Důvody těchto přesunů jsou zjevně čistě praktické – z nejrůznějších právních a zejména daňových přičin se lépe prodává podíl v akciové společnosti než ve společnosti s ručením omezeným. Proto také MAFRA získala podíl až v Mobil Media a původní firmu čeká zřejmě pozvolný zánik. Zajímavá je však komunikační strategie, kterou Mobil server zvolil. Tento týden v pondělí byl oficiálně oznámen vznik společnosti Mobil Media (do rejstříku byla zapsána koncem minulého roku) s tím, že se ještě letos očekává vstup investora. Uběhly čtyři dny – a dnes dopoledne se má tento vstup oficiálně oznámit.
Přestože Mobil server vždy hájil myšlenku otevřenosti, kterou naplňoval mimo jiné pravidelným zveřejňováním svého ročního obratu, v tomto případě se zřejmě dočkáme jen obvykle mlžných informací, na které jsme už v případě internetových akvizic zvyklí. Jisté je v současné chvíli jen to, že MAFRA získává v Mobil Media pouze minoritní podíl, ovšem s opcí na další procenta. Tento model v těchto případech obvyklý, protože na jedné straně snižuje riziko investora a na straně druhé umožňuje zohlednit úspěchy společnosti ve výsledné kupní ceně. Jinými slovy, pokud vše půjde dobře, získá MAFRA za nějaký čas celou společnost a původní podílníci zase dostanou velmi slušně zaplaceno. Kromě zmíněného Patricka Zandla a Petra Mitošinky mají nyní ve společnosti podíl také Pavel Bořkovec (doposud výkonný ředitel Mobil serveru) a Zdeněk Polách (šéfredaktor BonusWebu, který na Mobil Media převedl).
Spojením obou rodin serverů vznikne mediální kolos, kterému v podstatě nikdo v českém Internetu nebude schopen konkurovat. Obě skupiny se navíc velmi vhodně doplňují a mají minimální překryv – iDnes se věnuje hlavně všeobecnému zpravodajství s tématickými sekcemi, zatímco Mobil Media má oborově zaměřené servery s technickým nádechem. Oba jsou přitom ve své oblasti velmi úspěšní: iDnes je největší zpravodajský, Mobil.cz zase největší technický server.
Zatímco jiní významní poskytovatelé obsahu v českém Internetu našli své investory už podstatě dříve, Mobil server dlouho otálel a čekal na vhodnou příležitost. Jednání s MAFRA podle neoficiálních zpráv probíhala zhruba od loňského podzimu, což není tak dlouho. Stojí za to připomenout, že MAFRA v létě jednala také s Internet OnLine o spolupráci na jeho – tehdy se rodícím – portálu Quick. Dohodu se nakonec nepodařilo uzavřít a Quick vyjel 1. října zcela samostatně; je však otázkou, nakolik to lze dávat do souvislosti s paralelním vyjednáváním s Mobil serverem.
Jedním z nejzajímavějších faktorů je u podobných transakcí vždy cena – a i v tomto případě ji obě strany zjevně hodlají tajit. Určitým vodítkem by však mohla být výše loňského obratu Mobil serveru, který činil zhruba 18 milionů korun, přičemž o rok předtím to bylo 9,2 milionu. V každém případě se tedy objem investice bude pohybovat v desítkách milionů korun, ale jak už jsem vysvětlit výše, záleží také na budoucím růstu.
Spojením Mobilu a iDnesem vzniká v českém Internetu subjekt, který by svým významem i objemem reklamních příjmů mohl hravě zastínit všechny tři hlavní provozovatele portálů, kteří doposud poutali hlavní pozornost. Co dalšího toto spojení přinese je však zatím ve hvězdách.