Hlavní navigace

Peter Hall: U:fon se příchodu Long Term Evolution nebojí

 Autor: 29
Karel Wolf 14. 7. 2008

Rozvoj sítě se prý nezbrzdil, 85% pokrytí je pravděpodobně metou letošních Vánoc, zájem o volání v síti zdarma předčil očekávání o trojnásobek a v plánu je lehce rozšířená nabídka mobilních telefonních přístrojů. Konkurence se nebojí a zároveň ji prý ani nijak neohrožují, U:fon chce být zkrátka jiný.

Náš první dotaz bude možná trochu netradiční, týká se spíše samotného brandu. Proč vůbec U:fon, což je trochu obecné označení, a ne jednoduše MobilKom, jak zní poměrně výstižný oficiální název provozovatele?

Jak jste naznačil, ten druhý název je příliš popisný, a jako značka by byl úplně ztracený. Zkuste si představit, jak obtížné by bylo na trhu s podobným označením nezapadnout. Oproti tomu U:fon je snadno zapamatovatelná značka, která má daleko větší šanci se na trhu prosadit. Krom toho nám název rozhodně nepřipadá obecný, naopak mluví poměrně jednoznačně. Jméno U:fon přímo asociuje představu, že budeme jiní než ostatní operátoři a že se pokusíme změnit způsob, jakým lidé nahlížejí na telekomunikace. Zkrátka jsme se chtěli nějak odlišit, a to se nám, řekl bych, povedlo výborně.

Další dotaz bude směřovat k vašemu zatím poslednímu kroku. Proč jste se vůbec rozhodli přijít na trh s hlasovými službami v zemi, kde je odhadovaná penetrace aktivními SIM kartami vyšší než počet obyvatel? Poslední odhady hovoří o nějakých 126 % procentech aktivním karet.

Nemyslím si, že by zrovna pro nás přesycenost trhu v tomto segmentu představovala nějakou závažnější hrozbu. Je naopak možné, že nám ve výsledku dokonce nahrává. Celá naše úvaha je postavená na tom, že svoji síť budujeme na odlišné základní technologii, která je ve výsledku výrazně levnější. Naší klíčovou výhodou je pak to, že můžeme stávajícím mobilním operátorům výrazně konkurovat cenou. Naše služby pokrývají významnou mezeru na trhu, zasahují například rodiny s omezeným rozpočtem. Ostatně o tom, že to od nás nebyl krok stranou, hovoří i první výsledky. Původně jsme totiž odhadovali, že náš hlavní tahák, volání v síti zdarma, bude dosahovat 10–20 % z celkového počtu hovorů, a přitom se ukazuje, že je to až 60 %. Lidé tak šetří obrovské množství peněz a přitom jsou méně omezeni ve volání!

Peter Hall
Peter Hall - hlava
  • Vzdělání: MA; Oxford University 1981
  • COO ve společnostech Karneval Media s.r.o. a České Radiokomunikace (2005–2007)
  • COO a zakládající investor společnosti Bulldog Communications (DSL společnost následně prodaná společnosti Cable and Wireless plc (2000–2004)
  • CTO/CIO Telewest Communications plc (UK Triple play Cable company) 1996–2000

Zatím jste se o tom zmínil spíše obecně, šlo by ideální cílovou skupinu U:fona nějak lépe konkretizovat?

Vyvinuli jsme hlasové tarify pro určité skupiny existujících uživatelů, které zatím zůstávaly spíše v pozadí zájmu operátorů, nebo byly rovnou znevýhodněny. Náš tarif „Rodina“ vám například nabídne hned tři telefony za 600 korun měsíčně a volání a SMSkování v rámci sítě zdarma. Protipól, základní služba neboli tarif za „Za nula“, vám umožní minutu hovoru mimo U:fonovu síť za 4,90 Kč, což je určitě méně než u srovnatelných konkurenčních tarifů. A pro koho jsou naše služby určeny primárně? Jsou to například lidé, kteří se snaží na mobilních hlasových službách nepřeplácet, prvouživatelé mobilních telefonů, a v neposlední řadě také lidé, kteří se bojí paušálních plateb, ale zároveň nechtějí riskovat příliš drahé hovorné. Myslím ale, že si služba může najít své uplatnění i v komerčním sektoru. Představte si například živnostníky s několika zaměstnanci, kteří potřebují být ve spojení a hledají nějaké od počátku nenákladné řešení.

Hall 2

Když se u nás před rokem U:fon objevil, měla média tendenci o hovořit o vás jako o čtvrtém mobilním operátorovi, sám U:fon se však takového označení zříkal. V poslední tiskové zprávě tomu již však bylo jinak. Může za to čistě jenom spuštění prvních mobilních hlasových služeb? Proč tak náhlá změna?

Když jsme začínali, nabízeli jsme především broadbandové připojení a tzv. bezdrátové hlasové služby, takže nešlo v pravém smyslu o mobilní služby, i když tomu tak někteří lidé rozumí. Ano, dá se říci, že se pro nás v určitém významu situace změnila s příchodem klasických mobilních hlasových služeb. I tak ale naše technologie CDMA zůstává v řadě aspektů specifická.

Jaké máte plány s rozšiřováním sítě? Nejprve jsme byli svědky poměrně raketového startu, teď se zdá, že se výstavba viditelně zpomaluje, jste spokojeni se stávajícím stavem?

