Únor byl slabý a březen už nebyl měsíc Internetu

Facebook je nejspíš dvojkou českého Internetu a už s tím nikdo nic neudělá. České sociální sítě už vůbec ne. Navíc to vypadá, že se růst českého Internetu začíná výrazněji zpomalovat. A to už opravdu "březen měsíc Internetu" nějaký ten rok neexistuje. Podíváme se i na přehled důležitých a zajímavých události za poslední dva měsíce. A nebude chybět ani pár zajímavostí z února.

Únor byl na Internetu slabý měsíc, to víte už z minulého přehledu. Pokud by se ale opravdu pro tento pravidelný měsíční článek používalo RU (Real User) od NetMonitoru, tak by skutečně bylo zcela správné a normální, že byste v dubnu četli o tom, jakou měl český Internet návštěvnost v únoru. NetMonitor prostě „garantovaná“ čísla zveřejňuje s obrovským zpožděním – což je mimochodem něco, s čím se ve světě nesetkáte. Tam se firmy jako Compete, Nielsen/NetRatings či Comscore snaží o co nejrychlejší poskytnutí výsledků.

V dubnu prostě o únorové návštěvnosti psát nejde

2010-17-portaly-celkem-ruest

Návštěvnost českých portálů (Zdroj: NetMonitor, RUest)

A pokud někomu vyhovuje platit desítky až stovky tisíc korun za službu, co poskytuje výsledky s tak velkým zpožděním, tak je to sice mírně zvláštní, ale pro článek na Lupě se budu muset opět uchýlit k RUest. Neboli odhadovanému počtu reálných uživatelů. A hned na prvním grafu můžete vidět, že březen nic překvapivého nepřinesl. Byť jedna drobnost se v tom grafu začíná objevovat, vypadá to, jako kdyby Seznam.cz několik posledních měsíců už nezaznamenával onen „mírný“ setrvalý růst.

Český Internet jako celek se nicméně taky skoro zastavil

2010-17-celkovy-cesky-internet-ru

Český Internet celkově (Zdroj: NetMonitor, RU)

Tedy alespoň co se růstu týče. Meziročně narostl pouze o 10 %. A pokud se podíváte na předchozí graf, poslední měsíce žádný velký růst nevykazují.

RU nebo RUest, toť otázka

Nedá mi to, abych se nevrátil k tomu, jak si vlastně stojí RUest proti RU – tedy jak se vlastně v rámci NetMonitoru daří „odhadovat“ měsíční výsledky. Nejlépe to ale nakonec osvětlí následující graf.

2010-17-ruest-vs-ru

Rozdíly mezu RUest a RU

Stručně řečeno, RUest je většinou nadsazené a většinou až o 10 %. U velkých serverů je „chyba“ (rozdíl) RUest vs. RU v podstatě stejná. Nic tak vcelku nebrání používání RUest, zejména pokud jde o „trendové“ grafy. Jiná situace je samozřejmě už používání RUest v kategoriích a souhrnech – tam totiž výsledky uváděné v online aplikaci NetMonitoru poměrně špatně reflektují prováděné změny a přesuny. Určitým způsobem je to ale otázka toho, jestli by zveřejňovaná data neměla být zveřejňována pečlivěji a spolehlivěji.

České sociální sítě stále pokračují v sestupné tendenci

2010-17-ceske-socialni-site-ruest

České sociální sítě (Zdroj: NetMonitor, RUest)

2010-17-lide-libimseti-spouzaci-facebook

Facebook vs. české sociální sítě (Zdroj: Google Trends for Websites)

A Facebook, který zde je tím místem, kam se sociální aktivity přesunují, v sobotu 10.dubna udával, že má 2,516,560 lidí, kteří „žijí v ČR“.  Opět zde tedy můžete vidět další nárůst. A stejně jako předtím se lze zasmát nad několik zvláštnostmi.  První zjistíte s použitím kalkulačky.

