Uloz.to se s vydavateli nedohodlo, jeho spolumajitel začal hudbu prodávat sám

Nová služba Vivala je zřejmě důsledkem neúspěšných jednání Uloz.to s hudebními vydavateli. Lidé kolem Uloz.to teď pracují také na projektu na prodej filmů.

Na českém Internetu se v pondělí objevil nový online obchod s muzikou Vivala.cz, který zprostředkovává prodej hudby zejména malých kapel a interpretů. Projekt je zajímavý tím, že za ním stojí jeden z majitelů firmy Nodus Technologies, která provozuje největší tuzemské datové úložiště Uloz.to. A také tím, že vznikl jako důsledek neúspěšných jednání serveru s místními hudebními vydavateli.

Vivala.cz se označuje za tuzemskou obdobu populární platformy Bandcamp, na které lze mimochodem najít také české interprety. Cílí hlavně na začínající a nezávislé interprety. Ti si mohou určit, za jakou cenu se budou jejich alba či jednotlivé skladby na Vivale prodávat. „Předpokládáme, že standardní hladina ceny za jednu desku se bude pohybovat v rozmezí 70 až 140 korun. Součástí projektu bude také streaming hudby v nižší kvalitě zdarma,“ říká Tomáš Tenkrát, nezávislý hudební publicista, který je zodpovědný za obsah prodávaný na Vivale.

Zatím je v nabídce přes sedmdesát alb, z nichž některé však obsahují pouze jednu písničku. Jen za úterý se nabídka rozšířila zhruba o čtyřicítku alb. Všechny skladby jsou ve formátu MP3, do budoucna se plánuje i podpora formátu FLAC.

Singly jsou k mání za dvacku, celá alba pak maximálně za 150 Kč. Vivala podporuje zatím pouze platbu kartou prostřednictvím platební brány GoPay, brzy by měly přibýt i další platební metody jako platba bankovním převodem či prostřednictvím SMS. 

Pokud zákazníci za nabízená alba či singly zaplatí více než je minimální cena stanovená kapelou, získají výsledný rozdíl v plné výši interpreti. Ti jinak dostávají standardně 90 % z ceny po odečtení poplatku za uskutečnění platby, případně poplatku Ochrannému svazu autorskému (OSA). Odměna za prodané skladby je vyplácena jednou měsíčně. 

Mimochodem – podobný projekt, kdy alba do online obchodu s hudbou nahrávají sami umělci a zároveň si určují prodejní cenu, už v Česku funguje zhruba dva roky. Jmenuje se Clickmusic.cz a stojí za ním Michal Pekárek, hudební producent a jeden z nejlepších českých zvukařů.

Spojení s Uloz.to není náhodné

Vivalu provozuje firma Root Media, jejímž jednatelem a zároveň jediným majitelem je spolumajitel Nodus Technologies (provozovatele Uloz.to) Jan Karabina. Navenek se ale obě firmy prezentují nezávisle na sobě.

„Oba projekty spojuje ve vlastnické struktuře Jan Karabina, nicméně jinak se jedná o zcela samostatné projekty. Mít vlastní subjekt pro nový startup je běžnou praxí a má mnoho výhod organizačního rázu. Také nechceme, aby předsudky vůči Uloz.to zbytečně ovlivnily start zcela nové a výrazně odlišné služby,“ vysvětluje Tadeáš Novák, který Uloz.to mediálně zastupuje.

S předsudky to ale asi nebude zas tak žhavé. Hned v pondělí totiž firma Nodus Technologies oznámila, že Vivalu podporuje: „Vivale jsme poskytli naše technologie a pomůžeme i s nezbytnou marketingovou podporou,“ cituje tisková zpráva Karabinu. A ani jinak firmy vzájemné propojení neskrývají.

Vivala propojení s Ulož.to nijak nezakrývá.

Vivala propojení s Ulož.to nijak nezakrývá.

Krach jednání s vydavateli

Vivala se zdá být „pohrobkem“ neúspěšných snah provozovatelů Uloz.to o dohodu se zdejšími hudebními vydavateli, kterým se nelíbí, že si lidé na úložiště ukládají pirátské kopie hudebních alb. Zástupci firmy v posledních dvou letech s místními labely (Warner Music, Sony Music, Universal Music či EMI) jednali o možnosti prodeje digitální hudby. Lidé spjatí s Nodus Technologies vydavatelům nabízeli, že budou hudbu distribuovat přímo na Uloz.to nebo na jiné, k tomuto účelu založené internetové službě.

Loni už to vypadalo, že je nový online obchod s digitální hudbou na spadnutí. Začátkem května tak vznikla firma Allvideo, v níž držel poloviční podíl Miloš Petana, majitel hudebního vydavatelství Supraphon a někdejší vlastník společnosti Global Inspiration (ta stála za vznikem videoserveru Stream.cz). Druhá polovina patřila Janu Dientsbierovi, který je dobrým kamarádem Jana Karabiny.

Vyjednávání s hudebními vydavateli, kteří jsou členy českého zastoupení Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI), ale skončila nezdarem, Petana v dubnu letošního roku z firmy Allvideo odešel a převedl svůj podíl na Jana Dientsbiera. 