To je jen iluze, my pokračujeme ve výstavbě stále stejnou rychlostí, která je podle našeho názoru rozhodně dostačující. Počet základnových stanic roste pořád stejným tempem, v první fázi jsme postavili 200 stanic a koncem tohoto roku jich bude 400. Ve druhé fázi jsme tedy vybudovali stejný počet stanic jako v první. Opticky však dochází ke zpomalení, protože zpočátku jsme pokrývali velká města, takže procentuální pokrytí populace rostlo velmi rychle. Nyní je řada nových stanic umisťována naopak v místech s nižší hustotou obyvatelstva, a to i mimo sídla, například v okolí dálnice D1. Proto se momentálně držíme na těch 80 procentech celkového pokrytí populace a další procenta budou přibývat pomalu. My se ale za současný stav sítě rozhodně nestydíme a jeho stav je pro všechny volně k dispozici na mapě pokrytí na našem webu. Pokud se ptáte na to, jak bude pokrytí dál růst, měli bychom do konce tohoto roku určitě dosáhnout 84 – 85 %, na 90 se dostaneme v dalším roce.

Hall 3

Stavíte na technologiích CDMA, nebojíte se, že vás ve finále převálcuje třeba LTE?

Určitě se necítíme ohroženi. Pokud situaci sledujete, určitě víte, v jakém stádiu se Long Term Evolution momentálně nachází a bude trvat ještě velmi dlouho, než se služba na trhu rozšíří tak, aby mohla kohokoli ohrozit. Na druhé straně, až se situace změní a na trhu vzroste poptávka po rychlejších přenosech, nebude pro nás nic jednoduššího, než přesedlat ze CDMA Rev. A na CDMA Rev. B.

Plánujete v nejbližší době nějak výrazně rozšířit nabídku vašich mobilních telefonů?

My v současném stavu nevidíme slabinu, naopak, ctíme jednoduchost. Divil byste se, ale jednou z komplikací pro obyčejné uživatele služeb GSM je příliš velká nabídka mobilních telefonů. Ne každý si chce vybírat a složitě porovnávat. Náš Ubiquam je ekvivalentem Nokie 1600, což byl nejprodávanější mobil loňského roku, tady asi není důvod nic moc měnit. Jde o základní model, nicméně v blízké době se pokusíme uspokojit i trochu náročnější zákazníky. Tito uživatelé by se měli dočkat telefonů s integrovaným fotoaparátem, možností poslouchat mp3, přibude také bluetooth.

Proč lze na počátku koupit SIM s telefonem pouze v balíčku?

Telefon je specifický pro CDMA, nákup telefonu bez SIM karty má smysl v případě, že se (v budoucnu) rozhodnete pro upgrade, nebo se vám ten starý rozbije. Můžete si koupit samotný telefon, ale bude fungovat jen s kartou U:fon, nákup samotné SIM karty by postrádal smysl.

Jak se vám vlastně podařilo vyhnout tradičním „námluvám“ s regulátorem (správcem kmitočtového spektra), které zatím provázely vznik každého nového mobilního operátora u nás? Šlo o technologickou kličku?

To je spíš otázka pro samotného regulátora, než pro nás. Myslím, že regulátor pochopil, že by se mohla zlepšit situace na trhu pro zákazníky. Nebyl tady tedy žádný důvod to U:fonu ztěžovat.

Hall 4

Co chystáte v nejbližší době za nové služby, pokud jsou vůbec nějaké v plánu?

Asi největší novinkou by měly být balíčky kombinující mobilní hlasové služby a data. Nepůjde ovšem o vysloveně nový produkt, spíše chceme zákazníkům nabídnout větší možnost volby. Budeme tak testovat, o co mají naši zákazníci největší zájem.

Myslíte si, že představujete pro klasické operátory hrozbu? Jak vnímáte jejich poslední reakce na některé akce U:fona?

Hrozbu určitě ne, pokud budeme úspěšní, počítáme tak s 30 000 zákazníky. Možná jich bude i víc, ale rozhodně nikomu neukrojíme žádný významný díl tržního koláče. Máme vlastní model a vlastní zákazníky, navíc dáváme informace lidem na rovinu. Nabízíme jednoduché služby s jednoduchými podmínkami, neděláme žádné háčky ve smlouvách, jak se o to snaží dominantní operátoři, myslím, že můžeme být na sebe pyšní.

Děkuji za rozhovor.

Anketa

Jak vám připadá současná kvalita U:fonových služeb?

Našli jste v článku chybu?

14. 7. 2008 12:59

uživatel si přál zůstat v anonymitě
Hlavne pozor na cenzurovany pseudointernet od vodafone. Mit internet, kde se zkouma obsah stranek na ktere se divate, hodnoti se podle blacklistu nejake britske soukrome organizace a je Vam znemoznen pristup na stranky nejen nelegalni, ale i jen nevhodne..... tak to brrrrrrr..... PRYC OD VODAFONE. Vodafone musi dostat lekci, za takovy cinske pokusy.

19. 7. 2008 8:21

uživatel si přál zůstat v anonymitě
Na tom nízkém kmitočtu co Ufon používá je menší modem s malou anténou jen ohromná nevýhoda, která zpomaluje možný datový přenos a navíc zmenšuje ve svém důsledku dostupné pokrytí. Modem pipojený přes kratší kabel tudíž výrazně zlepšuje službu. Když doplníte navíc externí anténu - u modemu který je pro to určen, tak si zadatujete vysokou ryychlostí dokonce na hodně místech kde je na mapě pokrytí bílá plocha :-)

Kupte si balíček "za nula" a máte přesně to co chcete.

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Lupa.cz: Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!