Celkem Mužů Žen Bez určení pohlaví
2 516 560 1 199 800 1 282 040 34 720

Druhou zvláštností je to, že mezi nimi najdete 61 600 uživatelů, kterým je méně, než 13 let. A ti na Facebooku vůbec nesmějí být.

2010-17-populace-internet-facebook

Srovnání běžné, české internetové a české facebookové populace

Třetí zvláštností může být poměrně velký rozdíl ve složení „facebookové populace“. Složení je možné vidět na předchozím grafu – nejsilnější skupina českých uživatelů na Facebooku je 25–34, zatímco 15–24 je velmi slabá. Zde ale vznesu odvážné tvrzení – statistiky Facebooku udávají věk jsou velmi pravděpodobně silně ovlivněny tím, že značné množství jeho uživatelů si věk zcela vymýšlí. A vůbec se jim nedivím, že to dělají.

K číslům o Facebooku se můžete dostat snadno, postačí použít kouzelníka pro vytváření inzerátu a  druhém kroku si můžete nastavovat různé parametry cílové skupiny. Narazíte tam ale na různé zvláštnosti (například související s výběrem „Any“ pro horní nebo dolní hranici věku). A s českými sociodemografickými zvyklostmi se budete mít problém srovnat u vzdělání. A pochopitelně u „55+“ – tam není jasné, jestli je správné vybrat „55-Any“ nebo „55–64“ (větší věk vybrat nelze).

2010-17-facebook-centrum-seznam

Facebook vs. Centrum.cz/Sez­nam.cz (Zdroj: Google Trends for Websites)

Pokud budete jenom trochu brát vážně Google Trends for Websites, tak to vypadá na malou změnu na české internetové scéně – Facebook by už pár měsíců mohl být snadno dvojkou.

Změny mezi únorem a březnem

Únor sice byl slabým měsícem, ale jedna událost v něm přece jenom měla vliv na některé servery – ZOH 2010. Proto můžete u webů CT24.cz či Sport.cz zjistit meziměsíční propad (40 % a 22 %), stejně tak jako u některých dalších webů – sportovninoviny.cz například.

2010-17-linkuj-cz

Klesající www.linkuj.cz (RUest)

Od ledna jde směrem dolů www.Linkuj.cz. A dlouhodobě můžete sledovat pokles návštěvnosti u www.DSL.cz (za rok skoro na polovinu, to nevypadá moc dobře).

2010-17-dsl-cz

Pokles návštěvnosti www.dsl.cz (RUest)

Mezi rostoucími weby je zajímavý vývoj u www.stesti.cz, z 170 tisíc skočilo na 660 tisíc – pokud by existoval „skokan měsíce“, tak by jím byl právě tento web.

Mezi skokany ale najdete třeba i www.pocasi.cz (30 %), www.zakazane.cz (38 %), www.megainzer­ce.cz (28 %) či www.obrazky.cz (26 %, mimochodem web patřící Seznamu).

A jedním z největších skokanů je www.odhaleno.cz – v březnu překročilo 100 tisíc měsíčních návštěvníků, ale je otázka, jak úplná byla počáteční únorová data. Každopádně můžete zkusit sledovat, jak dlouho se vyplatí sázet na „slušný bulvár“ s fotkami i texty diskutabilního původu (a s naivní představou, že občasné uvedení zdroje „stačí“).

Další důležité či zajímavé březnové události

www.levne-nakupy.net se dostalo do médií ne proto, že to byl na první pohled pochybný obchod, ale proto, že lidé jako obvykle naletěli. Vůbec jim nevadilo, že tenhle web vypadá jako všechny ostatní podvodné weby – nedostatečné kontakty, neexistující telefonní číslo, neuvádění povinných obchodních údajů, žádné obchodní a reklamační podmínky. Zhruba týden po zviditelnění v médiích přestal web fungovat.

