Hlavní navigace

ÚOHS potvrdil pokutu za ADSL

5. 11. 2004
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Český Telecom dostal již v únoru 2003 od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) pokutu ve výši 23 milionů korun za to, jakým způsobem uvedl na trh své IOL Platinum. Tehdejší prvoinstanční rozhodnutí ÚOHS nyní potvrdil jeho předseda Josef Bednář. Konstatoval, že Český Telecom zneužil svého dominantního postavení k újmě svých konkurentů i koncových zákazníků.

Rychlosti, s jakou melou boží mlýny, si již dávno povšimla i lidová přísloví. S rychlostí rozhodování ÚOHS to není o moc lepší. Čtenáři Lupy si nejspíše ještě budou pamatovat události jara a léta roku 2002, kdy Český Telecom poprvé přisel s nabídkou ADSL služeb pod názvem „IOL Platinum“ (uvedeny na trh byly 29. května 2002).

Háček byl ale v tom, že tuto službu umožnil nabízet jen sám sobě. Nepřišel totiž s žádnou nabídkou pro ostatní operátory na trhu, ani na bázi přístupu, ani na bázi propojení – což zdůvodňoval tím, že jde pouze o testovací provoz. Vysloužil si za to ostrou reakci alternativních operátorů, kteří se obrátili na oba regulátory: na telekomunikačního (Český telekomunikační úřad – ČTÚ) i soutěžního (ÚOHS).

Telekomunikační regulátor (ČTÚ) zareagoval poměrně rychle a již měsíc po spuštění IOL Platinum (konkrétně 27. června 2002) vydal předběžné opatření, kterým Českému Telecomu tento způsob poskytování ADSL služeb zakázal. Zajímavý byl také další vývoj celé kauzy u ČTÚ: regulátor zahájil s Českým Telecomem správní řízení a uložil mu vydat (nejpozději v prosincovém čísle telekomunikačního věstníku) referenční nabídku ADSL na bázi propojení.

To se ale nestalo a referenční nabídka se v uvedeném termínu neobjevila. Český Telecom totiž na poslední chvíli využil (tehdy ještě platného) paragrafu 102 (bodu 3) telekomunikačního zákona, který mu umožnil zbavit rozhodnutí regulátora právních účinků pouhým aktem podání žaloby k soudu.

Nakonec Český Telecom referenční nabídku přece jen zveřejnil (ale až počátkem roku 2003), a to nikoli na bázi propojení, ale na bázi přístupu, jako nabídku velkoobchodních služeb. To mu následně umožnilo vtisknout celému trhu s ADSL službami takovou podobu, jakou používáme dodnes.

Dnešní ADSL na českém trhu vychází v rozhodující míře právě z této referenční nabídky (velkoobchodních služeb) na bázi přístupu a ADSL propojení nemáme v ČR dodnes. Ale to by bylo na jiné (a dlouhé) povídání. Podrobněji např. zde a zde.

Jak zareagoval ÚOHS

Zatímco ČTÚ zareagoval na IOL Platinum promptně, druhý regulátor (ÚOHS) si dal mnohem více na čas. Správní řízení s Českým Telecomem v „kauze ADSL“ zahájil až 27. prosince 2002, tedy přesně půl roku poté, co ČTÚ vydal své předběžné opatření.

V únoru 2003 pak ÚOHS vynesl určitý verdikt, který ale byl teprve tzv. „prvoinstanční“ a tudíž zatím nepravomocný. Jeho obsah nebyl publikován a na veřejnost se dostalo pouze vyjádření Josefa Bednáře, předsedy ÚOHS, odpovídající na dotaz médií:

Mohu potvrdit, že ÚOHS vydal koncem února prvoinstanční rozhodnutí, kterým konstatoval, že došlo k porušení zákona o ochraně hospodářské soutěže, a uložil Českému Telecomu sankci řádově v desítkách milionů korun. Rozhodnutí je však zatím nepravomocné, běží lhůta k podání rozkladu."

Také informace o výši uložené pokuty, tj. 23 milionů korun, byly tehdy jen neoficiální.

Co následovalo, si lze snadno domyslet: Český Telecom se bránil a zřejmě tedy podal proti prvoinstančnímu rozhodnutí rozklad. Ten řešil opět ÚOHS, resp. jeho předseda, a řešil ho až do dnešních dnů. Výsledek je takový, že ÚOHS potvrdil své původní (prvoinstanční) rozhodnutí.

