Hlavní navigace

Ukazuje Facebook příspěvky méně lidem, pokud nezaplatíte?

David Slížek 4. 3. 2013

Proč u mých odkazů na Facebooku strmě poklesl počet lajků a sdílení, ptá se ve svém sloupku v New York Times americký novinář Nick Bilton. Znevýhodňuje Facebook neplacené sdílení?

Ještě před rokem, kdy bylo ke sledování mého profilu na Facebooku přihlášeno na 25 tisíc lidí (Facebook tehdy zprovoznil „twitterovské“ sledování osobních profilů, aniž by uživatelé museli být přáteli), vyvolal odkaz na můj sloupek na Facebooku zpravidla několik set „líbí“ a desítky sdílení. Teď v lednu počet sledujících stoupl ke 400 tisícům, ale počet lajků klesl na v průměru 30 a odkazy na mé texty sdílí v průměru dva lidé, diví se ve svém sloupku na NYT.com americký novinář Nick Bilton

Pokles se podle jeho zkušeností týká i interakcí se sdílenými fotografiemi – zatímco před rokem nasdílená fotka nasbírala v průměru tisíce lajků, dnes je to desetkrát méně. 

Bilton proto zkusil Facebooku za propagaci svého odkazu zaplatit. Výsledky dosažené investicí 7 USD ho překvapily – promovaný příspěvek získal jen za několik prvních hodin 130 lajků a 30 sdílení. A placený odkaz vidělo 5,2 krát více lidí, než kdyby zůstal neplacený, pochlubil se autorovi Facebook. 

Zvýhodnění v EdgeRanku

Znamená to, že Facebook upouští od demokratického přístupu, kdy si byly všechny odkazy rovny, a tlačí uživatele, aby za jejich zviditelnění platili? U stránek tento trend průzkumy potvrdily už loni na podzim. A studie ukázaly také to, že se uživatelé do nakupování zviditelněných odkazů vůbec nehrnou.

Facebook každopádně tvrdí, že reklamní odkazy neprotežuje. „Nesnažíme se omezit šíření příspěvků, které sdílíte se svými odběrateli, abychom vám mohli ukázat víc reklam,“ řekl Biltonovi produktový manažer Will Cathart. A podle Facebooku stoupl u profilů s více než 10 000 odběrateli medián počtu interakcí s odkazy meziročně o 34 %. 

Pokles interakcí může mít také jiné vysvětlení, reagují na Biltonův text další američtí novináři a experti. Původní vysoké počty lajků a sdílení mohly být z velké části způsobeny spamem a dnes je už Facebook umí odfiltrovat, navrhuje jedno možné vysvětlení ve svém blogu třeba produkťák YouTube Hunter Walk. Stoupl také počet příspěvků, které se uživatelům za den na zdi objeví, takže lidé musí vybírat z mnohem většího množství obsahu. 

další teorii nabízí editor magazínu Quartz Zach Seward: pokles podle něj může být důsledkem propagace, kterou chtěl Facebook uživatele v loňském roce navnadit na „twitterovské“ sdílení. 

WT100

„Myslím, že Facebook postupuje jako vždy, když uvádí nějakou novou funkci: pomocí úpravy EdgeRanku ji přehnaně zvýhodní, aby ji lidé začali používat, a některé vybrané uživatele navnadí ještě více, a když pak vidí, že funkce není příliš oblíbená a že z ní nepoplynou nové zisky, zase jí v EdgeRanku ubere.“ 

A jaké jsou vaše zkušenosti s počtem interakcí na Facebooku? Podělte se s námi v diskusi pod článkem. 

Našli jste v článku chybu?
Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Podnikatel.cz: ČOI zamířila na e-shopy. Zaplatí 1,5 milionu

ČOI zamířila na e-shopy. Zaplatí 1,5 milionu

Root.cz: Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Prvních 700 routerů Omnia je hotových

120na80.cz: Co je padesátkrát sladší než cukr?

Co je padesátkrát sladší než cukr?

DigiZone.cz: Parlamentní listy: kde končí PR...

Parlamentní listy: kde končí PR...

DigiZone.cz: Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Vitalia.cz: Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Podnikatel.cz: Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Měšec.cz: TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

Vitalia.cz: Tahák, jak vyzrát nad zápachem z úst

Tahák, jak vyzrát nad zápachem z úst

DigiZone.cz: Nejnovější špičkové TV ve videu

Nejnovější špičkové TV ve videu

Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Podnikatel.cz: Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

DigiZone.cz: Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

DigiZone.cz: O2 TV doplnilo kanály HBO v HD

O2 TV doplnilo kanály HBO v HD

DigiZone.cz: Na jaká videa se vlastně díváme

Na jaká videa se vlastně díváme

Lupa.cz: Další Češi si nechali vložit do těla čip

Další Češi si nechali vložit do těla čip

Podnikatel.cz: Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

DigiZone.cz: Nova opět stahuje „milionáře“

Nova opět stahuje „milionáře“

Podnikatel.cz: Takhle se prodávají mražené potraviny

Takhle se prodávají mražené potraviny