 až 25 milionů dolarů (až 418 milionů korun).

oficiálních zpráv se zatím dozvídáme, že tým vývojářů bude pokračovat v nezměněném složení dál ve stejném kursu, jen se přesune o pár set kilometrů jižněji z Vancouveru do San Francisca. Aplikaci prý čekají v náručí mediální megakorporace světlé zítřky. Pokud ovšem nenarazí do zdi zvané copyright. Už v březnu totiž tvůrci Zite dostali mimořádně ostrý výhrůžný dopis od největších amerických médií (mezi nimi Washington Post, AP, Time, Dow Jones, Gannett, Getty Images a mnoho dalších – CNN tehdy chyběla). Jejich vydavatelům se nelíbilo, že aplikace z nich vytahuje články a zobrazuje je ve vlastní úpravě – a tedy bez reklam.  „Bylo by krátkozraké, kdyby viděli Zite jako výzvu k souboji,“ reagoval tehdy CEO Ali Davar.

EBF16

Co tedy bude dál? Nasadí CNN do experimentální aplikace reklamu a pokusí se na ní vydělávat? Zmanipuluje algoritmus tak, aby upřednostňoval obsah jednoho mediálního domu (autoři se dušují, že ne)? Nebo aplikaci po čase prostě zařízne? A další důležitá otázka zní: Má nám zprávy vybírat počítačový program? A opravdu chceme číst jen to, co chceme číst?

Zdroj: AllThingsD

Školení: Jak na firemní Facebook prakticky

  •  
    Jak efektivně propojit Facebook s webem.
  • Jak vše měřit a vyhodnocovat.
  • Jak řešit krizové situace.

Detailní informace o školení Facebooku »