Hlavní navigace

Útrapy s webovou inzercí v denním tisku

Mirek Zeman

Pravděpodobně už vás někdy napadlo, jaké by to bylo, kdybyste si mohli dovolit drahou inzerci vašich internetových stránek ve velkém celostátním deníku. Některé z nich však donedávna plošné inzerování internetových adres odmítaly a kupříkladu v Lidových novinách tuto formu inzerce nepřijímají dodnes.

Pokud čas od času nahlédnete do některého vydání deníku Mladá fronta DNES (dále jen MFD) a budete mít trochu štěstí, možná zahlédnete reklamu na některý z internetových projektů společnosti Mobil Media (tj. zejména Mobil.cz a Bonusweb) – v níž vydavatel MFD, mediální koncern MAFRA, drží minoritní podíl, ovšem s opcí na další procenta (ta je vázána vzájemnou smlouvou, jejíž obsah nebyl zveřejněn). Tato inzerce se v MFD samozřejmě neobjevuje často, protože deník si nemůže dovolit zvyšovat objem „vlastní“ inzerce na úkor komerčních kampaní a rovněž bohužel nelze posoudit podíl této inzerce na celkové návštěvnosti serverů Mobil Media (více jim zřejmě pomohlo zařazení do rodiny zpravodajských titulů iDNES), ale rozhodně jim neuškodila.

Jenže plošná inzerce v celostátním deníku, který má náklad a renomé jako MFD, není právě levnou záležitostí. O značné oblibě těchto novin ze strany zadavatelů reklamy svědčí rovněž skutečnost, že MFD v minulém roce „pohltila“ 60 procent příjmů z deníkové inzerce (následují Hospodářské noviny, pak dlouho, dlouho nic a teprve potom ostatní celostání noviny). Pak ovšem dostanete geniální nápad, jak té správné cílové skupině sdělit vše potřebné a současně neutratit příliš mnoho peněz. Budete inzerovat pouze internetovou adresu. Ne ovšem ledajakou internetovou adresu, ale adresu, která svým názvem vypovídá o obsahu daných internetových stránek. Namísto abyste si kupovali za cenu levnějšího automobilu celostránkovou inzerci, rozhodnete se své klady vypočítávat až na webových stránkách.

Možná to z hlediska účinnosti reklamy není právě nejlepší možné řešení, každopádně vás však vyjde – jako malou a relativně „chudou“ firmu – podstatně levněji než ostatní inzertní formáty. Touto cestou se konečně také ubíraly myšlenky vedení plzeňské společnosti Disk, která je v místním regionu výhradním zástupcem firmy Contactel. Rozhodli se, že celou plochu inzerátu bude vyplňovat internetová adresa www.levne-volani.cz, čímž se jim při nízkých nákladech podaří podchytit alespoň část předpokládané cílové skupiny. Objednali si tedy dopředu určitý objem inzertní plochy v MFD, nechali si zpracovat jednoduché grafické zadání (červená internetová adresa na bílém pozadí) a čekali. Dočkali se však telefonátu z inzertního oddělení, kde jim sdělili, že tato forma reklamy naní přípustná.

Společnost Disk samozřejmě neváhala a obrátila se v otázce inzerce na „konkurenci“, tj. na Lidové noviny, kde však rovněž nepochodila s odůvodněním, že inzertní oddělení obou deníků mají v důsledku stejného „šéfa“ (- především oboje noviny patří původem německému vydavatelství MAFRA) a tudíž zastávají stejnou inzertní politiku. Zdůvodnění je velmi jednoduché: nikdo nemá přílišný zájem na tom, aby se plošná inzerce přesunula z deníku na internetové stránky, protože by poklesly příjmy z inzerce, což by velmi snadno mohlo opět rozhoupat šéfredaktorská křesla. Vyjma internetových adres jako takových (tj. když jsou dominantní částí reklamního sdělení) navíc oboje noviny odmítají přijímat inzeráty s odkazy na personální agentury a realitní kanceláře, aby nepoklesl zájem zadavatelů o jejich specializované přílohy.

Zajímavé je, že podobnou „inzertní politiku“ u nás nezastává žádné další významné periodikum – k tomu mohou vést dva důvody, z nichž oba jsou velmi reálné: buď jsou rádi za každý drobek inzerce, který neskončí v některém z titulů firmy MAFRA (zejména v případě Práva apod.) a nebo považují – což je mnohem pravděpodobnější – podobná pravidla za naprosto nesmyslná (kupříkladu Hospodářské noviny, ale také Reflex či Týden). Inzerce na adresu www.levne-volani.cz (a pravděpodobně i další adresy) nakonec skončila v Hospodářských novinách. MFD, která dosud možnost inzerce internetových adres nabízela pouze v totálně nepoužitelném katalogu (takový „mišmaš“ všeho možného), který je součástí páteční přílohy Věda a počítače, sice nakonec ustoupila také, nicméně Lidové noviny trvají tvrdohlavě na svém.

Tím, že vedení MFD nakonec ustoupilo, je celá záležitost v podstatě pasé. Nicméně by bývalo bylo zajímavé, jak by se na celou věc díval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Ani MFD a ani Lidové noviny sice nemají na trhu dominantní postavení (tj. alespoň 30 procent relevantního trhu) – kdyby se však na věc pohlíželo z hlediska provázané inzerce, dostali bychom se na 37 – 40 procent (podle toho, zda bereme prodaný či tištěný náklad). Hlavně by si ale inzertní oddělení mělo uvědomit, že podobná opatření jsou naprosto nesmyslná, protože odkaz na internetovou stránku nikdy nemůže mít takový účinek jako standardní plošná reklama a každý z těch opravdu velkých inzerentů (o které MFD a Lidovým novinám jde, resp. šlo) to jistě velmi dobře ví.

Našli jste v článku chybu?

3. 6. 2001 19:48

Martin Kouřil (neregistrovaný)
zkuste www.community-c.com !!

1. 6. 2001 21:02

Michal Kubeček (neregistrovaný)
První ne (pokud by se to projevovalo na obsahu, určitě by se objevily konkurenční), na druhém mi vadí pouze to, že prezident země má tak hluboké neznalosti její ústavy. Jinak ať si navrhuje koho chce, nemáme monarchii, takže si svého favorita sám zvolit nemůže.
Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Podnikatel.cz: Dárkové poukazy. Vaše byznys výhra

Dárkové poukazy. Vaše byznys výhra

Podnikatel.cz: Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Podnikatel.cz: EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru