Peter Hall: U:fon se příchodu Long Term Evolution nebojí

Rozvoj sítě se prý nezbrzdil, 85% pokrytí je pravděpodobně metou letošních Vánoc, zájem o volání v síti zdarma předčil očekávání o trojnásobek a v plánu je lehce rozšířená nabídka mobilních telefonních přístrojů. Konkurence se nebojí a zároveň ji prý ani nijak neohrožují, U:fon chce být zkrátka jiný.

Náš první dotaz bude možná trochu netradiční, týká se spíše samotného brandu. Proč vůbec U:fon, což je trochu obecné označení, a ne jednoduše MobilKom, jak zní poměrně výstižný oficiální název provozovatele?

Jak jste naznačil, ten druhý název je příliš popisný, a jako značka by byl úplně ztracený. Zkuste si představit, jak obtížné by bylo na trhu s podobným označením nezapadnout. Oproti tomu U:fon je snadno zapamatovatelná značka, která má daleko větší šanci se na trhu prosadit. Krom toho nám název rozhodně nepřipadá obecný, naopak mluví poměrně jednoznačně. Jméno U:fon přímo asociuje představu, že budeme jiní než ostatní operátoři a že se pokusíme změnit způsob, jakým lidé nahlížejí na telekomunikace. Zkrátka jsme se chtěli nějak odlišit, a to se nám, řekl bych, povedlo výborně.

Další dotaz bude směřovat k vašemu zatím poslednímu kroku. Proč jste se vůbec rozhodli přijít na trh s hlasovými službami v zemi, kde je odhadovaná penetrace aktivními SIM kartami vyšší než počet obyvatel? Poslední odhady hovoří o nějakých 126 % procentech aktivním karet.

Nemyslím si, že by zrovna pro nás přesycenost trhu v tomto segmentu představovala nějakou závažnější hrozbu. Je naopak možné, že nám ve výsledku dokonce nahrává. Celá naše úvaha je postavená na tom, že svoji síť budujeme na odlišné základní technologii, která je ve výsledku výrazně levnější. Naší klíčovou výhodou je pak to, že můžeme stávajícím mobilním operátorům výrazně konkurovat cenou. Naše služby pokrývají významnou mezeru na trhu, zasahují například rodiny s omezeným rozpočtem. Ostatně o tom, že to od nás nebyl krok stranou, hovoří i první výsledky. Původně jsme totiž odhadovali, že náš hlavní tahák, volání v síti zdarma, bude dosahovat 10–20 % z celkového počtu hovorů, a přitom se ukazuje, že je to až 60 %. Lidé tak šetří obrovské množství peněz a přitom jsou méně omezeni ve volání!

Peter Hall
Peter Hall - hlava
  • Vzdělání: MA; Oxford University 1981
  • COO ve společnostech Karneval Media s.r.o. a České Radiokomunikace (2005–2007)
  • COO a zakládající investor společnosti Bulldog Communications (DSL společnost následně prodaná společnosti Cable and Wireless plc (2000–2004)
  • CTO/CIO Telewest Communications plc (UK Triple play Cable company) 1996–2000

Zatím jste se o tom zmínil spíše obecně, šlo by ideální cílovou skupinu U:fona nějak lépe konkretizovat?

Vyvinuli jsme hlasové tarify pro určité skupiny existujících uživatelů, které zatím zůstávaly spíše v pozadí zájmu operátorů, nebo byly rovnou znevýhodněny. Náš tarif „Rodina“ vám například nabídne hned tři telefony za 600 korun měsíčně a volání a SMSkování v rámci sítě zdarma. Protipól, základní služba neboli tarif za „Za nula“, vám umožní minutu hovoru mimo U:fonovu síť za 4,90 Kč, což je určitě méně než u srovnatelných konkurenčních tarifů. A pro koho jsou naše služby určeny primárně? Jsou to například lidé, kteří se snaží na mobilních hlasových službách nepřeplácet, prvouživatelé mobilních telefonů, a v neposlední řadě také lidé, kteří se bojí paušálních plateb, ale zároveň nechtějí riskovat příliš drahé hovorné. Myslím ale, že si služba může najít své uplatnění i v komerčním sektoru. Představte si například živnostníky s několika zaměstnanci, kteří potřebují být ve spojení a hledají nějaké od počátku nenákladné řešení.

Hall 2

Když se u nás před rokem U:fon objevil, měla média tendenci o hovořit o vás jako o čtvrtém mobilním operátorovi, sám U:fon se však takového označení zříkal. V poslední tiskové zprávě tomu již však bylo jinak. Může za to čistě jenom spuštění prvních mobilních hlasových služeb? Proč tak náhlá změna?

Když jsme začínali, nabízeli jsme především broadbandové připojení a tzv. bezdrátové hlasové služby, takže nešlo v pravém smyslu o mobilní služby, i když tomu tak někteří lidé rozumí. Ano, dá se říci, že se pro nás v určitém významu situace změnila s příchodem klasických mobilních hlasových služeb. I tak ale naše technologie CDMA zůstává v řadě aspektů specifická.

Jaké máte plány s rozšiřováním sítě? Nejprve jsme byli svědky poměrně raketového startu, teď se zdá, že se výstavba viditelně zpomaluje, jste spokojeni se stávajícím stavem?

To je jen iluze, my pokračujeme ve výstavbě stále stejnou rychlostí, která je podle našeho názoru rozhodně dostačující. Počet základnových stanic roste pořád stejným tempem, v první fázi jsme postavili 200 stanic a koncem tohoto roku jich bude 400. Ve druhé fázi jsme tedy vybudovali stejný počet stanic jako v první. Opticky však dochází ke zpomalení, protože zpočátku jsme pokrývali velká města, takže procentuální pokrytí populace rostlo velmi rychle. Nyní je řada nových stanic umisťována naopak v místech s nižší hustotou obyvatelstva, a to i mimo sídla, například v okolí dálnice D1. Proto se momentálně držíme na těch 80 procentech celkového pokrytí populace a další procenta budou přibývat pomalu. My se ale za současný stav sítě rozhodně nestydíme a jeho stav je pro všechny volně k dispozici na mapě pokrytí na našem webu. Pokud se ptáte na to, jak bude pokrytí dál růst, měli bychom do konce tohoto roku určitě dosáhnout 84 – 85 %, na 90 se dostaneme v dalším roce.

Hall 3

Stavíte na technologiích CDMA, nebojíte se, že vás ve finále převálcuje třeba LTE?

Určitě se necítíme ohroženi. Pokud situaci sledujete, určitě víte, v jakém stádiu se Long Term Evolution momentálně nachází a bude trvat ještě velmi dlouho, než se služba na trhu rozšíří tak, aby mohla kohokoli ohrozit. Na druhé straně, až se situace změní a na trhu vzroste poptávka po rychlejších přenosech, nebude pro nás nic jednoduššího, než přesedlat ze CDMA Rev. A na CDMA Rev. B.

Plánujete v nejbližší době nějak výrazně rozšířit nabídku vašich mobilních telefonů?

My v současném stavu nevidíme slabinu, naopak, ctíme jednoduchost. Divil byste se, ale jednou z komplikací pro obyčejné uživatele služeb GSM je příliš velká nabídka mobilních telefonů. Ne každý si chce vybírat a složitě porovnávat. Náš Ubiquam je ekvivalentem Nokie 1600, což byl nejprodávanější mobil loňského roku, tady asi není důvod nic moc měnit. Jde o základní model, nicméně v blízké době se pokusíme uspokojit i trochu náročnější zákazníky. Tito uživatelé by se měli dočkat telefonů s integrovaným fotoaparátem, možností poslouchat mp3, přibude také bluetooth.

Proč lze na počátku koupit SIM s telefonem pouze v balíčku?

Telefon je specifický pro CDMA, nákup telefonu bez SIM karty má smysl v případě, že se (v budoucnu) rozhodnete pro upgrade, nebo se vám ten starý rozbije. Můžete si koupit samotný telefon, ale bude fungovat jen s kartou U:fon, nákup samotné SIM karty by postrádal smysl.

Jak se vám vlastně podařilo vyhnout tradičním „námluvám“ s regulátorem (správcem kmitočtového spektra), které zatím provázely vznik každého nového mobilního operátora u nás? Šlo o technologickou kličku?

To je spíš otázka pro samotného regulátora, než pro nás. Myslím, že regulátor pochopil, že by se mohla zlepšit situace na trhu pro zákazníky. Nebyl tady tedy žádný důvod to U:fonu ztěžovat.

Hall 4

Co chystáte v nejbližší době za nové služby, pokud jsou vůbec nějaké v plánu?

Asi největší novinkou by měly být balíčky kombinující mobilní hlasové služby a data. Nepůjde ovšem o vysloveně nový produkt, spíše chceme zákazníkům nabídnout větší možnost volby. Budeme tak testovat, o co mají naši zákazníci největší zájem.

Myslíte si, že představujete pro klasické operátory hrozbu? Jak vnímáte jejich poslední reakce na některé akce U:fona?

EBF6

Hrozbu určitě ne, pokud budeme úspěšní, počítáme tak s 30 000 zákazníky. Možná jich bude i víc, ale rozhodně nikomu neukrojíme žádný významný díl tržního koláče. Máme vlastní model a vlastní zákazníky, navíc dáváme informace lidem na rovinu. Nabízíme jednoduché služby s jednoduchými podmínkami, neděláme žádné háčky ve smlouvách, jak se o to snaží dominantní operátoři, myslím, že můžeme být na sebe pyšní.

Děkuji za rozhovor.

Anketa

Jak vám připadá současná kvalita U:fonových služeb?

18 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 21. 7. 2008 21:13

Školení: Právo vs. online marketing

  •  
    Jak chránit vlastní značku a obsah.
  • Jak využívat cizí díla pro svoje prezentace.
  • Na co si dát pozor při tvorbě reklamy na internetu.

Více o školení Právo vs. online marketing »