UPC nabízí připojení na 24 hodin, Český Telecom zase PC strážce

UPC včera představilo nový "instantní 24-hodinový Internet" v podobě služby Chello Flex. Jde o kabelové připojení rychlostí 256/64 kbit/s po dobu 24 hodin, za 45 korun. Pro koho je určeno? Český Telecom představil svou vánoční nabídku v oblasti ADSL, a také novou službu PC Strážce. Ta zahrnuje i rodičovskou kontrolu.

V pondělí jsme v článku Stalo se: VoIP, Český Telecom, Microsoft… psali o tom, že české UPC se chystá představit nějakou novou službu, umožňující zákazníkovi regulovat jeho účet za Internet. Stalo se, byť nejde ani o toužené VoIP (internetovou telefonii), ani o to, co jsem tipoval ještě v pondělí – o něco podobného službě Klik, co by stávajícím uživatelům kabelového Internetu umožnilo dočasně zvýšit rychlost jejich připojení.

Nakonec se z toho vyklubala služba, mířící hlavně k „nejmenším“ potenciálním zákazníkům, kteří ještě ani nejsou zákazníky aktuálními. Tedy k těm, kteří již jsou v dosahu kabelových rozvodů UPC (schopných poskytovat přístup k Internetu), ale pro které je i dosud nejnižší nabídka (Chello Easy za 555 korun měsíčně) příliš velká a drahá. A tak třeba stále používají dial-up, protože s Internetem pracují jen občas a trvalé připojení by se jim stále ještě nevyplatilo.

UPC nyní takovýmto zákazníkům nabízí novou službu s názvem „Chello Flex“. Její Flexibilita spočívá v tom, že je to vlastně připojení jen na 24 hodin, za 45 korun (včetně DPH). V ostatních parametrech (zejména rychlosti) odpovídá službě Chello Easy, tj. nabízí 256/64 kbit/s. Zákazník, který chce právě používat Internet, si ji může kdykoli „zapnout“ (aktivovat), a od toho okamžiku (plus minus nějaké dvě minuty) může pracovat s Internetem následujících 24 hodin. Pokud si ji neaktivuje, nemůže ji používat, ale také nic neplatí.

Je to obdoba toho, co nabízí různé WiFi hotspoty, s připojením na X hodin od okamžiku aktivace. U služby Chello Flex existuje jen jedna hodnota X (24 hodin), a zákazník si službu může kdykoli aktivovat zase znovu, na dalších 24 hodin. Aby ale měl provider (UPC) alespoň nějaký minimální odbyt, platí u služby Flex pravidlo, že si ji musíte aktivovat nejméně 10× za čtvrtletí. Jinak má UPC právo, podle aktualizovaných všeobecných podmínek, s vámi ukončit smlouvu (bez jakéhokoli penále). To odpovídá jakési „minimální měsíční konzumaci“ na úrovni 150 korun měsíčně (resp. 450 korun za kvartál). To je stále méně než 555 korun měsíčně, na které přijde nejlacinější „trvalá“ nabídka Chello Easy.

Takže pro koho je služba Flex výhodná, a pro koho už ne? Jejích 45 korun za 24 hodin odpovídá necelé hodině na dial-upu ve špičce, a cca dvěma hodinám mimo špičku. Takže tomu, kdo s Internetem pracuje spíše nárazově (jen v některé dny), ale přeci jen intenzivněji (déle než onu cca hodinu, resp. dvě hodiny), se oproti dial-upu vyplatí co do ceny. A co do rychlosti a výhod trvalého připojení ještě dříve. Jakmile by ale uživatel využil službu Flex více jak 12× za měsíc, už by za ni zaplatil více, než kolik by dal za celý měsíc nepřetržitého připojení přes jinak stejně dimenzovanou službu Chello Easy.

Fair Use Policy

Nová služba Chello Flex je skutečně dimenzována jako služba Chello Easy, a to nejen svou rychlostí, ale také svými doplňkovými službami. Nabízí 20 MB prostoru pro WWW stránky, mailbox o velikosti 10 MB, jednu emailovou adresu s pěti aliasy, přístup na portál Chello atd. Rozdíl ovšem nutně musí být ve Fair Use Policy, protože ta se už nemůže počítat s ohledem na měsíční období. U služby Flex je tedy objemový limit vztažen ke 24-hodinovému intervalu, po který služba „běží“. Má hodnotu 500 MB, a po jeho vyčerpání (v průběhu 24-hodinového intervalu) klesá rychlost na 64/64 kbit/s.