LevnВ nаkupy, Nakupujte snadno a rychle

www.levne-nakupy.net už neexistuje

Ballot screen neboli „povinná“ volba prohlížeče u evropských uživatelů Microsoft Windows se ukázala jako náhodně nenáhodná a pochopitelně znevýhodňující prohlížeče na „další stránce“ výběru (viz též Ballot screen v praxi, klid nepřichází). Co navíc, Opera sice obratem ohlásila, že se počet stažení ztrojnásobil, ale o pár týdnů později si začala stěžovat, že „ballot screen“ se skrývá pod dalšími okny instalace (Opera alerts EU to hidden Windows browser-ballot).

Podle průzkumu americké společnosti Akamia má ČR desáté nejrychlejší připojení k Internetu (4.8 Mbit/s), USA je na 18. místě, nejlépe je na tom Jižní Korea (16.4 Mbit/s).

Sreality.cz se postaraly o jiskření mezi realitními kancelářemi a Seznamem – důvodem byla změna poplatků (viz Nechají se realitky, cestovky a další ještě dlouho vodit za nos?, Nové Sreality.cz budou chudá obměna a Proč jsou nové Sreality takové? Realitní trh se oproti Internetu vyvíjí pomalu). Na konci března navíc Sreality.cz opouští tři velké realitní kanceláře.

Moderace diskusí je žádoucí, rozhodl soud a v poněkud zvláštním rozhodnutí tak víceméně řekl, že sice máte právo na svobodu projevu, ale musíte se projevovat slušně. Konkrétně nejde o nic jiného, než o vlekoucí se „kauzu Prolux“ a rozsudek týkající se www.mesec.cz. Zde doporučím i Marka Antoše a jeho Internetové diskuse a Prolux Consulting: tady končí prdel.

Podle Navrcholu.cz se Microsoft Internet Explorer v ČR poprvé dostal pod padesátiprocentní hranici - 49.92 %. Dvojkou je Firefox s 36.94 % a třetí je Opera s 6,40 %. Google Chrome dotahuje s 4,73 %.

Vytvoření „multimediální internetové encyklopedie o Pražské památkové rezervaci“ se stalo cílem kritiky pražských opozičních zastupitelů. Praha se podle nich v tomto projektu chystá utopit stovky milionů korun, aniž by ho potřebovala.

ČSSD sice zveřejněním fotografií odpůrců z demonstrací zákon neporušila, ale fotografie nakonec ze svých webových stránek stáhla.

A nebude chybět ani pár zajímavostí z února

V březnu se nějak podařilo napsat (a vydat) pouze článek obsahující informace o změnách v návštěvnosti – tradiční přehled důležitých a zajímavých události za únor poněkud zapadl a nebyl dokončen. Pokusím se to tedy napravit a únorové zajímavosti přeci jenom zprostředkovat.

Stránka >>>-->> → !!! TAKHLE BUDEŠ VYPADAT ZA 60 LET !!!! ← <<--<<< na Facebooku přestala už existovat, ale zajímavá byla tím, co se jí podařilo pomocí klasického podvodu s kliknutím na odkaz, který z člověka  udělal fanouška stránky (aniž by se to ten člověk dozvěděl). Poté, co se podvodníkovi podařilo nachytat přes 100 tisíc lidí, začal na WebTrh.cz nabízet spam – 300Kč za jednu zprávu na zdi stránky. 

FB - Reklama - Více než 100tis fan!! - Webtrh

Inzerát nabízející prodej fanoušků na Facebooku

Praha 5 a její mediálně proslulý starosta Milan Jančík vstoupili do internetové síně slávy s „crazy webem“ na adrese www.p5.cz – po vstupu byla první reakce, že někdo si dělá z Jančíka a Prahy 5 legraci. Skutečnost je ale smutná – Praha 5 za peníze daňových poplatníků nechala vyrobit zcela zbytečný web. Přitom má, samozřejmě a očekávatelně, už spoustu dalších webů – www.infopraha5.cz a www.praha5.cz (zjevně jeden web pro Prahu 5 je málo).

Praha 5 Crazy web

Zbytečný web Prahy 5 www.p5.cz

JESTLI BY MR.BEAN HRÁL VE FILMU AVATAR, TAK BY VYPADAL TAKTO!“ byl název podvodné stránky na Facebooku, kde se skoro poprvé objevil trik s tlačítkem, které vedlo k přidání mezi fanoušky stránky bez vědomí uživatele. „ZOBRAZIT OBRÁZEK V PLNÉ VELIKOSTI“ ve skutečnosti pomoci JavaScriptu chytře využilo facebookovské platformy a uživatel se stal fanouškem. Po dosažení 160 tisíc fanoušků se ve stránce objevila reklama na Hodinky.cz – za tenhle podvod podle všeho mohl jeden z partnerů Hodinky.cz (Vivantis). Od konce února se odmítá jakkoliv vyjádřit.

Facebook JESTLI BY MR.BEAN...

ČERVENÉ TLAČÍTKO, které mělo sloužit jako ochrana dětí před nevhodným obsahem prostřednictvím „nahlášení“ nevhodného obsahu se ukázalo jako klasický „Velký bratr“ – v rámci nahlašování přibalilo i historii prohlížeče. Pod tlačítko se stihl podepsat i ministr Kocáb. Důležitá maličkost i ta, že stát zde dává peníze soukromé firmě CZI.CZ (CZI s.r.o.), jejíž hlavní představitel je totožný s tím, kdo vystupuje za Saferinternet.cz. O nějakých těch klasických záznamech v evidenci Státní bezpečnosti se snad už není potřeba zmiňovat (nápověda – agent TERA). Na Lupě též v Ilegální pochybnosti o Červeném tlačítku.

red-button-vam-leze-do-soukromi

Informace odesílané ČERVENÝM TLAČÍTKEM

eBay se objevilo částečně v češtině (viz eBay je česky (skoro), login do Aukra ale nevyhazujte) . Částečně hlavně proto, že počeštěno bylo jenom obchodní rozhraní a začaly být uváděny i ceny v korunách. Kvalita překladu je  nicméně i po několika měsících stále stejně mizerná.

Málokdo si ale všiml, že uvádění ceny v korunách mělo zajímavý kurz – Euro bylo za 14 korun (viz Český eBay je plný chyb: Euro za 14 korun).  Žádost o vyjádření zůstala nezodpovězena ještě v dubnu 2010.

ebay-neumi-pocitat

25.99 Euro je podle ebay 363 korun.

Čeká internetové sázení doba temna? Lidovecký bič prošel prvním čtením je další příspěvek do nikdy nekončící snahy KDU-ČSL o likvidaci sázkového podnikání. Pokud snahy projdou, bylo by internetové sázení postaveno mimo zákon. A využívání zahraničních sázkových kanceláří by bylo postižitelné skrz povinnost banky zasáhnout proti převodu financí souvisejících s internetovým sázením.

Seznam.cz spustil novou verzi PPC systému Sklik. Zajímavá je hlavně tím, že se zbavil závislosti na původním provozovateli, vývoj trval jedenáct měsíců.

Poslaneckou sněmovnou prošel audiovizuální zákon, ve kterém zůstala hrozba regulace Internetu.

Content

Banán.cz a Flyer.cz se objevily na seznamu hacknutých hostingových služeb. Banán.cz opakovaně, což pouze odpovídá tomu, jak kvalitní služby můžete očekávat od podobně koncipovaného „levného“ hostingu.

CZ.NIC varuje před společností Česká doménová centrála a není to zdaleka jediný vykutálený subjekt, který zneužívá nevědomosti a důvěřivosti lidí k obohacení.

Anketa

Naletěli jste někdy na podvodnou aktivitu na Facebooku?

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 12. 4. 2010 13:55
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení SEO - jak na optimalizaci pro vyhledávače

  •  
    Analýza klíčových slov - jaká slova vybrat.
  • Metody linkbuildingu - jak získat zpětné odkazy.
  • Vyhodnocování SEO - nesledujte jen pozice.

Detailní informace o školení SEO »