Ukaž Jak Bydlíš přineslo inspiraci od uživatelů, ne od PR firem

Zajímavým novým projektem je server Ukaž Jak Bydlíš. S jeho autorem Štěpánem Bartyzalem hovoříme nejenom o tom, jak se liší od jiných „bydlících“ portálů a jak jej nastartovala soutěž Nápad roku.

Představte nám ve stručnosti váš projekt.

UkažJakBydlíš.cz je místo, kde najdete tisíce obrázků bydlení. Je určen všem, kteří hledají inspiraci pro své bydlení, i těm, kteří se chtějí svým bydlením pochlubit. Firmy zde za drobný poplatek prezentují ukázky svých produktů a realizací.

A čím se UkažJakBydlíš.cz liší od ostatních portálů bydlení? Právě převládajícím podílem obrázků nad textovým obsahem. Což nabízí i rozdílný pohled na prezentaci firem, které se zde prezentují obrázky svých produktů a realizací.

Proč jste jej spouštěli? V jaké fázi se v současnosti nachází?

Ukaž Jak Bydlíš: Štěpán Bartyzal

Štěpán Bartyzal: Ukaž Jak Bydlíš staví hlavně na obrázcích, na vizuální inspiraci.

UkažJakBydlíš.cz vznikl na základě mých neuspokojených potřeb při rekonstrukci bytu. Zjistil jsem, že je spousty kvalitních portálů bydlení na českém internetu, ale žádný, který by nabízel obrazovou inspiraci, respektive co všechno atypického a neobvyklého by šlo v bytě vymyslet. Navíc jsem nešel do žádného pro mě neznámého odvětví, již od roku 2004 provozuji regionální pracovní portály jako je PRACEvPRAZE.cz, PRACEvHRADCI.cz atd., takže jsem obeznámen s českým internetovým prostředím. 

V listopadu 2010 jsme spustili web, v únoru 2011 jsme spustili obchodní model a v květnu 2011 spouštíme velké mediální kampaně. Frekvence 1 bude portál UkažJakBydlíš.cz celorepublikově několik měsíců propagovat a bude společně s některými moderátory „ukazovat, jak bydlí moderátoři F1“. Začátkem září 2011 začínáme velkou mediální spolupráci s časopisem Dům a Zahrada, kde budeme čtenářům přinášet každý měsíc dvoustranu té nejzajímavější inspirace bydlení.

Proč jste zvolili právě toto jméno/ značku?

Ve hře bylo několik názvů jako Foto-bydlení.cz, inspirace-bydlení.cz atd. Nakonec v mém okolí zvítězil jednoznačně UkažJakBydlíš.cz .

Věřím, že do budoucna si uživatelé rádi budou vyměňovat ukázky bydlení, i se s ním rádi pochlubí.

Váš projekt vloni vyhrál soutěž Nápad roku. Byla to jediná soutěž, které jste se zúčastnili? Považujete podobné akce za užitečné pro začínající podnikatele a proč?

Ukaž Jak Bydlíš

Ukaž Jak Bydlíš: přemýšlíte o tom, jak zařídit kuchyň? Inspirujte se u ostatních.

Ano, UkažJakBydlíš.cz vyhrál cenu „Nápad roku 2010“ a byl to pro mě osobně velký milník v mém byznys životě.  Soutěž má velký význam nejen pro finalisty nebo snad jen výherce.  Každému soutěžícímu přinese obrovskou motivaci zpracovat svou myšlenku do podnikatelského plánu a posune tak jeho myšlenku do pohledu reality. Finalistům navíc přinese obrovské osobní ohodnocení a velmi významnou pozornost médií, která je dobrou „reklamou zdarma“. I já jsem byl s portálem UkažJakBydlíš.cz poprvé v takového soutěži.

Co takové soutěže mohou z vašeho pohledu přinést? Mají nějaká rizika?

Přínosy bych shrnul do pěti bodů. Za prvé soutěž se pro nás stala velkým závazkem a „motorem“ pro realizaci projektu. Za druhé přinesla výborný zdroj reklamy. Za třetí to bylo osobním ohodnocením. Za čtvrté nám to dalo kvalitní obchodní artikl, rádi při obchodování používáme argument, že tento projekt vyhrál soutěž Nápad roku 2010. A za poslední vám otevře dveře mnoha partnerům a investorům.