Včerejší zpráva o uložení pokuty za ADSL ve výši 23 milionů tedy není ničím jiným než informací o tomto potvrzení, a nikoli o nějaké „nové“ pokutě. Nejedná se tedy o pokutu za „dnešní“ ADSL, ale stále ještě za to, co se odehrálo v létě roku 2002 kolem služby IOL Platinum.

Co ÚOHS zjistil?

ÚOHS vydal včera také podrobnější vyjádření k celé kauze. K tomu, co se vlastně stalo, ve své tiskové zprávě uvedl:

Účastník řízení, přestože byl svými konkurenty osloven a požádán o poskytnutí informací nezbytných pro propojení sítí, tyto informace neposkytl a teprve na základě rozhodnutí předsedy Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) zveřejnil koncem ledna 2003 návrh referenční nabídky přístupu k síti využívající technologie ADSL pro další operátory. Český Telecom přitom musel být přinejmenším od 25. února 2002, kdy zveřejnil všeobecné podmínky pro poskytování služby IOL Platinum, schopen informace nezbytné k propojení sítí poskytnout. Délka porušování zákona tak činila jedenáct měsíců (od 25. února 2002 do 27. ledna 2003), kdy byl znemožněn jiným provozovatelům veřejných telekomunikačních sítí vstup na tento trh.

Proč tímto svým chováním Český Telecom zneužil své dominantní postavení, zdůvodnil ÚOHS takto:

Český Telecom zneužil svého dominantního postavení k újmě svých konkurentů, neboť ke zprostředkování přístupu ke službám sítě Internet a přenosu dat za užití technologií ADSL veřejnými pevnými telekomunikačními sítěmi je třeba přístup k místním smyčkám v jeho vlastnictví. Došlo k omezení rozvoje zdravého konkurenčního prostředí a újmě konečných zákazníků. Ani účastník řízení, ani ostatní alternativní operátoři nemohli totiž v důsledku jednání Českého Telecomu tyto služby od vydání předběžného opatření ČTÚ 27. června 2002 minimálně do 27. ledna 2003, tj. do uveřejnění návrhu referenční nabídky o přístupu k síti využívající technologie ADSL, nabídnout. Újma se projevila i u samotných zákazníků Českého Telecomu, kteří začali technologie ADSL do 27. června 2002 využívat. Ti byli totiž po tomto datu opětovně odkázáni na jiné technologie umožňující přístup ke službám sítě Internet anebo přenosu dat, anebo nemohli přístup k zmiňovaným službám využívat vůbec.

Co říká Český Telecom a alternativní operátoři?

Z Českého Telecomu včera odpoledne přišlo stručné vyjádření k celé kauze:

Přezkoumáme samozřejmě možnost dalších právních kroků. U IOL Platinum jde nicméně o více než dva roky starý případ, který už považujeme za uzavřený.

Toto rozhodnutí úřadu se netýká současného vysokorychlostního připojení k Internetu, které prostřednictvím sítě Českého Telecomu poskytuje přes 20 operátorů a které využívá již zhruba 75 tisíc zákazníků po celé ČR.

Ještě včera odpoledne se stihl vyjádřit také jeden z alternativních operátorů (Contactel):

BRAND24

‚Rozhodnutím ÚOHS jsme potěšeni. Dává jednoznačný signál, že antimonopolní úřad podporuje konkurenční prostředí na českém telekomunikačním trhu,‘ říká Miroslav Řezníček, ředitel pro regulaci a speciální řešení společnosti Contactel. ‚Věříme, že i v budoucnu bude ÚOHS velkou podporou při odstranění zbývajících překážek v plné liberalizaci českého trhu.‘

Na stole ÚOHS přitom leží další kauzy, které se týkají telekomunikačního trhu v ČR. Jednou z největších je kauza volných kreditů obsažených v měsíčních paušálech Českého Telecomu. Také tato kauza se ale vleče již poměrně dlouho, přičemž ÚOHS nedávno změnil její „statut“: začal ji řešit podle soutěžních pravidel EU. Vlastně ale úplně od začátku, protože předchozí řízení zastavil.

Kdypak se asi dočkáme nějakého výsledku? Třeba jen prvoinstančního?

Považujete pokutu 23 mil. korun za přiměřenou tomu, co se v roce 2002 stalo?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor byl dlouho nezávislým konzultantem a publicistou, od 8.6.2015 je členem Rady ČTÚ. 35 let působil také jako pedagog na MFF UK v Praze.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).