Hlavní navigace

ÚOOÚ a konec spamerů v Čechách

23. 9. 2005
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Problematiku potírání spamu sleduji poměrně pečlivě a jsem rád, že se čas od času objeví informace o tom, že boj se spamem není až zas tak dopředu prohraný. Tedy alespoň v našem malém českém bezvýznamném teritoriu.

Včera vyšla tisková zpráva Úřadu na ochranu osobních údajů (ÚOOÚ, www.uoou.cz), který má na starosti (mimo jiné) řešení stížností od příjemců nevyžádaných obchodních sdělení. V této zprávě se praví, že ÚOOÚ eviduje již 656 stížností, z toho 583 vyhodnotil jako oprávněných (tedy 73 neoprávněných). Něco přes 88 procent stížností bylo oprávněných, to je docela slušná bilance. Z toho je také patrné, že když už si někdo stěžuje na spammera, asi má skutečný důvod. Ten celkový počet stížností také ukazuje, jak málo ještě dokážeme využívat nástroje, které máme k dispozici. Českého spamu chodí pravděpodobně mnohem více, než kolik by toto číslo naznačovalo.

Na té tiskové zprávě mnohem více než počet stížností ale oceňuji to, že zveřejnili jména největších hříšníků. Ty, kteří dostali jen napomenutí (ano, i napomenutí je jedním z nástrojů, jak může ÚOOÚ postihnout spammera), nemá cenu vláčet médii. V mnoha případech se jedná tak trochu o „nechtěné“ spamy a odesílatel si po napomenutí ÚOOÚ sakra rozmyslí, jestli bude dál posílat nevyžádaná obchodní sdělení. Ale u těch, kteří e-mailu zneužívají opakovaně, nedbají napomenutí a provádějí tuto činnost ve velkém, nezbývá nic jiného, než se jim trochu podívat do kasičky. A ani moc nepřekvapuje, že tito největší hříšníci se chovají i v jiných oblastech také dost nevybíravým způsobem.

Osobně jsem měl například možnost setkat se z jmenovaných s resjtrikemfi­rem.cz, který „zvítězil“ v soutěži o největší pokutu za spam. Jeho spam jsem tehdy nenahlásil, neb jsem si nebyl úplně jist, jestli jsem jim někdy něco někde nevyplnil (po této zprávě už je mi jasné, že nevyplnil). Navíc jsem nakonec vyplnil i ten formulář pro registraci firmy do databáze, takže jsem akorát tak držel ústa a krok. Překvapení na sebe ale nenechalo dlouho čekat.

Proces registrace byl chybový (nesprávné zobrazení formuláře vyžadovalo mnoho úsilí pro pochopení, o co jim vlastně jde), přesto se mi ho nakonec podařilo dokončit a registraci odeslal. A to i přesto, že obchodní podmínky byly kvůli technickým chybám nečitelné. Nu, což, řekl jsem si – „jsou noví, nemají to ještě úplně vychytané“, jdu do toho. Po odeslání registrace mi přišel potvrzující e-mail, ve kterém na mě doslova svítilo toto upozornění:

„UPOZORNĚNÍ: PŘIPOMÍNÁME, ŽE DLE VÁMI ODSOUHLASENÝCH SMLUVNÍCH PODMÍNEK A SMLOUVY O POSKYTOVÁNÍ SLUŽEB JE TŘEBA, ABYSTE V NÁSLEDUJÍCÍM OBDOBÍ 30 DNÍ VYBÍRALI PRAVIDELNĚ VAŠI EMAILOVOU SCHRÁNKU. PŘÍPADNÉ NEVYZVEDNUTÍ KORESPONDENCE Z VAŠÍ STRANY NEMÁ ODKLADNÝ ÚČINEK.“

BRAND24

Tohle jsem ještě nezažil. Jak si vůbec mohou dovolit tohle napsat? Má to být vtip? Na mé e-maily, týkající se i jiných nesrovnalostí, mi samozřejmě ani jednou neodpověděli a po čase jsem je pustil úplně z hlavy. Nemohu soudit, zda dnes již dali i tyto záležitosti do pořádku, ale když k tomu připočtu spam, mám o provozovateli docela jasnou představu.

Ale zpět ke spamu a zprávě ÚOOÚ. Jsem rád, že ÚOOÚ zveřejnil výsledky své práce a snad i to pomůže trochu k tomu, že se začne proti spamu bojovat touto cestou daleko více. Ke škodě jak rozesílatelů, tak bohužel i ÚOOÚ, který se bude muset každé stížnosti věnovat. Jen je převelká škoda, že se podobně nedá bránit i proti zahraničním spamům, kterých je řádově mnohem více a jsou daleko otravnější.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zabývá publikačními systémy, eshopy a dalšími užitečnými internetovými. Aplikacemi, e-commerce a marketingem na internetu. Pracuje jako CEO ve společnosti Neternity Group s.r.o.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).