Pochopitelně nejsou jen pozitiva, ale i rizika, která mohou nastat pro finalisty této soutěže. Pokud vyhrajete a váš projekt bude skutečně velmi zajímavý, najde se spousta hráčů na trhu, kteří si váš nápad rádi zpracují, pokud samozřejmě nemáte na daný nápad patent. Na druhou stranu nefinalisté, kteří nejsou středem pozornosti médií, se ničeho bát nemusí, všichni porotci podepisují přísné smlouvy ohledně mlčenlivosti.

Jinak nyní probíhají přihlášky do ročníku Nápad roku 2011, takže doporučuji vyzkoušet.

Vaše stránky striktně oddělují prezentaci fotek uživatelů (které jsou zdarma) a firem (které jsou zpoplatněny)? Jakým způsobem se chráníte před „podsouváním“ materiálů skrytými firmami nebo různými marketingovými agenturami?  

Je několik mechanizmů, jak identifikujeme uživatele od firmy. Pokud by firma chtěla zadat fotku zdarma, na což má samozřejmě nárok jen běžný uživatel, nebude to mít pro ni žádný významnější efekt.

Za prvé všechny přidané fotky musí být autorizovány, nežli se zobrazí. Za druhé ve fotografiích uživatelů se zobrazuje reklama firem, které u nás mají firemní registraci. Tímto způsobem propojujeme velké množství nekomerčního obsahu na ten komerční, který nám přináší byznys. Navíc si myslím, že je pro firmu mnohem pohodlnější zaplatit 4500 Kč a my mu navíc všechny fotky přidáme, otagujeme a nastavíme další reklamní formáty, které jsou součástí ceny. 

Kolik lidí (zaměstnanců) v současnosti na projektu pracuje?

Na projektu nyní pracují dva zaměstnanci a dva samostatní obchodníci. Jsem zastáncem nízkého počtu zaměstnanců. Mám jedno heslo: „Kolik zaměstnanců máš, tolikrát jsi máma.“ Navíc právě na internetových projektech je krásné to, že ty zaměstnance nepotřebujete. Díky tomu, že v druhé firmě (Český Trh Práce s.r.o.) hledáme zaměstnance firmám, dobře vím, že to je zároveň jejich největší starost, které se já rád vyhnu.

Kdo je typický návštěvník (zákazník) vašeho webu? Kolik návštěvníků mohou vaše služby potenciálně oslovit?

Máme dvě hlavní cílové skupiny. Firmy a Spotřebitele.

Nejlépe je asi segmentaci Spotřebitele rozdělit dle jejich zájmu. Jsou to ti, co plánují:

  • rekonstrukce bytu
  • vybavení bytu
  • nové bydlení byt
  • nové bydlení dům
  • zařízení zahrady
  • lidé řešící bydlení

Uživatelé webu, tedy spotřebitelé, jsou ženy i muži mezi 24 – 65 lety. Přičemž lze hovořit o nejméně dvou etapách spojených s potřebou vytvoření útulného bydlení.

Ukaž Jak Bydlíš: Štěpán Bartyzal

Štěpán Bartyzal: Kolik zaměstnanců máš, tolikrát jsi máma…

První etapa je pro mladé, kteří si zařizují své první společné bydlení pro založení rodiny. Druhá etapa je pro střední generaci, která má odrostlé děti a hodlá své bydlení předělat po jejich odchodu z domu.

Přičemž podíl na zútulnění mezi ženami a muži je relativní. Muži spíše dbají na design bydlení po obecné rovině (dispozice bytu, sklon střechy) a ženy zastupují spíše design v detailech bydlení (výběr doplňků, barevného sladění atd.).

Proto nelze říci, že se jedna nebo druhá skupina podílí více nebo méně. Přesto však ženy jsou ochotny této aktivitě věnovat podstatně větší dobu, a to i jednou tolik co muži. Lze proto obecně říci, že ženy jsou pro tento typ o něco důležitější nežli muži, a to v poměru 3:2.

