Hlavní navigace

Ukazuje Facebook příspěvky méně lidem, pokud nezaplatíte?

David Slížek 4. 3. 2013

Proč u mých odkazů na Facebooku strmě poklesl počet lajků a sdílení, ptá se ve svém sloupku v New York Times americký novinář Nick Bilton. Znevýhodňuje Facebook neplacené sdílení?

Ještě před rokem, kdy bylo ke sledování mého profilu na Facebooku přihlášeno na 25 tisíc lidí (Facebook tehdy zprovoznil „twitterovské“ sledování osobních profilů, aniž by uživatelé museli být přáteli), vyvolal odkaz na můj sloupek na Facebooku zpravidla několik set „líbí“ a desítky sdílení. Teď v lednu počet sledujících stoupl ke 400 tisícům, ale počet lajků klesl na v průměru 30 a odkazy na mé texty sdílí v průměru dva lidé, diví se ve svém sloupku na NYT.com americký novinář Nick Bilton

Pokles se podle jeho zkušeností týká i interakcí se sdílenými fotografiemi – zatímco před rokem nasdílená fotka nasbírala v průměru tisíce lajků, dnes je to desetkrát méně. 

Bilton proto zkusil Facebooku za propagaci svého odkazu zaplatit. Výsledky dosažené investicí 7 USD ho překvapily – promovaný příspěvek získal jen za několik prvních hodin 130 lajků a 30 sdílení. A placený odkaz vidělo 5,2 krát více lidí, než kdyby zůstal neplacený, pochlubil se autorovi Facebook. 

Zvýhodnění v EdgeRanku

Znamená to, že Facebook upouští od demokratického přístupu, kdy si byly všechny odkazy rovny, a tlačí uživatele, aby za jejich zviditelnění platili? U stránek tento trend průzkumy potvrdily už loni na podzim. A studie ukázaly také to, že se uživatelé do nakupování zviditelněných odkazů vůbec nehrnou.

Facebook každopádně tvrdí, že reklamní odkazy neprotežuje. „Nesnažíme se omezit šíření příspěvků, které sdílíte se svými odběrateli, abychom vám mohli ukázat víc reklam,“ řekl Biltonovi produktový manažer Will Cathart. A podle Facebooku stoupl u profilů s více než 10 000 odběrateli medián počtu interakcí s odkazy meziročně o 34 %. 

Pokles interakcí může mít také jiné vysvětlení, reagují na Biltonův text další američtí novináři a experti. Původní vysoké počty lajků a sdílení mohly být z velké části způsobeny spamem a dnes je už Facebook umí odfiltrovat, navrhuje jedno možné vysvětlení ve svém blogu třeba produkťák YouTube Hunter Walk. Stoupl také počet příspěvků, které se uživatelům za den na zdi objeví, takže lidé musí vybírat z mnohem většího množství obsahu. 

další teorii nabízí editor magazínu Quartz Zach Seward: pokles podle něj může být důsledkem propagace, kterou chtěl Facebook uživatele v loňském roce navnadit na „twitterovské“ sdílení. 

„Myslím, že Facebook postupuje jako vždy, když uvádí nějakou novou funkci: pomocí úpravy EdgeRanku ji přehnaně zvýhodní, aby ji lidé začali používat, a některé vybrané uživatele navnadí ještě více, a když pak vidí, že funkce není příliš oblíbená a že z ní nepoplynou nové zisky, zase jí v EdgeRanku ubere.“ 

A jaké jsou vaše zkušenosti s počtem interakcí na Facebooku? Podělte se s námi v diskusi pod článkem. 

Našli jste v článku chybu?

4. 3. 2013 12:00

Kdyby tomu tak nebylo, a placené příspěvky by nebyly zvýhodňovány, za co by si vlastně připláceli? :)

Jistě, že kdo zaplatí, toho častěji ukazují :)) A čím víc zaplatí, tím častěji bude vidět.... není to vlastně princip reklamy? :))

Konečně FB objevuje svůj finanční model :))) prostě je to další kanál na prodej reklamy :)))

5. 3. 2013 10:03

"Evidentní velké množství lidí, kteří si stránku skryli a které stránka obtěžuje, takže její příspěvky označují jako spam."

Ne nutne. Facebook se podle vseho rozhoduje o mire zverejneni prispevku dane stranky podle toho, ja moc jsou fanousci stranky aktivni - tj jake % z nich sdilelo, likeovalo nebo komentovalo prechozi prispevky, nebo se o strance nekde zminili..ten algoritmus bude urcite slozitejsi a kolik lidi si prispevek skrylo nebo oznacilo za spam v tom bude take.
Ale pointa je v tom, ze…

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není