Úloha porna v dějinách

Není to historicky tak dávno (počítačově samozřejmě ano), co byl Internet vnímám jako semeniště neřesti přístupné pouze technicky nejvyspělejším hrdinům filmu „šprti“. Doba se změnila, ale úloha toho, za co byl Internet kritizován, je nezpochybnitelná.

Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Říká se, že jednou z příčin úspěchu systému VHS oproti konkurenčním řešením v 80. letech minulého století bylo i to, že se pro tento formát rozhodl pornografický průmysl. Diváctvo lačné po obscénních pohyblivých obrázcích muselo být vybaveno hardwarem schopným jejich zobrazení, a protože přední producenti upřednostnili VHS, opanoval tento formát videokazet postupně celý trh. Samozřejmě, že se jedná o poněkud zjednodušené tvrzení (více k válce videoformátů zde na Wikipedii), ale na druhé straně je to tvrzení, které nemá daleko k pravdě.

Výše uvedený příklad patří mezi klasické ukázky toho, že pravda, která je pro někoho potenciálně nepříjemná, na své pravdivosti ani zbla neztrácí. Fanoušky dramatických snímků s převahou růžové barvy proto asi nepřekvapí, že úloha jejich oblíbeného žánru v dějinách Internetu je mnohem větší, než si současný laický uživatel je schopen vůbec připustit.

Ještě tuším v roce 1998 uvozovala dominantní česká komerční celoplošná televizní stanice bulvárního charakteru reportáž o Internetu tím, že se jedná o místo plné neřesti a chlípnictví. Je zřejmé, že uživatele to spíše nalákalo, než aby je to odpudilo, a tak možná i díky touze nahlédnout skrze vymoženost technologickou na činnosti vyloženě lidské máme dnes Internet prakticky všude. A nejenom to.

Pornografii se na Internetu přičítá podíl na rozšíření veřejně akceptovatelných platebních systémů; především s využitím tradičních karet (používaných nejen jako platební nástroj, ale i k ověření věku). Dále pak podíl na zvyšování rychlosti připojení koncových klientů (kvalitní médium vyžaduje přenos velkého množství růžových pixelů, což přes existenci komprese způsobuje datové nároky), podíl na vývoji online obchodních modelů založených na try-before-you-buy (možnost „projít“ si web před zakoupením předplatného) a na mnoha dalších zázracích, díky kterým je dnes Internet tak barevný, rychlý a multimediální.

CIF16

Nevěříte? Nemusíte. Předpokládejme ale, že podíl onoho průmyslu v technickém průkopnictví Internetu jako nového média je skutečně alespoň zčásti tak významný, jak jsem zde nastínil. Nabízí se otázka, jak toho může cudný člověk využít? Nabízí se odpověď; může se poučit. V současnosti se hovoří (většinou planě) o zpoplatňování online obsahu. Kdo je ale v tomto oboru skutečným přeborníkem? Diskutuje se také o nových modelech pro online reklamu.. o hledání alternativních přístupů zákazníkovi… o placení pomocí mobilních kanálů…

Možná bychom měli trochu více upřít oči tam, kde se někteří z nás nechtějí dívat, ale kam pokradmu nakukuje každý. Tentokrát však ne za účelem osobního uspokojení, leč spíše obohacení. Řečeno zcela jednoduše, měli bychom se jim dívat ne na pohlavní ústrojí, ale spíše na ruce.

16 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 5. 11. 2009 16:54

Školení online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  • Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o Školení online marketingu »