To, že jednání s labely opravdu zkrachovala, ostatně potvrzují i samotní majitelé Nodus Technologies. „Bohužel se nepodařilo nalézt společné řešení. Stěží splnitelné garance a vysoké finanční požadavky některých zahraničních labelů posouvaly projekt do podoby, která by nešla na českém trhu realizovat,“ uvedl Jan Karabina.

Riskantní projekt

Podle zástupců Uloz.to zahraniční centrály hudebních vydavatelství vyžadovaly, aby se ve smlouvách zavázali k minimální výši obratu u daného labelu. „To je běžné například i ve filmové branži, kdy zahraniční distributoři požadují podobné garance, což v důsledku zabraňuje menším hráčům dostat se na trh. A v zahraničním kontextu jsou všichni hráči v ČR malí,“ dodává Tadeáš Novák.

Kromě toho měli představitelé hudebních vydavatelství trvat na tom, že se jejich odměna bude odvozovat od podílu na tuzemském trhu, nikoliv od reálných prodejů na serveru.

„Zahraniční labely si kladly podmínky týkající se minimálního procenta, které budou mít z celkového prodeje. Toto procento odvozovaly od svého proklamovaného zastoupení na trhu. Pokud by se však v určité době prodalo výrazně více hudby od jiných labelů či z nezávislé produkce, toto minimální procento by musel uhradit provozovatel. Započítání takovýchto rizik do obchodního plánu dále zvyšuje náklady projektu. Náročné a těžko slučitelné byly i požadavky na umístění reklamy na jednotlivé labely v rámci projektu. Pro takto překomplikovaný, riskantní a finančně náročný projekt jsme nakonec nedokázali sehnat dostatek zdrojů,“ vysvětluje Novák.

Obchodní tajemství

Kromě garancí se kamenem úrazu stalo také nastavení obchodních podmínek. Služba měla fungovat formou předplatného s možností prodeje hudby ve formátu MP3 ke stažení. Podobný model používá například projekt MusicJet, který před dvěma lety vstupoval na trh s ambicí prolomit dosavadní neúspěchy s prodejem digitální hudby na českém Internetu. Nicméně lidé kolem Ulož.to prý nabízeli hudebním vydavatelům i jiné obchodní modely, které se ale ukázaly jako neprůchodné.

„Na počátku jednání jsme diskutovali více obchodních modelů, ale velice rychle se ukázalo, že pravidla centrál zahraničních labelů příliš kreativity neumožňují a české pobočky na tom nedokážou zhola nic změnit a v úvahu přicházejí pouze dva modely (prodej mp3 downloadu za ceny iTunes nebo streaming za ceny Spotify). Vše další bylo mimo diskuzi. Vrcholem kreativity byla dohoda o prodeji zvýhodněných balíčků (tj. za nižší ceny) dvaceti mp3 a podobně. V období, kdy jednání vypadala nadějně, jsme vyvinuli i funkční prototyp této služby. Vše pak ale skončilo na zmiňovaných požadavcích na minimální garance obratu,“ říká Tadeáš Novák.

Chtěli jsme znát i názor hudebních vydavatelů. Jejich představitelé na naše otázky nereagovali nebo se odmítli k jednáním jakkoli vyjadřovat. „Konkrétní podmínky jakékoliv obchodní spolupráce jsou z pohledu Sony Music předmětem obchodního tajemství a tyto spekulace tedy nebude Sony Music komentovat,“ uvedl například finanční ředitel české pobočky Sony Music Tomáš Chvalina.

Neúspěšná jednání ale nebyla úplně zbytečná. V jejich průběhu se podařilo (alespoň dočasně) uklidnit zjitřené vztahy s českou pobočkou IFPI, jejíž představitelé ještě koncem roku 2011 hrozili, že proti Ulož.to a podobným serverům pro sdílení obsahu zasáhnou formou občanskoprávních žalob.

Nezůstane jen u hudby

Vivala je sice jen zlomkem toho, co majitelé Nodus Technologies v oblasti prodeje digitální hudby plánovali, Uloz.to ale podobné projekty potřebuje hlavně kvůli tomu, aby si pojistilo formální pozici neutrálního úložiště dat. Což může být pro další budoucnost serveru velmi důležité.

A vypadá to, že nezůstane jen u hudby. Podle našich informací se lidé kolem Uloz.to chystají v nejbližší době spustit projekt, který umožní dobrovolně platit za stažené filmy.

UX16

"My v této chvíli nemůžeme diváka nutit, aby zaplatil, ale jenom ho informujeme o tom, že je správné, aby zaplatil. A nabídneme mu možnost, jak to udělat, uvedl koncem srpna v pořadu Reportéři ČT producent Pepe Rafaj, který společně s majitelem hostingu Hukot.cz Petrem Pomajbíkem a lidmi kolem Ulož.to stojí za projektem 31s.cz

Ten by právě koncem září měl umožnit dobrovolnou platbu za kopie filmů stažené z datových úložišť. Systém bude podle Rafaje využívat platební metodu ILQpay.com. Adekvátní část ze zaplacené částky pak poputuje k filmovým producentům.

66 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 7. 10. 2013 20:47
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení web copywritingu

  •  
    Jak strukturovat text na webové stránce.
  • Tajemství atraktivního a úderného titulku.
  • Optimalizace webového textu pro vyhledávače.

Detailní informace o školení psaní pro web »