Zajímavé je, že službu Flex lze najednou objednat i na 2× 24 hodin, či 3× 24 hodin, ale objemový limit se nenásobí, ale pokaždé počítá znovu, z každých 24 hodin. Takže když stáhnete 500 MB, rychlost vám do konce prvních 24 hodin klesne. Na začátku dalších 24 hodin se vrátí do normálu, a vše se počítá znovu.

Další odlišností služby Flex od služby Easy je nemožnost přiobjednat si některé doplňky. Například pevnou IP adresu.

Jak se aktivuje a platí

Zajímavý je také způsob aktivování služby Chello Flex. V době, když služba není právě aktivní, má uživatel přeci jen možnost dostat se alespoň na adresu http://registra­ce.Chello.cz. Zde pak najde on-line objednávkový systém, skrze který si může službu aktivovat na 1×, 2× či 3× 24 hodin. Od okamžiku, kdy svou žádost potvrdí, by faktické zprovoznění (zprůchodnění přípojky) mělo proběhnout do již zmiňovaných dvou minut.

Pokud jde o způsob placení, pak zde najdeme další odlišnost oproti „trvalým“ službám. Ty se totiž platí v průběhu daného měsíce (např. za listopad v průběhu listopadu), zatímco u služby Flex by toto nemělo smysl (neboť ještě není známo, kolikrát si zákazník nechá službu aktivovat). Takže se platí až zpětně, za uplynulý měsíc, a to pouze na měsíční bázi (nikoli například ročně či kvartálně apod.). V úvahu připadá placení složenkou, jednorázovým příkazem k úhradě, kreditní kartou či inkasem z účtu. Nelze však použít SIPO (zřejmě kvůli tomu, že nelze pokaždé měnit měsíční částku).

Akční nabídka

České UPC připravilo pro rozjezd nové služby akční nabídku, v rámci které si ji noví zákazníci mohou pořídit za jednorázových 900 korun (za zřízení služby). Platnost akční nabídky je od včerejška do konce února příštího roku. Standardní jednorázový poplatek za zřízení je 1500 korun, a zaplatí jej například stávající zákazníci, kteří by chtěli přejít na službu Flex z jiných služeb (např. Easy), protože jde o downgrade. Kabelový modem je uživateli zapůjčen vždy zdarma.

Zajímavé je, že služba „instantního 24-hodinového Internetu“ s názvem Chello Flex nemá zatím v nadnárodním koncernu UPC obdobu, a české UPC je zřejmě první vlaštovkou, která s ní přichází. Možná je i zkušebním králíkem, který má vše vyzkoušet, a pak službu převezmou i ostatní složky UPC.

Pokud se mi podařilo zjistit, podobnou službu nabízí mezi kabelovými operátory jen nizozemský KPN. Ale ten ji má pro jiný účel – míří s ní na zákazníky, kteří od něj chtějí odejít, a snaží se je udržet alespoň skrze tuto službu. To české UPC očividně míří spíše na rozšíření své uživatelské základny. Jednak o zákazníky, kteří s Internetem pracují jen příležitostně (viz výše uvedená úvaha s max. 12 aktivacemi), a pak asi i o ty nerozhodné, které chce „namlsat“ na službu, jejíž cenu si mohou regulovat sami (a pak event. přejít na trvalé připojení).

Vánoční nabídka Českého Telecomu

Ještě v pondělí oznámil Český Telecom dosažení 240.000 zákazníků ADSL, a to právě k 7. listopadu. Z tohoto počtu koncových zákazníků je cca 80 procent těch, kteří si koupili ADSL přímo od Českého Telecomu, zbývajících cca 20 procent připadá na přípojky, které na velkoobchodní bázi „přeprodali“ svým zákazníkům alternativní operátoři.

Kromě toho představil Český Telecom v pondělí také svou letošní vánoční nabídku v oblasti ADSL. Platí od 7. listopadu do 31. prosince 2005, a má následující podobu: nový zákazník, který si objedná některou z variant služeb Internet Expres Doma (nikoli ovšem nejnižší variantu Impuls), zaplatí:

  • 1 korunu za aktivaci,
  • 1 korunu za ADSL modem,
  • 1 korunu za první měsíc používání.

Kromě toho dostane na tři měsíce zdarma novou službu PC Strážce, která jinak přijde na 49 korun měsíčně. Dále Český Telecom (ČTc) spustil novou fázi své reklamní kampaně na služby Internet Expres, která přináší např. nový klip s Janem Krausem (tentokráte zasazený do venkovského prostředí). Už jste jej mohli vidět i v televizi, kde se již vysílá. Na něj pak navazuje i nový motiv kampaně (s myší v barvách trikolóry) a nový slogan „Co Čech to Internet“. S dovětkem že „teď už může mít Internet opravdu každý“.

No, nejspíše se ještě najdou lidé, pro které tento dovětek neplatí. Pokrytí ADSL se sice nadále rozšiřuje, ale stále není (a ani jen tak nebude) skutečně stoprocentní. I pak ale mohou být lidé příliš daleko od ústředny a mít smůlu.

V této souvislosti je zajímavý následující údaj, pocházející také z ČTc: ze stávajícího počtu 240.000 reali­zovaných přípojek je prý cca pět procent těch, které vedou od ústředny dále než 3,8 km, a mohly být realizovány až zvětšením dosahu na 8,2 km letos v březnu (podrobněji).

Co je PC Strážce?

Zastavme se ještě u služby PC Strážce, kterou Český Telecom dává k novým přípojkám po tři měsíce zdarma. Jde o další vývojovou fázi dosavadních služeb PC Secure a IOL Secure, a tedy o „bezpečnostní balíček“, fungující přímo u klienta na jeho PC (bez serverové části, která by se hodila zejména u antispamu). Beze změny zůstává také způsob zpoplatnění: nikoli jednorázově, ale pravidelně, na měsíční bázi, jako za službu.

Oproti svým předchůdcům je služba PC Strážce rozšířena o nové součásti. Jejím jádrem nadále zůstává firewall a antivir, ale navíc zákazník získává

  • antispyware,
  • ochranu proti přesměrování dial-upu
  • IDS /IPS (Intrusion Detection/Pre­vention System).

Kromě základní verze služby PC strážce za již zmiňovaných 49 korun měsíčně, je nabízena ještě verze PC Strážce Plus, za 59 korun měsíčně. Oproti základní verzi nabízí ještě:

  • ochranu proti spamu (antispam),
  • rodičovskou kontrolu a ochranu před nevhodným obsahem (parental control / content control).

Existuje také verze PC Strážce Plus 5 za 229 korun měsíčně, pro pět počítačů. Celý balík je přitom založen na produktech, vyvinutých a také udržovaných (formou aktualizací) finskou společností F-Secure, která dodávala vše potřebné již pro předchozí služby PC Secure a IOL Secure.

Jak funguje „rodičovské kontrola“?

Zajímavostí určitě je služba ochrany před nevhodným obsahem (parental control / content control), nově přidaná do verze Plus. Také tu by měla fakticky zajišťovat finská společnost F-Secure, a to na základě (automatizovaného) vyhledávání a analýzy klíčových slov na WWW stránkách. Skrze tato klíčová slova jsou definovány různé kategorie (jako sex, drogy apod.), které si uživatel může na svém počítači navolit – a pak je mu blokován přístup na takto „vyhodnocené“ stránky. Určené je to hlavně dětem, zatímco rodiče si pomocí hesla mohou vše odemknout. Stejně tak mohou rodiče vytvářet své vlastní whitelisty a blacklisty, již přímo s adresami konkrétních WWW serverů.

Nevýhodou automatizovaného hodnocení WWW stránek na bázi vyhledávání klíčových slov je ale neschopnost rozpoznat, v jakém kontextu se ona slova vyskytují. Takže třeba stránky bojující proti drogám nejspíše dopadnou stejně, jako stránky propagující drogy.

Kromě funkce rodičovské kontroly, která je u nás zatím spíše novinkou, jsou ostatní součásti služby PC Strážce již běžně dostupné, a dle mého soudu i ve výhodnějším provedení. Třeba řešení antispamu, čistě na klientské bázi, mi přijde jako dosti nevhodné. Znamená totiž, že uživatel musí všechen spam tak jako tak stáhnout, místo toho aby se odfiltroval již na poštovním serveru a již nestahoval k uživateli. Takto se stahuje a tudíž započítává i do objemových limitů, které na uživatele uvaluje příslušná Fair Use Policy.

MIF16

To většina freemailů dnes nabízí antispam (i kvalitní antivir) již na serveru, a navíc zcela zdarma. Stejně tak lze získat kvalitní antivir pro vlastní počítač i jinými způsoby – můžete si jej jednorázově koupit, a pro domácí použití můžeme mít dobrý antivir také zcela zdarma (jako třeba AVG Free). Podobně s firewally, i s programy pro ochranu proti přesměrování dial-upu.

Takže ten, kdo ví a umí, si může potřebné zabezpečující funkce zajistit či „poskládat“ sám, ve výhodnějším provedení. Na druhé straně se ale jistě najdou i zájemci, kterým bude vyhovovat spíše to, když se jim někdo o vše postará, a budou ochotni za to průběžně platit.

Anketa

Jak hodnotíte princip služby chello flex (přístup na 24 hodin)?

23 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 5. 4. 2009 12:12

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »