Útok herních konzolí a MMORPG. Na peněženky pochopitelně

Každoroční herní veletrh E3 (Electronic Entertainment Expo) je ideálním momentem pro ohlášení všech nejdůležitějších detailů týkajících se plánů gigantů produkujících herní konzole. A v letošním roce je boj o peněženky zákazníků velmi výrazný. Jak do této situace zasahují stále populárnější online hry typu MMORPG?

Třídenní veletrh E3 v Los Angeles je cílem těch, kdo chtějí vidět vše nejnovější v herním světě. Nakonec kde jinde si budou moci (v předstihu) sáhnout na nejnovější herní konzole či vidět nejnovější hry (z nichž některé nebudou v obchodech ještě řadu měsíců)? Letošní rok jsou v kurzu herní konzole a MMORPG (massively multiplayer online role-playing game) neboli hry, které hrají hráčí online masově (vynechme role-playing, protože to už dávno není nejdůležitější a zůstávají u něj jenom skalní fandové). Konzoly jsou vydatně podporovány dlouhým čekáním na nové modely od Sony či Nintendo. MMORPG je vydatně podpořeno velkým úspěchem online hry World of Warcraft. V obou případech mají herní společnosti co dohánět (a předhánět).

Herní konzole to letos vůbec nebudou mít jednoduché. Microsoftu se podařilo předstihnout konkurenci uvedením Xbox 360, hrdě označovaného za konzolu „příští generace“. Konkurenti, zdá se, poněkud zaspali a stále odkládané uvedení Sony PS3 a čekání na nové Nintendo Wii nahrálo Microsoftu.

Herní konzole „příští generace“ to nebudou mít jednoduché. Kritici Sony PS3 reagovali na pondělní oficiální představení v sídle Sony rozpačitě – srovnávání s konkurencí je totiž až příliš snadné. A PS3 hry jsou v podstatě stejné jako ty na XBox 360. A dlouho očekávaný ovladač reagující na pohyby hráče? Nintendo Wii má prý lepší a někdo dokonce říká, že Sony jeho ovladač prostě jenom kopíruje. Právě Nintendo Wii je některými označováno za konzoli, která by konečně mohla změnit všeobecný pohled na video hry – kvalitní grafika, fotorealismus a něco, co všichni shodně označují jako „intezivní herní požitek“. Těm ostatním to prý poněkud chybí. Bohužel Sony i Nintendu pro změnu chybí reálně dostupné herní konzole.

Náskok Microsoftu bude citelný i v nabídce herních titulů. Pravděpodobně uspíšené uvedení na trh bylo pozitivem z hlediska dostupnosti konzole v obchodech. Oprávněně kritizovanou skutečností ale byla malá nabídka herních titulů – byť ty nabídnuté byly dobré. Microsoft připravuje na druhou polovinu tohoto roku další vlnu nových titulů. Musí, protože pokud se PS3 či Wii objeví na trhu, bude právě šíře a kvalita nabídnutých her rozhodujícím argumentem pro koupi nové konzole. A u některých hráčů může rozhodnout i o změně dresu.

Nejvíce ztratit může pochopitelně Sony, prozatím hlavní hráč na trhu se stovkou milionů prodaných konzolí (pro srovnání: Microsoft očekává deset milionů prodaných kusů, v době kdy PS3 bude na trhu). Nové PS3 má přitom být v USA a v Evropě dostupné až v polovině listopadu. A k všeobecné nevoli hráčů za cenu až 599 dolarů. Připočtěte zhruba 60 dolarů za herní titul a výsledek není vůbec příznivý.

Microsoft nabízí svůj Xbox 360 někde mezi třemi až čtyřmi sty dolary a podle čerstvého oznámení by měl být dostupný někdy před Vánocemi v Česku (konečně, ehm). A zcela v souladu se současnou strategií společnosti svázat všechno do velké online rodiny počítá s propojením Xbox 360, Windows a mobilních zařízení – pochopitelně prostřednictvím Windows Live. Včetně distribuce her touto cestou, tedy nejenom pro hraní online her. Pokud se mu tento tah vydaří, bude mít další plus. Diskutabilní je snaha o začlenění herní konzole do domácí spotřební elektroniky prostřednictvím Windows Media Center Edition. A HD DVD či Blue-ray mohou změnit řadu věci na tomto poli. Sázka na špatného koně může být v tomto případě rozhodujícím faktorem.

Souboj herních konzolí v roce 2006 ale není jediným bojem na herním trhu, který můžeme očekávat. Tím druhým bitevním polem je pro tento rok hlavně svět MMORPG. Takřka fenomenální úspěch Blizzardu s World of Warcraft (WoW) rozhodně nedává spát všem ostatním. Mít sedm milionů platících zákazníků (necelý milion z toho jsou hráči v Evropě) po celém světě necelé dva roky od spuštění může být velmi zajímavým cílem. Letošní E3 tak bude mimo konzolí i ve znamení MMORPG – takřka všichni, kdo mohou něco takového ohlásit, tak činí.

Samotný Blizzard na E3 bude ohlašovat WoW rozšíření Burning Crusade a navíc den před zahájením E3 oznámil spolupráci s Legendary Pictures na vytvoření World of Warcraft filmu. Jeden z představitelů Blizzardu navíc prohlásil, že mají za cíl vytvořit jeden z nejlepších filmů na světě. Cíl je pochopitelně jasný: přitáhnout další dušičky do světa World of Warcraft a získat stovky hodin jejich času ve světě online hraní.

UX16

3D MMORPG hry vtrhávají dokonce i do světa mobilních telefonů – Fishlabs chystá Blades & Magic, označovaný za první 3D fantasy MMORPG pro mobilní telefony. Dokonce i klasika největší, Pán prstenů, se má dočkat podoby The Lord of the Rings Online (filmeček). Práce probíhají i na převedení klasického tématu D&D (Dungeons and Dragons) do MMORPG podoby – spolupráce Microsoftu a Sony Online Entertaiment.


Poznámka redakce: doplnění a rozvedení tématu najdete také v příspvěku Konzole nové generace: Bitva o váš obývák na blogu Františka Fuky.

Anketa

Zajímáte se o aktuální dění v oblasti počítačových her?

19 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 22. 5. 2006 9:43
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení UX: Jak zapojit uživatele do designu

  •  
    Jak dostat ono tajemné UX do designu.
  • Ve kterých fázích zapojit uživatele, abyste dostali nejvíc muziky za nejmíň peněz.
  • Jak vytvářet jednoduché a srozumitelné persony

Detailní informace o školení UX »