Hlavní navigace

ÚOHS si bere na paškál UPC - dostane se i na Mistral?

David Litvák

Podle včerejší zprávy ČTK zahájil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) správní řízení se společností UPC. Protože články pojednávající právě o UPC patří na Lupě dlouhodobě mezi nejsledovanější, nebudu se zabývat detaily vzniku celé kauzy, předpokládaje, že jste s nimi již dávno obeznámeni.

Podstatné informace vyplývající ze zprávy jsou tyto:

  • ÚOHS obdržel stížnosti od více jak padesáti z 410.000 zákazníků UPC. Je tedy vidět, že osobní iniciativa mizivého zlomku uživatelů má svou cenu a může zafungovat dokonce i bez rozsáhlých peticí.
  • UPC bylo vyzváno k „prokazatelnému zdůvodnění nepřiměřeného zdražování cen“, toto zdůvodnění bylo Úřadu předáno 24. listopadu, avšak o nezbytnosti zvyšování cen nepřesvědčilo.
  • O tom, zda UPC má a zneužívá monopolní postavení na trhu, by měl úřad rozhodnout do šedesáti dnů, tedy do konce ledna. Je však možné, že využije předběžného opatření a ceny budou do konce správního řízení zmraženy. Všem, kteří se tedy již rozhodli opustit UPC, potažmo jeho kabelový internet Mistral k 1. lednu 2001 se tedy nejspíš ještě vyplatí si nějakou dobu počkat na rozhodnuti protimonopolního úřadu.
  • Podle UPC se zdražení bude týkat 41.000 ex-zákazníků Dattelkabelu, kterým cena za kabelovou televizi vzroste o 140%, a dalších 7.000, kterým vyskočí dokonce o 289%. Všimněte si ovšem, že se ve zprávě nikde nehovoří o zhruba půltřetím tisíci uživatelů služby Mistral, kteří si užijí zdražení o cca 100%. a/ Neozvali se? b/ Nezajímají Úřad? Nevím. Fakt je, že osobně jsem se vybil články na Lupu a stěžovat si „vejš“ mě vlastně ani nenapadlo. Pokud je a/ správně, je to i moje chyba.
  • Stížnosti klientů se kromě zvyšování cen týkaly zejména „centralizace zákaznických center“ (centralizace center – úžasné slovní spojení!). Tady moc nemohu názorem posloužit, vím jen, že zákaznická střediska byla skutečně centralizována do Prahy, a že do nich má být možné volat za lokální telefonní poplatky. Nevím ovšem, kvůli čemu všemu je třeba je navštěvovat osobně, ani s jak pružnou reakcí se zákazník setká, chce-li reklamovat třeba nekvalitní obraz.

Tolik v kostce zpráva ČTK. Klienti UPC navíc vědí, že problém je z velké části také ve stylu jednání a (ne)komunikaci se zákazníky. Co Mistralu se týče, tam už to snad může být jen lepší, už se alespoň na webu objevují vysvětlení, proč kde služba nefunguje. (Včera například nejspíš všude skoro celý den, dnes dopoledne opět. Malý kvíz: Myslíte, že zákazníkům Mistralu někdo pošle alespoň omluvný e-mail, neřkuli zkrátí o úměrnou část měsíční poplatek?) Když se ví o výpadku předem, nikdo vám ho neoznámí dopředu mailem, je tedy třeba permanentně sledovat novinky na stránkách služby. Určitě nehezká je právě na těchto stránkách anonymita firemních oznámení a mizivá zpětná vazba na námitky padající v uživatelské konferenci. Na druhou stranu se zástupci UPC minulý týden osobně sešli s nespokojenými mistralisty, což je UPC třeba minimálně připsat ke cti. Jako televiznímu divákovi/klientu UPC mi vadí průběžné přelaďování stanic, změny nabídky a kolísání kvality signálu, opět bez jediného upozornění – pokud ovšem podobné nóty náhodou neběží na InfoKanálu, ten ovšem jen kvůli podobným důvodům bude sledovat málokdo.

Zdá se tedy, že kdyby UPC náhodou neposkytovalo také televizní signál, navíc stanic ze zákona šířených zdarma, asi by se ÚOHS kauzou ani nezabýval. Pokud je ovšem nepřítomnost Mistralu v „obžalobě“ způsobena liknavostí jeho uživatelů, takže ÚOHS vlastně oficiálně „nic neví“, je třeba to rázně co nejrychleji napravit – což alespoň za sebe učiním. Myslím, že by takové upozornění nemělo zůstat u Úřadu neoslyšeno – už jen proto, že se UPC zabýval již v roce 1999. Už tehdy totiž schvaloval spojení podniků Kabel Plus a UPC – a už v tehdejším rozhodnutí se lze dočíst, že „zákonná domněnka narušení soutěže byla naplněna“, což mělo ovšem mimo jiné být vyváženo tím, že „Předmětná transakce nabízí zákazníkům Kabelu Plus a širší spotřebitelské veřejnosti možnost vysokorychlostního připojení na Internet za velmi příznivé ceny. Tímto UPC přispěje ke zprostředkování služeb Internetu širokému okruhu zákazníků a napomůže rozvoji tohoto média v České republice na úroveň západoevropských zemí.“ (Za upozornění na tento dokument patří můj dík Milanu Šmídovi.) My jsme se už ale na Lupě mohli dočíst, jakže se to v UPC má s tvorbou cen za připojení k internetu. Teď je podstatné, do jaké hloubky bude situaci zkoumat Úřad.


Noticka na závěr: Nemůžu si odpustit srovnání dopadu masové petice proti SPT Telecom s dopisy padesáti nespokojených zákazníků UPC. Kde jen jsme mohli být, kdyby naše vláda kdysi nepostavila tohle zlaté Tele na tak dlouhou dobu mimo hospodářskou soutěž?

Našli jste v článku chybu?

18. 12. 2000 12:12

Lovok (neregistrovaný)
Nevim, jestli se autor snazil, aby to znelo co nejbombasticteji, nebo jenom neumi poradne pocitat, ale o nejakem 100% zdrazeni Mistralu nemuze byt ani rec. Pokud se nepletu od 1.9.2000 Dattelkabel (ne jeste UPC) stanovil nove ceny za mistral 500,- za pripojeni + 199,- pronajem modemu = 699,- Kc. UPC od noveho roku stanovila 980,- Kc pripojeni + modem. Takze 980/699=1.40 => 40% zdrazeni. Uznavam ze 1000,- Kc je uz pro mnoho lidi dost penez, pro me je to tak ta nejvisi hranice co jsem ochoten dat …

6. 12. 2000 21:02

diskuter (neregistrovaný)
Budte radi, ze se tym ten Vas urad aspon zabyva. U nas na Slovensku je to zase po slovensky. Ako, to zistite na: Koncentrácia UPC povolená vďaka chybe Protimonopolného úradu Takze mate aspon sancu, ze sa s tym nieco urobi. U nas je to uz definitivne v cudu.
Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

DigiZone.cz: Kanál TA3 HD zahájil vysílání

Kanál TA3 HD zahájil vysílání

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Podnikatel.cz: Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Podnikatel.cz: Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Měšec.cz: Stavební spoření: alternativa i pro seniory

Stavební spoření: alternativa i pro seniory

Vitalia.cz: Jsou čajové sáčky toxické?

Jsou čajové sáčky toxické?

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Měšec.cz: Sleva na dítě a manželku pro OSVČ je zpět. Ale..

Sleva na dítě a manželku pro OSVČ je zpět. Ale..

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte