UPC zvýší rychlost, zavede limity

Včera jsme přinesli první neoficiální informace o tom, že kabelový operátor UPC plánuje zavedení datových limitů u svých internetových služeb. Téhož dne dopoledne společnost vydala tiskovou zprávu, ve které oznamuje zvýšení rychlosti datových přípojek zdarma. O omezení provozu se v ní nic nepíše, ale přijde.

Stručné shrnutí: V pátek 12. března rozeslala UPC dvaceti největším „stahovačům“ (leechers) používajícím službu Chello Plus varovný dopis, že překročili 90 procent datového limitu pro danou přípojku a budou-li ve svém počínání pokračovat, sníží se jim rychlost připojení na 64/64 kbit/s (downstream/up­stream).

Současně se objevily neoficiální informace naznačující, že firma připravuje pro jednotlivé služby zavedení datových limitů, po jejichž překročení by byl uživatel penalizován. Minulý týden jsme požádali UPC o informace oficiální, ty nám však byly přislíbeny až na začátek tohoto týdne (podrobněji viz UPC patrně chystá datové limity).

Firma v pondělí dopoledne skutečně tiskovou zprávu zveřejnila. Ta se však poněkud překvapivě netýkala datových limitů, ale navýšení rychlosti internetových přípojek. Z jejího názvu UPC: Internet Chello navyšuje až trojnásobně svoji rychlost. Ceny se nemění. snadno můžete usuzovat na obsah.

Nosnou a současně jedinou informací je skutečnost, že od středy 24. března (zítra!) dojde k hromadnému upgradu internetových služeb Chello Classic, Chello Plus a Chello Professional na 768/128 kbit/s, 1024/256 kbit/s a 1536/384 kbit/s. Pro přehlednost je navýšení rychlosti rozepsáno v tabulce.

Služba Současná rychlost Nová rychlost
Chello Classic 256/96 kbit/s 768/128 kbit/s
Chello Plus 512/128 kbit/s 1024/256 kbit/s
Chello Profesional 768/256 kbit/s 1536/384 kbit/s

Zdroj: UPC

Co v tiskové zprávě ovšem není, je fakt, že neoficiální zdroje opět prokázaly svoji spolehlivost a ruku v ruce se zrychlením přípojek dojde k zavedení datových limitů, jejichž vznik umožňují nové obchodní podmínky služby, které vstoupily v platnost 1. ledna 2004 a vyvolaly značné protesty mezi uživateli.

V článku 4.12 se zde totiž uvádí, že pokud člověk překročí 90 procent datového provozu stanoveného pro jednotlivé druhy internetového připojení, dostane od firmy upozorňující mail. Když se „nepolepší“, sníží mu UPC až do začátku dalšího měsíce provozní rychlost na oněch 64/64 kbit/s.

Firma podle vlastního tvrzení v minulých dnech ukončila vyhodnocování objemu přenášených dat. Z něho vyplývá, že asi 93 procent uživatelů Chello Classic nepřenese měsíčně více než 5 GB a přibližně 90 procent zákazníků Chello Plus má datový provoz nepřesahující 15 GB. Naproti tomu někteří jedinci jsou schopni přenést i více než 100 GB.

Z tohoto důvodu firma od středy přistupuje k zavedení odpovídajících datových limitů: „Těm uživatelům, u nichž objem přenesených dat během měsíce přesáhne množství 5 GB (Chello Classic), resp. 15 GB (Chello Plus), je společnost oprávněna snížit s okamžitou účinností přenosovou rychlost (…),“ říká tiskový mluvčí UPC. Chello Professional se záležitost netýká.

EBF16

Dlužno poznamenat, že tento krok je ze strany firmy zcela pochopitelný a ospravedlnitelný. Podle mého soukromého průzkumu většina lidí zavedení omezení vítá, protože se domnívá, že kvůli stahovačům je občas síť dosti přetížená a značně kolísá rychlost. Pokud člověk nemá enormní datové nároky, bude z nových opatření pouze profitovat zvýšením rychlosti.

Rovněž si myslím, že to možná nejsou ani tak leechers, kteří leží UPC na srdci, jako spíše ADSL (a snad i připravované spuštění CDMA450), vedle něhož se chce prezentovat jako po všech stránkách lepší volba. Firma se rozhodla zvednout atraktivitu zvýšením rychlosti (což ji nic nestojí), ale protože se bojí stahovačů, zavedla datové limity.

Anketa

Domníváte se, že poslední kroky UPC jsou reakcí na konkurenci ADSL?

268 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 15. 4. 2004 16:42

Školení PPC reklamy pro začátečníky

  •  
    Principy fungování PPC reklamy.
  • PPC nejsou jen ve vyhledávačích.
  • Zjednodušte si správu šikovnými nástroji.

Detailní informace o školení PPC reklamy »