Úřad vlády hledá "měřiče" návštěvnosti vlada.cz, přijde o Yahoo Web Analytics

Měření a analýza návštěvnosti webových stránek vlada.cz dozná změn. Doposud hlavně používané Yahoo! Web Analytics za pár týdnů končí a Úřad vlády hledá narychlo nového dodavatele. Bude jím ten stávající? Nebo vyhraje někdo nový? A kolik bude něco takového příští čtyři roky stát?

Plněním zakázky je poskytnutí služby měření návštěvnosti stránek vlada.cz, příprava měřících kódů pro implementaci do redakčního systému, vytvoření návodu k nasazení měřících kódů, konzultační činnost při nasazení měřících kódů a zpracování poradenských analýz uživatelského chování návštěvníků za každých uplynulých 12 měsíců,“ je uvedeno v základním popisu zakázky, která se týká plnění na dobu čtyř let a webu www.vlada.cz. Samotné podání nabídek je nutné do 9. srpna 2012, což s ohledem na vypsání 30. července 2012 vypadá jako poměrně narychlo řešená věc.

Připomeňme, že www.vlada.cz aktuálně používá k měření a sledování návštěvnost Google Analytics současně s Yahoo! Web Analytics. U druhého jmenovaného o možnost použití poměrně brzy přijde, jde o jednu ze služeb, kterou Yahoo! plánuje ukončit k poslednímu srpnu. Každopádně použití Google Analytics zjevně nic nebrání a Úřad vlády má i dostatek historických dat. A otevřeně řečeno, používání Google Analytics nevyžaduje zcela nutně vypisování výběrového řízení. Případná revize nastavení a potřebné změny jsou v zásadě otázkou několika člověkohodin práce. A další používání by Úřad vlády mohl zvládnout vlastními silami, zejména pokud už Google Analytics využívá.

Samotná zadávací dokumentace uvádí, že „Nasazení měření návštěvnosti bude realizováno nejpozději do 31.8.2012, kdy dojde k ukončení stávající služby.“ a řeč je tady právě o končícím Yahoo! Web Analytics, které končí právě k tomuto datu.

V zadávací dokumentaci najdete pár dalších zvláštností

  1. Například to, že dodavatel je povinen předložit „prokázání certifikace (autorizovaný partner) od poskytovatele služby měření návštěvnosti pro Českou republiku“.
  2. A také požadavek na „zpracování poradenských analýz uživatelského chování návštěvníků za každých uplynulých 12 měsíců ve lhůtě do 30 dnů“.

Zadávací dokumentace navíc požaduje některé velmi konkrétní parametry, které služba musí splňovat:

  • a. sloučení výsledků měření návštěvnosti repliky stránek na jiné subdoméně
  • b. vyloučení ze statistik – přístupy z určitých IP rozsahů
  • c. podpora minimálně 20 uživatelů
  • d. podpora minimálně 50 sekcí
  • e. zasílání statistik e-mailem s českými popisky měřených hodnot
  • f. neomezený počet zasílaných reportů e-mailem
  • g. export údajů ve formátech Excel a PDF

a které může splňovat (které jsou ale také součástí hodnotících kritérií):

  • a. import dat z Yahoo! Web Analytics
  • b. zobrazení toku návštěvníků
  • c. rychlost webu
  • d. definování stahovatelných souborů
  • e. sledování fulltextového vyhledávání
  • f. propojení se službou Google Site Search
  • g. analýzy na stránce (heatmapa)
  • h. mobilní sledování (tablet, smartphone)
  • i. přehledy návštěvnosti v reálném čase
  • j. definování skupin příchozích návštěvníků (státní správa, média)
  • k. zasílání upozornění na nestandardní stavy
  • l. pokročilé sledování přehrávání videa a audia (FLV)

Z čistě technického hlediska je požadavek na zpracování analýz za uplynulých 12 měsíců zvláštní. Jde o tak dlouhé období, že žádná z klasických sledovacích služeb není schopna správně a korektně uživatele sledovat a identifikovat. Z hlediska použitelnosti podobného výstupu je navíc diskutabilní, jakou užitnou hodnotu může mít. A s ohledem na lhůtu na zpracování 30 dnů – jedna z podstatných výhod analytického software, tedy výsledky takřka v reálném čase – je zde poněkud postavena na hlavu.

Z čistě praktického hlediska je požadavek na certifikaci od poskytovatele služby splnitelný vždy pouze u několika společností (v případě Google Analytics například pouze Ataxo, Dobrý web, Et Netera a H1.cz) a další požadavky (z „musí“ a „může“) vzbuzují dojem, že jde o zakázku, ve které je (poněkud) usnadněn výběr výherce. A z pohledu na požadavky je snadné vidět, že popisuje ve značné míře právě Google Analytics.

Michal Kubíček z PRONETmedia, s.r.o. komentuje nastavení výběrového řízení takto: „Aktuálně jsou stránky vlada.cz měřeny kombinací Google Analytics a nástroje od Yahoo. V požadavcích na dodavatele je, aby byl certifikovaným partnerem použitých služeb pro Českou republiku. To v případě obou služeb splňuje jen několik málo firem. Průnikem vychází dokonce jen jediná.

Nejlépe bodově hodnoceným parametrem je Import dat z Yahoo! Web Analytics – 20 bodů ze 100, ačkoliv jde o něco, co technicky není přímo možné (Google Analytics umí pouze export, nikoliv import), poté následují s deseti body měření rychlosti webu, sledování vyhledávání, heatmapa, definování skupin příchozích návštěvníků a zasílání upozornění na nestandardní stavy. Technické a užitné parametry tvoří 40 % z hodnocení, zbytek tvoří nabídková cena.

Stávajícím poskytovatelem těchto služeb pro Úřad vlády bylo doposud eMerite – www.emerite.cz – právě prostřednictvím Yahoo! Web Analytics (viz například reference eMerite). Vyhlášeného výběrového řízení se eMerite plánuje zúčastnit. 

Kolik může Úřad vlády měření a analyzování návštěvnosti www.vlada.cz stát? Michal Kubíček k tomu říká: „Cena se u podobných zakázek může lišit velmi výrazně. Řešení lze pojmout efektivně a ekonomicky, kdy se bude dodavatel pohybovat v řádech max. desítek tisíc na měsíc. Lze to ale pojmout i mnohem rozmáchleji, a to v řádech statisíců měsíčně, např. pokud bude analýza dat probíhat vně zdrojových nástrojů.“. A dodává: „To, že se skupina případných soutěžitelů zužuje, zavdává předpoklad, že cena bude spíše vyšší než rozumná. Jako největší problém vidím v tom, že vlastně ze zakázky není přesně jasné, co od ní zadavatel očekává.

EBF16

Je vhodné vědět, že Google AdPlanner odhaduje návštěvnost www.vlada.cz na 27 tisíc měsíčních českých návštěvníků a dalších pět tisíc zahraničních. Návštěvníci podle Google zobrazí zhruba 300 tisíc stránek a návštěvnost se dlouhodobě pohybuje právě okolo těchto čísel. Odhady Google v AdPlanneru bývají podhodnocené. V případě vlada.cz sice má Google k dispozici údaje z Google Analytics, je ale potřeba tento údaj stále chápat jako údaj s možnou velkou chybovostí. Pro srovnání, další z vládních projektů Euroskop uvádí, že má zhruba 40 tisíc měsíčních návštěvníků (reálných uživatelů). Jinými slovy, návštěvnost středně navštěvovaného úspěšného blogu.

Úřad vlády na žádost o vyjádření a doplnění informací k vyhlášenému výběrovému řízení neodpověděl.

17 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 5. 8. 2012 12:28

Školení Jak vytvořit rychle jednoduchý web

  •  
    Jak mít na Internetu blog.
  • Jak si založit web na Wordpressu.
  • Jak pokračovat v jeho provozování.

Detailní informace o školení Jak vytvořit rychle jednoduchý web »