Segmentace firem poskytujících služby pro skupinu spotřebitelů je následující:

  • a.     architekti, designeři bydlení
  • b.     nábytkoví výrobci a prodejci
  • c.     firmy poskytující výrobky a služby pro interiér
  • d.     stavební firmy
  • e.     firmy poskytující výrobky a služby pro exteriér
  • f.      developeři
  • g.     poskytovatelé finančních služeb bydlení – hypoteční a spořící banky
  • h.     e-shopy s produkty bydlení
  • i.      realitní společnosti
  • j.      zahradnictví a produkty, služby pro zahradu
  • k.     stavební materiály
  • l.      výrobci a prodejci bazénů, saun

Považujete český trh za dostatečně velký pro vaši službu? Plánujete expanzi do zahraničí?

Český internet mi přijde dostatečně velký, ale to neznamená, že již nepracujeme na otevření projektu do zahraničí. Nyní hledáme v okolních státech franchisingové partnery. Především pak v Itálii, Anglii, Polsku a Německu.

Výhoda projektu je, že mutace do cizích jazyků je velmi snadná, díky převažujícímu obrazovému obsahu.

Kdo jsou vaši největší konkurenti u nás a v zahraničí? V čem si myslíte, že jste lepší?

U nás bych zatím úplně neviděl přímou konkurenci. To není žádné ješitné vyjádření, spíš bych rád našel se současnými portály bydlení jistou synergii. Sice máme stejného klienta, ale každý mu nabízíme trochu jiný produkt. Navíc v oblasti portálů bydlení mi nepřijde, že by ten trh měl nějakého významného leadera, čímž se usnadňuje vstup do odvětví a případná synergie konkurence.

Co se týče konkurence v zahraničí, tak zatím nevím o žádném podobném projektu, což samozřejmě neznamená, že neexistuje.

Jakým způsobem chcete oslovovat nové zákazníky? Jaké sociální služby a kanály přitom budete využívat?

Ukaž Jak Bydlíš

Ukaž Jak Bydlíš a jeho titulní stránka.

Jak už jsem zmiňoval, hlavními způsoby oslovení našich potenciálních uživatelů budou dlouhodobá partnerství s rádii, nyní konkrétně rádio Frekvence 1 a časopisy, nyní konkrétně Dům a zahrada. Jen pro upřesnění s Frekvencí 1 jsme od května domluvili celorepublikovou kampaň v hodnotě několika milionu korun. Samozřejmostí je Internet.

Co se týče sociálních sítí, tak využíváme sdílení fotek na Facebooku, který nám již nyní přináší významné procento návštěvnosti.

Jakým způsobem chcete vydělávat peníze?

Čistě, poctivě a tak, aby měla firma radost z toho, že nás využívá. Věřím, že pokud se nám podaří nacházet další a další mediální podporu, projekt si své místo na českém internetu najde.

Kde vidíte váš projekt za tři roky? Čeho byste rádi dosáhli v letošním roce? Kam se chcete posunout a čeho chcete dosáhnout?

V letošním roce bychom rádi dosáhli nadprůměrné návštěvnosti (vůči dlouholetým portálům bydlení na českém internetu). Získali si stabilní firemní portfolio cca 200 firem. A následující roky bychom se pokoušeli jen zvyšovat efektivitu pro naše firemní klienty a přirozeně růst.

Za tři roky si netroufám říci, kde budeme. Jen jsem přesvědčen, že již budeme mít své pevné místo na českém internetu. Nemám ambice typu „ovládnout trh“. Chci, aby náš projekt byl prospěšný uživatelům, efektivní pro firmy a zároveň nám vydělal peníze.  

Pokud by neexistoval Internet, v jaké oblasti byste se nejspíš realizovali?

UX16

Vzhledem k tomu, že se zabývám výběry zaměstnanců do firem, tak nejspíš jako headhunter. Ale pomáhám svým kamarádům i s návrhem interiérů, takže i to by mě bavilo. Mám dar výřečnosti a baví mě obchod, občas externě přednáším na univerzitě a v jedné vzdělávací společnosti, vedu se svým kamarádem v mateřské školce tělocvik, a to všechno mě také bavilo jako předmět mé práce.

Děkuji za rozhovor.

17 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 14. 6. 2011 12:45
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení PPC reklamy pro začátečníky

  •  
    Principy fungování PPC reklamy.
  • PPC nejsou jen ve vyhledávačích.
  • Zjednodušte si správu šikovnými nástroji.

Detailní informace o školení PPC reklamy »